دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1397 - 03:57
دانشنامه پارلمان/23

آیین‌نامه داخلی مجلس برای تصویب بودجه چه احکامی پیش‌بینی کرده است

مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌هاست که آشنایی با اصطلاحات قانونی آن برای شهروندان امری لازم است.
کد خبر : 344007
01(6).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.


مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌ها و مظهر اراده ملی است و از این‌رو آشنایی با بخش‌های مختلف آن ضروری به نظر می‌رسد. با همین هدف اصطلاح‌ها و کلیدواژه‌های حقوقی مجلس شورای اسلامی برای آشنایی مخاطبان در این صفحه منتشر می‌شود.


آیین نامه داخلی مجلس  شورای اسلامی


در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمینه چگونگی بحث و تصویب لایحه بودجه احکامی پیش‌بینی شده است.


1- رسیدگی به بودجه سالیانه کل کشور جزء وظایف کمیسیون‌های تخصصی است (ماده 33 بند سه)


2- مذاکره در باب کلیات لایحه بودجه سالیانه کشور 10 ساعت و برای هر ناطق 20 دقیقه است. همچنین برای متمم بودجه و یک‌دوازدهم، پنج ساعت و برای هر ناطق 15 دقیقه خواهد بود (ماده 108 بند ج)


3- به‌منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های تخصصی پس از تقدیم لایحه به مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق از اعضای ذیل تشکیل می‌شود:


- تمامی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات


- دو نفر از هر یک از کمیسیون‌های دیگر (غیر از کمیسیون تحقیق و تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس) اعضای مذکور در بند دو توسط کمیسیون‌های مربوط انتخاب و به هیأت رئیسه مجلس معرفی می‌شوند.


- مأموریت این کمیسیون تا تصویب نهایی قانونی برنامه توسعه یا لایحه بودجه سالیانه کل کشور ادامه دارد (ماده 213)


4- لایحه بودجه سالیانه کل کشور یک‌شوری خواهد بود و به ترتیب رسیدگی به شرح ذیل است:


- نمایندگان مجلس از زمان تقدیم لایحه بودجه سالیانه کل کشور و پیوست‌ها توسط دولت و توزیع آن تا مدت 10 روز می‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم کنند.


- کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا 10 روز پس از پایان مهلت اخذ پیشنهادهای نمایندگان، گزارش خود را به کمیسیون اصلی تقدیم کنند.


- کمیسیون اصلی موظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز، ضمن رسیدگی به گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.


- در جلسه علنی پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمد و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌شود (ماده 224)


5- هنگام طرح لایحه بودجه در مجلس، جلسات بلاانقطاع در تمامی ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی چهار ساعت منعقد می‌شود و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رأی مجلس اخذ نشده از دستور خارج نمی‌شود و لایحه یا طرح دیگری نمی‌تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت (ماده 225)


انتهای پیام/4034/ن


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب