دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1397 - 13:19
آذری جهرمی:

اقتصاد هوشمند نباید رانتی باشد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقتصاد هوشمند نباید رانتی بوده و تنها در اختیار چند بخش محدود قرار گیرد.
کد خبر : 343054
636557690002404721_B.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدجواد آذری‌جهرمی پیش‌ازظهر امروز در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش تهران هوشمند اظهار کرد: من نمی‌توانم خوشحالی خود را نسبت‌ به مشاهده پارامترهای شهر هوشمند در تهران پنهان کنم.


وی تصریح کرد: شهرداری در این مسیر اقدامات خوبی انجام داده و این جای تقدیر دارد اما در کنار آن باید ببینیم ما باید در چه جایگاهی قرار داشته باشیم و الان در چه جایگاهی هستیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کنترل وضعیت هوا به‌عنوان نمونه‌ای از مصادیق هوشمندی در تهران اظهار کرد: در سیستم کنترل هوای تهران ما میزان آلایندگی واحدهای صنعتی و خودروها را براساس نوع آلاینده‌ها می‌توانیم مشخص کنیم ولی متأسفانه تصمیمات ما در این خصوص متناسب با آمارها نیست.


وی در ادامه یکی از راه‌حل‌های رفع این مشکل را راه‌اندازی سرویس‌های اشتراکی حمل و نقل اعلام کرد.


آذری‌جهرمی با بیان اینکه راه‌اندازی دولت الکترونیک یکی از اقداماتی است که می‌تواند از افزایش تردد در شهر جلوگیری کند، گفت: حوزه‌ها و مصادیق زیادی وجود دارد که می‌تواند از طریق گردآوری و پردازش اطلاعات با سیستم‌های هوشمند به تصمیمات بهتری در آن رسید.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به بحث دوربین‌های کنترل ترافیک به‌عنوان یکی از مواردی اشاره کرد که می‌تواند شهر را در مسیر مدیریت هوشمند حرکت دهد.


وی با اشاره به مدیریت هوشمند در بررسی میزان پوشش‌های گیاهی در شهر، افزود: تصاویر ماهواره‌ای از پوشش‌های فضای سبز می‌تواند ما را در مدیریت آنها راهنمایی و یاری کند و با بهره‌گیری از مدیریت هوشمند می‌توانیم از منابع شهری خود صیانت کنیم.


آذری‌جهرمی در ادامه تصریح کرد: تیم اجرایی شهرداری تهران در مسیر خوبی در راستای جمع‌آوری اطلاعات قرار دارد اما بسیاری از اطلاعات وجود دارد که جمع‌آوری نمی‌شود. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن نگاه سنتی مدیران است که به‌دنبال ایجاد پروژه‌هایی هستند که به‌عنوان نمادی از آنها باقی بماند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به آنچه در بیان و قلم شهرداری تهران دیده‌ام، امیدوارم حرکت هوشمندسازی شهر تهران با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان با سرعت بیشتری ادامه یابد.


وی با بیان اینکه اقتصاد در بحث شهر هوشمند شکل می‌گیرد از تولید پلتفرم‌ها و بیگ‌دیتا در حوزه‌های IOT سخن به‌میان آورد و افزود: تخصص‌های زیادی در این زمینه ایجاد شده و یکی از مهم‌ترین راهکارهای حوزه شهری فراهم کردن بازارهای مرتبط با آن است.


آذری‌جهرمی در ارتباط با هوشمندسازی شهر و ایجاد ساختمان‌های هوشمند اذعان کرد: شهرداری می‌تواند از طریق اعطای پروانه‌ها، مقرراتی را تدوین کند که ساختمان‌ها متناسب با استانداردهای جدید شکل بگیرند و درصورتی‌که این تکنولوژی‌ها بومی باشند می‌توانند رونق اقتصادی را به‌همراه داشته باشند و در این میان شورای شهر و شهرداری تهران به‌عنوان سیاست‌گذاران شهر، نقش مهمی در به‌کارگیری بخش خصوصی دارند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: بحث دیگر در اقتصاد هوشمند این است که اقتصاد هوشمند نباید رانتی باشد و در اختیار چند بخش محدود قرار گیرد و لازمه آن بازنگری در مقررات و کسب‌وکارهاست تا همه افراد بتوانند در این حوزه با یکدیگر به رقابت بپردازند.


وی با بیان اینکه تفاهم‌های مشترکی در این راستا صورت گرفته، افزود: این اقدامات می‌تواند شرایط را برای فراهم کردن منابع برای ایجاد زیرساخت‌ها محقق کند و اتصال دولت الکترونیک به سامانه‌های هوشمند می‌تواند تحول عظیمی در ارائه خدمات شهری باشد.


آذری جهرمی با بیان سه المان مهم در توسعه شهری، مهم‌ترین بخش آن را شهروند هوشمند دانست.


انتهای پیام/4105/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته