گردش مالی موسیقی 400 میلیارد تومان در سال است
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «شب موسیقی» در دهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه با اجرای رضا مهدوی و موضوع «مدیریت اجرایی موسیقی در کشور»، میزبان علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مانی جعفرزاده منتقد و مدرس دانشگاه بود.
موسیقی به دلیل نداشتن هیچ قانونی در کشور، متأثر از تغییر و تحول دولتهاست
ترابی در مورد آسیبهای تغییر مدیریتها اظهار کرد: به دلیل فقدان قانون، موسیقی از تغییر و تحول دولتها بسیار متأثر بوده است. متأسفانه موسیقی از ثبات لازم برخوردار نبوده و به لحاظ ساختار اداری و بودجه ضعیف بوده است. این نداشتن پایگاههای جدی فرادستی، باعث شده تا سلایق به راحتی آن را جا به جا کنند. حوزه فرهنگ متأثر از حوزه قدرت است و طبیعی است با تغییرات سیاسی در کشور، تغییرات فرهنگی شکل بگیرد. دفتر موسیقی نیز مصون از این ماجرا نیست و در دولتهای مختلف روندهای مختلفی داشته است.
وی ادامه داد: به نظرم نبود قوانین باعث شده است بیشتر امور به دست موزیسینها سپرده شود. توفیقات به دست آمده متأثر از حضور موزیسینها در حوزه اجرا و برنامهریزی بوده است که البته به صورت آزمون و خطا پیش رفته و شاید دیگر جای آن باشد که بعد از این همه سال فعالیت دفتر موسیقی، ما برای تدوین قوانین فرادستی و سند چشمانداز موسیقی تلاشی کنیم.
جعفرزاده در مورد مدیریت حوزه موسیقی گفت: آنچه ما به عنوان موسیقیدان میبینیم دیواری است که مدیر بالای آن نشسته است و با تغییر مدیر این دیوار کوتاه و بلند میشود، اما همچنان وجود دارد. خوشبختانه آقای ترابی از بدنه موسیقی آمدهاند. ما مدیران بسیاری داشتهایم که اصلاً موسیقی را دوست نداشتهاند و یا تصور پرتی از آن داشتهاند.
وی ادامه داد: در طول 40 سال اخیر بارها نام دفتر موسیقی تغییر کرده است.
در همین ارتباط ترابی در مورد تغییر نامهای دفتر موسیقی توضیح داد: نسبت مستقیمی بین این عناوین و کارایی سیستم وجود ندارد. اینها بیشتر تابع سیاستهای کلان بروکراسی اداری بوده است که در خیلی وزارتخانهها اعمال شد، در حوزه موسیقی شاید بیشتر به چشم آمد.
گردش مالی موسیقی 400 میلیارد تومان، بودجه دفتر موسیقی 10 میلیارد تومان!
ترابی در مورد بودجه گفت: بودجه کاسته نشده است، اما در مقایسه با رشد موسیقی و نیازهایش بسیار عقبمانده است. موسیقی در حال حاضر حتی از سینما هم گردش مالی بیشتری دارد و برآورد مالی این بازار حدود 400 میلیارد تومان گردش مالی در سال است. بودجه ما حدود 10 میلیارد تومان است یعنی عملاً هیچ انتظاری نمیشود داشت که از حوزه دفتر موسیقی جریانسازی شود و یا از جریان خاصی حمایت شود.
چه کسی برای آثار ما تصمیم میگیرد؟
مانی جعفرزاده در ادامه بحث پرسید: حوزه اختیارات دفتر موسیقی چقدر است؟ چیزهایی که خارج از حوزه اختیار دفتر موسیقی است در اختیار کجاست؟ دقیقاً چه کسی در حال تصمیمگیری برای آثار ماست؟ این برای من موضوع اصلی است.
علی ترابی پاسخ داد: آنچه به حوزه موسیقی مربوط میشود این است که تصمیم گیرنده نهایی دفتر موسیقی است و هیچ شوخی در این مورد با هیج جایی نداریم. اما مثلاً در حوزه امنیت برگزاری کنسرت قطعاً باید با نهادهای دیگری نیز هماهنگیهایی انجام شود. در حوزه صلاحیت کسانی که در اجرای صحنهای شرکت دارند، از جاهای دیگری استعلام میکنیم. اینها مواردی است که مربوط به خود موسیقی نیست.
وقت بازنگری در شیوههای اجرایی صدور مجوز رسیده است
ترابی در مورد بحث مجوز دادن برای آثار هنری گفت: بعضی نگرانیها و دیدگاهها در اوایل انقلاب باعث شد که سمت و سوی مجوزها به شکل خاصی درآید، اما با گذشت زمان و واقعبینی بیشتری که بر مدیران و هنرمندان حاکم شد، به نظرم وقت آن رسیده که یک بازنگری در شیوههای اجرای آن داشته باشیم.
ترابی بینیاز شدن موسیقی بیکلام از رفتن به شوراهای موسیقی، حذف واسطهگری شرکتهای خاص برای ارائه موسیقی به دفتر موسیقی و دائمی شدن مجوز استودیوهای صدابرداری را از کارهای انجام شده در مدت مدیریت خود برشمرد.
وی افزود: طرحی را به معاونت هنری دادهایم و آن این است که در موسیقی با کلام در حوزههای سنتی، کلاسیک و نواحی فقط شعر و کلام بررسی شود.
سؤال برای صدور مجوز یا بازجویی؟!
جعفرزاده در مورد قسمتهایی از صدور مجوز که به نهادهای دیگر مربوط است، گفت: سؤالاتی که از ما برای صدور مجوز میپرسند بیشتر شبیه بازجویی است. چه فرقی دارد قطعهای را من بزنم یا همکارم؟
مجوز ارشاد به هیچ عنوان ارزش زیباشناسی ندارد
چگونه برخی کارهای صرفاً بزن بکوب مجوز میگیرند؟
ترابی پاسخ داد: مجوز ارشاد به هیچ عنوان ارزش زیباشناسی ندارد و تصدیقکننده ارزش هنری هیچ کاری نیست. مجوز ارشاد فقط در مورد یک سری شاخصهایی است که باید به صورت حداقلی رعایت شوند.
جعفرزاده بیان کرد: هر نوع موسیقی مخاطب و حق حیات دارد، مشروط بر اینکه تبدیل به تجارت مافیایی نشود و اجازه تنفس به فرهنگ دهد.
حضور آقازادهها، سم فرهنگی
ترابی در مورد حضور آقازادهها در بحث فرهنگ گفت: در حوزه فرهنگ، حضور کسانی که پایگاههای قدرت پشتیبان آنهاست، سم است. متأسفانه فضای جامعه کمی هیجان زده است و اگر سلبریتی به هر دلیلی پشت کاری بایستد، همه فکر میکنند این کاری است که صدای مردم است. خیلی اوقات من افسوس میخورم که از صداقت مردم سوء استفاده میشود تا یک جریانی به یک بحث اقتصادی خاصی برسد.
تزریق پول و زور توسط آقازادهها، خودکشی فرهنگی
جعفرزاده ادامه داد: ما الان در میانسالی مدیرانی هستیم که اینها اصلاً تربیت موسیقیایی ندارند. بسیاری از اینها فرزندانی دارند که با همان شیوه هم تربیت کردهاند. حالا پول و زور دارند و با همان سطح دانش، آن پول و زور را به فرهنگ تزریق میکنند.این یک خودکشی فرهنگی است.
در پایان ترابی گفت: قلع و قمع موسیقی بیارزش موجب حمایت از موسیقی با ارزش نمیشود.
جعفرزاده در صحبت پایانی خود گفت: ما باید مجوز را با ثبت جا به جا کنیم. این کاری است که هنرمند با رغبت انجام میدهد.
«شب موسیقی» یکی از برنامههای «شبهای هنر» است که به تهیهکنندگی حبیبالله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبهشبها ساعت 23 به طور زنده از شبکه 4 سیما پخش میشود.
انتهای پیام/4072/خ
انتهای پیام/