دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد اقتصاد:

دولت قیمت نفت و دلار در بودجه را متعادل در نظر بگیرد

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر نرخ دلار در بودجه سال آینده کمتر از حد منطقی باشد، دولت از فروش نفت ریال کمتری را دریافت می‌کند.
کد خبر : 342905
تقوی و اقتصاد.jpg

مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه در نظر گرفتن نرخ دلار پایین در بودجه سال آینده می‌تواند موجب کسب ریال کمتر از سوی دولت شود، گفت: به نظر من دولت باید قیمت نفت و دلار که ستون‌های بودجه محسوب می‌شوند را متعادل در نظر بگیرد.


وی با بیان اینکه نرخ دلار در بازار آزاد هر چه گران‌تر شود، موجب افزایش درآمد دولت از اختلاف نرخ دلار در بازار آزاد و دلار بودجه‌ای می‌شود، افزود: نزدیک‌شدن نرخ دلار در بازار آزاد به دلار بودجه‌ای می‌تواند در ایجاد ثبات اقتصادی نقش مهمی داشته باشد.


این استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اگر دولت دلار را پایین‌تر از حد معقول در بودجه در نظر بگیرد، در آن موقع وقتی نفت را می‌فروشد و دلار فروخته شده از نفت را می‌خواهد به ریال در داخل کشور تبدیل کند، درآمد ریالی کمتری خواهد داشت.


تقوی تصریح کرد: کمبود بودجه دولت موجب می‌شود تا دولت از بانک مرکزی بخواهد که چاپ پول را بیشتر کند و وقوع این اتفاق یعنی تزریق نقدینگی به اقتصاد که موجب ایجاد تورم در کشور  می‌شود.


انتهای پیام/4094/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته