دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1397 - 12:24

ام‌آی‌تی نمی‌تواند از خیر عربستان سعودی بگذرد

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که دانشگاه ام‌آی‌تی به روابط خود با عربستان سعودی ادامه خواهد داد.
کد خبر : 342717
salman-mit-t.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از یونیورسیتی ورد نیوز، مارس گذشته محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای بازدید به مؤسسه تکنولوژی ماساچوست رفت. در یکی از عکس‌هایی که از دیدار گرفته شد، ماهر عبدول عزیز مطرب محافظ شخصی شاهزاده عربستان نیز دیده می‌شود. چند ماه بعد مطرب در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول بود و براساس گزارش‌ رسانه‌های ترکیه و مقامات آمریکا، در قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار واشنگتن پست نقش داشته است. مطرب یکی از 17 مقام سعودی است که از طرف دولت آمریکا تحریم شده است.


بازدید بن سلمان از محوطه ام‌آی‌تی یکی از حقایقی است که ریچارد لستر متخصص امور بین‌الملل در گزارش جدید خود به آن پرداخته است. لستر روابط دانشگاه ام‌آی‌تی و عربستان سعودی را بعد از مرگ خاشقچی بررسی می‌کند.


باوجود این‌که لستر می‌داند دریافت پول از آژانس‌های وابسته به دولت سعودی، باعث به وجود آمدن مسائل اخلاقی می‌شود؛‌ اما درنهایت اشاره می‌کند که ام‌آی‌تی هیچ ارتباطی به سازمان‌های وابسته به عربستان سعودی ندارد.


به گفته وی، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ام‌آی‌تی با سازمان‌های مرتبط با دولت عربستان سعودی همکاری می‌کند. این در حالی است ام‌آی‌تی با شرکت «سعودی آرامکو» شرکت  نفت دولتی عربستان سعودی همکاری می‌کند. به اعتقاد لستر، قطع ارتباط  ام‌آی‌تی با این شرکت‌ها تأثیر چندانی در سرکوب کردن دولت سعودی ندارد. لستر در این گزارش می‌نویسد: این سازمان‌ها از تحقیقات و فعالیت‌هایی در ام‌آی‌تی حمایت می‌کنند که مطابق با سیاست‌ها و قوانین ماست.


ام‌آی‌تی تنها یکی از کالج‌های آمریکایی است که با عربستان سعودی روابط مالی دارد؛ همچنین یکی از اولین دانشگاه‌هایی است که به بازبینی روابط خود با این کشور  پرداخت. رافائل ریف رئیس دانشگاه ام‌آی‌تی در ماه اکتبر از لستر خواست تا این موضوع را بررسی کند. این دانشگاه روز ششم دسامبر نتایج تحقیقات لستر را منتشر کرد.


در این گزارش، لستر از روابط دانشگاه ام‎آی‌تی و دولت استبدادی عربستان سعودی دفاع می‌کند. این امر می‌تواند باعث تحریک دیگر فعالان بین‌المللی شود که از ام‎آی‌تی و مؤسسات آموزش عالی دیگر خواسته‌ بودند از دریافت میلیون‌ها دلار سرمایه از عربستان سعودی و سازمان‌های وابسته به آن چشم‌پوشی کنند.


بحران خاشقچی زمانی پیش آمد که ام‌آی‌تی به فکر گسترش روابط خود با عربستان سعودی افتاده بود. باوجود سیاست‌های داخلی و دخالت‌های دولت سعودی در جنگ داخلی یمن، مقامات ام‌آی‌تی امیداور بودند که در اصلاحات عربستان سعودی سهیم باشند؛ اما قتل خاشقچی بسیاری از آن امیدها را تخریب کرد. با این حال لستر توصیه می‌کند که روابط ام‌آی‌تی با عربستان سعودی همچنان ادامه داشته باشد.


انتهای پیام/4021/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته