دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس اقتصادی:

قدرت خرید دولت یک‌سوم شد/ مسئولان حامی تاجرند تا تولیدکننده

کارشناس اقتصادی گفت:برخی مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی معتقدند هر میزان که تورم در کشور موجب بالا رفتن قیمت ارز شود، قدرت خرید دولت سه و نیم برابر کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر : 342598
توکلی.jpg

محمدجواد توکلی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره اینکه اثر افزایش نرخ دلار بر تولید و صادرات با ارزش بالا کم است، گفت: فقط اثرات سوءتوزیع افزایش نرخ دلار است که می‌ماند و حتی دولت هم از این مسئله متضرر می‌شود.


بالا رفتن قیمت ارز قدرت خرید دولت را سه و نیم برابر کاهش می‌دهد


وی با بیان اینکه برخی مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس معتقدند که هر میزان که تورم در کشور موجب بالا رفتن قیمت ارز شود، قدرت خرید دولت 3.5 برابر کاهش پیدا می‌کند؛ گفت: یعنی در آینده همین شوک به خود دولت وارد می‌شود، چون این دولت است که عمده مصرف‌کننده اقتصاد است و درواقع این شوک در آینده به خود دولت وارد می‌شود.


عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی درباره اینکه چه راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت پیچیده‌ اقتصادی موجود وجود دارد؟ ابتدا باید صادرات و توسعه صنایع را در نظر بگیرند یا قیمت ارز را کاهش دهند؟ تصریح کرد: الآن مسئله این است که اگر ما از ابزارهای بازاری و مکانیسم قیمت بخواهیم استفاده کنیم، باید کنارش نهادهای نظارتی که بتواند جلوی شکست بازار را بگیرد داشته باشیم و این ساختارها را هم ایجاد کنیم.


باید حمایت‌هایمان از تولیدکننده باشد، نه تاجر!


وی افزود: باید ساختار شفاف ایجاد کنیم؛ نظام مالیاتی‌مان یک نظام درست باشد. باید حمایت‌هایمان از تولیدکننده باشد، نه تاجر! نباید از تاجری که از خام‌فروشی نفع می‌برد، حمایت کرد.


توکلی ادامه داد باید قوانین به‌گونه‌ای تغییر کند که عایدی به طور عمده به تولیدکننده برسد نه آن تاجری که صادرات و خام فروشی می‌کند. اینجا نیاز شدید به اصلاح نظام مالیاتی داریم.


انتهای پیام/4092/4083/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته