دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1397 - 07:13

پاتک جلیقه زردها به مکرون

عقب‌نشینی رئیس‌جمهور فرانسه در مورد حذف قانون افزایش مالیات سوخت نتوانسته معترضان را راضی کند.
کد خبر : 341973
2972111.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، استمرار جنبش ضد مکرون در فرانسه از سوی جلیقه زردها، کاخ الیزه را در وضعیتی بحرانی قرار داده است. اگرچه مکرون در ابتدا به مدت 6 ماه وضع مالیات بر سوخت را به تعویق انداخت؛ اما معترضین این اقدام را ناکافی و بسیار دیرهنگام دانستند.


فراتر از آن، معترضین از اقدام دولت مکرون و عقب‌نشینی موقت وی در برابر افزایش میزان مالیات بر سوخت، به‌عنوان یک حربه و حقه از سوی کاخ الیزه یاد کردند، حربه‌ای که برای فرونشاندن موقت اعتراضات و از سوی مقامات امنیتی و سیاسی فرانسه طراحی شده است.


از سوی دیگر، رئیس‌جمهور فرانسه و همراهانش تصور می‌کردند که متعاقب اعلام عقب‌نشینی 6 ماهه دولت از افزایش مالیات بر سوخت، اعتراض‌ها فرو خواهد نشست یا لااقل در مناطقی کمتر و به‌صورت قابل‌کنترل رخ خواهد داد.


بااین‌حال اعلام تظاهرات سراسری دوباره از سوی معترضین و پیوستن کشاورزان و طیف‌های دیگر به جمع معترضین، اوضاع را به ضرر مکرون بحرانی ساخته است. هم‌اکنون رئیس‌جمهور فرانسه با معترضینی مواجه است که خواستار برداشته شدن گام‌های دیگری از سوی کاخ الیزه هستند. گام‌هایی ازجمله کاهش مالیات بر درآمد و افزایش حقوق بازنشستگان.


شبکه یورونیوز گزارش داده است، دومین عقب‌نشینی دولت مکرون در برابر جلیقه زردها نیز به وقوع پیوسته است. بر این اساس دولت فرانسه اعلام کرد که افزایش مالیات بر فرآورده‌های سوختی را که قرار بود از نخستین روز 2019 میلادی به اجرا گذاشته شود به‌صورت کامل از برنامه خارج کرده است.


به عبارت بهتر، مکرون عقب‌نشینی موقت و 6 ماهه در‌این‌خصوص را به یک عقب‌نشینی کامل و مطلق تبدیل کرده است. بااین‌حال به نظر نمی‌رسد که این اقدام مکرون نیز جلیقه زردها را نسبت به توقف اعتراضات اقناع کرده باشد.


بر‌اساس گزارش یورونیوز، معترضین حالا دغدغه‌ای فراتر از افزایش مالیات بر سوخت و بالا رفتن بهای بنزین و گازوئیل دارند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که به جنبش اعتراضی خود علیه مکرون و کاخ الیزه و سیاست‌های اقتصادی و رفاهی وی ادامه می‌دهند. بدون شک، در چنین شرایطی باید تاریخ‌مصرف اصلاحات اقتصادی مکرون در فرانسه را پایان‌یافته فرض کرد.


مکرون در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته (2017 میلادی) وعده داد تا اصلاحات اقتصادی خود را با هدف گذار فرانسه از وضعیت موجود صورت دهد. بااین‌حال چنین اصلاحاتی در مرحله عمل و اجرا، مورد رضایت افکار عمومی فرانسه قرار نگرفت.


فرانسوی‌ها معتقدند که اصلاحات مکرون صرفاً به سود قشر ثروتمند بوده و در مقابل، دستاوردی برای اقشار متوسط و آسیب‌پذیر ندارد. حضور فعالانه قشر متوسط و ضعیف در اعتراضات اخیر، این مسئله را به‌خوبی اثبات می‌کند.


هم‌اکنون، بسیاری از تحلیلگران دامنه اعتراضات فرانسه را بسیار گسترده‌تر از حد تصور مکرون مورد ارزیابی قرار می‌دهند. مکرون هم‌اکنون با معترضینی خشمگین روبه‌روست که در حال برنامه‌ریزی برای تداوم اعتراضات خود هستند.


کاهش بیش از 50 درصدی میزان مسافرت به فرانسه (متعاقب وقوع اعتراضات) و کاهش اعتبار سیاسی و اقتصادی دولت فرانسه در بین اعضای منطقه یورو و اتحادیه اروپا، ازجمله آثار و تبعات این اعتراضات بوده است.


در این میان، مارین لوپن و ملانشون، رهبران دو جریان راست و چپ افراطی در فرانسه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند. بااین‌حال مکرون فعلاً در مقابل این ایده مقاومت کرده است.


درهرحال، اقدام دولت فرانسه مبنی بر تعلیق 6 ماهه افزایش مالیات بر سوخت، با پاتک معترضین همراه شد. موضوعی که امانوئل مکرون رئیس‌جمهور جوان فرانسه و همراهانش هرگز تصور آن را نمی‌کردند.


انتهای پیام/4106/4093/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته