دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1394 - 11:00

سرپرست واحد مراغه: ریشه تمام معضلات جامعه، آسیب‌های فرهنگی است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه گفت: ریشه تمام معضلات جامعه، آسیب‌های فرهنگی است. دانشگاه‌ها وظیفه خطیری در آسیب‌شناسی فرهنگی به عهده دارند.
کد خبر : 34049

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا ولی‌لو در مراسم شورای قرآن و عترت واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی که با حضور کارشناسان قرآن و عترت در واحد مراغه تشکیل شده بود، اظهار کرد: الآن وظیفه دانشگاه‌ها صرفا بحث‌های آموزشی و پژوهشی نیست. دانشگاه‌ها حتما باید بر نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه هم پاسخگو باشند. هر جامعه و منطقه‌ای از نظر نیازهای فرهنگی و اجتماعی، نسخه خاصی لازم دارد و نمی‌توان برای محیط های مختلف فرهنگی ، نسخه مشابه پیچید .


سرپرست واحد مراغه افزود: اگر نتوانیم نیازهای فرهنگی جامعه خود را شناسایی کنیم و پاسخ دهیم، قطعا دچار نفوذ فرهنگی بیگانگان در کشور خواهیم بود و به دنبال آن، یک استعمار فرهنگی و در نهایت دچار جهل فرهنگی خواهیم شد.


وی با توجه به مسئولیت انسان در روی زمین به عنوان خلیفه الهی، گفت: قرآن به تنهایی سرچشمه فرهنگ‌سازی است و در کنار آن تمسک به سیره ائمه اطهار (ع) و بهره‌مندی از شیوه و سنت پیامبر عظیم‌الشأن از سوی کارشناسان دینی به وی متولیان امور فرهنگی و مذهبی در دانشگاه‌ها، می‌تواند باعث شناسایی نیازهای فرهنگی و تطبیق آنها با الگوهای اسلامی و تهیه و ارائه نسخه‌های خوبی در زمینه رشد و اصلاح فرهنگ جوامع منجر شود.








ولی‌لو: اگر نتوانیم نیازهای فرهنگی جامعه خود را شناسایی و پاسخ دهیم، قطعا دچار نفوذ فرهنگی بیگانگان در کشور خواهیم بود و بدنبال آن یک استعمار فرهنگی و در نهایت دچار جهل فرهنگی خواهیم شد.

سرپرست واحد مراغه با توجه به گفته دکتر حمید میرزاده مبنی بر اینکه «دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت فرهنگی خود را با محوریت این دو میراث گران‌بها یعنی قرآن و عترت برنامه‌ریزی و گسترش فرهنگ قرآنی و تعمیق باورهای دینی را بر همین پایه سیاستگزاری کرده است» بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 20 سال است که مسابقات قرآن و عترت را پایه‌ریزی کرده است و خدا را شاکریم که کانون‌های قرآن و عترت تبدیل به یک قطب علمی شده است. رسالت کانون‌های قرآن و عترت صرفا برگزاری مسابقات نیست و باید به نیازهای فرهنگی، اجتماعی و دینی دانشگاه، استان و کشور جوابگو باشد.


وی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «همه ما در مقابل اسلام، انقلاب، دین و قرآن مسئول و مدیون و بدهکاریم» اشخاص باشعور، کارشناس و فرهیخته دانشگاه تکلیف خودشان را بدانند و در راستای ادای تعهد به این کشور و دین مبین اسلام و در راستای توسعه فرهنگی و تدوین برنامه‌های مناسب مبنی بر درمان بیماری‌های اخلاقی با تأسی از آموزه‌های قرآنی و الگوهای عملی معصومین(ع) گام بردارند.


ولی‌لو به کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه توصیه کرد: برنامه‌ریزی‌های فرهنگی نباید از روی تقلید فرهنگی باشد. هر محیطی سیاستگذاری فرهنگی همان محیط را می‌طلبد. دسته‌بندی‌های فرهنگی باید از قرآن استخراج و با تعیین گروه‌های هدف نسبت به برنامه‌ریزی فرهنگی اقدام شود. همچنین با توجه به نیازهای فرهنگی جامعه با اختیاراتی که در حوزه‌های پژوهشی از طریق اجرای طرح‌های کاربردی و بودجه‌های پژوهشی و فرهنگی وجود دارد، نسبت به عملی کردن آنها اقدام لازم صورت پذیرد.


سعید وحیدی مهر، دبیر شورای قرآنی استان آذربایجان شرقی، نیز با تشکر از میزبانی واحد مراغه از حضور به‌موقع با احساس مسئولیت کارشناسان قرآنی واحدها تشکر کرد.


حجت‌الاسلام محمدحسین هاشمیان رئیس دفتر فرهنگی اسلامی واحد مراغه نیز حضور کارشناسان قرآنی استان را مغتنم شمرد و با قرائت آیه مبارکه قرآن کریم به بیان تفسیر کوتاهی از این آیه پرداخت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته