دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دلالان خواب دلار تک‌نرخی را بی‌تعبیر کردند

درست از زمانی که مقامات بانک مرکزی اعلام کرده‌اند تک‌نرخی کردن ارز با نزدیک کردن قیمت آن به قیمت بازار مد نظرشان است، قیمت دلار در بازار هم رو به افزایش گذاشته است.
کد خبر : 34007

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ بانک مرکزی تصمیم گرفته برای تحقق ارز تک نرخی روش افزایش نرخ دلار تا سطح نرخ بازار را دنبال کند. این روش هم ایده تک‌نرخی کردن ارز را محقق می‌کند و هم کسری بودجه دولت ناشی از پایین بودن نرخ ارز را جبران می‌کند.


با این حال دلالان ارز دست دولت را خوانده‌اند. در حالی که با نزدیک شدن به پایان مذاکرات هسته‌ای و آغاز امیدهای برای باز شدن فضای اقتصادی، نرخ دلار رو به کاهش گذاشته بود، تلاش بانک مرکزی برای تک‌نرخی کردن ارز خیلی زود از رسیدن به هدف بازماند.


این فرایند از زمانی آغاز شد که دلالان دست بانک مرکزی را در افزایش تدریجی نرخ دلار رسمی خواندند. بانک مرکزی تصور می‌کرد با افزایش روزانه ۳ تا ۵ ریالی نرخ دلار، کسی به این اقدام چراغ خاموش برای رساندن نرخ رسمی دلار به نرخ بازار واکنش نشان نمی‌دهد.


با این حال روند حرکت نرخ دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد درست از اواخر تیرماه نرخ دلار در بازار دوباره افزایشی شده است. آن روزها دلار ۳۲۲۵ تومانی به بانک مرکزی نوید این را می‌داد که همه چیز در نزدیکی ۳ هزار تومان تثبیت خواهد شد، اما این روزها دلالان بار دیگر قدرت خود را نشان داده‌اند.


دیروز نرخ دلار در بازار آزاد از ۳۳۵۰ تومان هم عبور کرد، در حالی که نرخ رسمی آن در بانک مرکزی تا ۳ هزار تومان تنها ۱۷ تومان فاصله دارد. روند یک ماه اخیر نرخ دلار نشان می‌دهد همزمان که این عدد در بانک مرکزی افزایش می‌یابد، در بازار آزاد هم روند افزایشی ایجاد شده است.


این وضع ممکن است رویای تثبیت و تک‌نرخی شدن دلار در محدوده 3 هزار تومان را بی‌نتیجه بگذارد. نمودار زیر افزایش نرخ دلار در بازار آزاد را نشان می‌دهد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته