دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1394 - 15:34
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

انتقاد تابش از مدل پیشنهادی دو فراکسیون سیاسی مجلس برای تعیین نامزدهای کمیسیون ویژه بررسی برجام

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در انتقاد به مدل پیشنهادی دو فراکسیون اکثریت مجلس برای تدوین فهرست نامزدها کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: مدل پیشنهادی مورد انتقاد اصلاح‌طلبان و نمایندگان مستقل مجلس است؛ اگر این ترکیب بخواهد ارائه شود ما ترجیح می‌دهیم که در این کمیسیون حضور نداشته باشیم.
کد خبر : 33952

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در پاسخ به این سؤال که «چرا پس از گذشت حدود یک ماه از گزارش ظریف در مجلس و رأی آوردن طرح تشکیل کمیسیون ویژه هنوز این کمیسیون تشکیل نشده است؟»، گفت: ما عجله‌ای در این مورد نداریم؛ چراکه کنگره آمریکا نیز دو ماه زمان برای رد یا تأیید توافق در نظر گرفته است و قرار نیست ما از آمریکایی‌ها رودست بخوریم. منتظریم تا سرنوشت این طرح در کنگره هم مشخص بشود.


وی با بیان اینکه «دو دیدگاه درباره بررسی برجام در مجلس وجود دارد»، اظهار کرد: عده‌ای از نمایندگان معتقدند برای بررسی برجام در مجلس، دولت باید لایحه بدهد و برنامه جامع اقدام مشترک در کمیسیون ویژه بررسی و در صحن رأی‌گیری شود.








در ابتدای بحث تشکیل کمیسیون ویژه، آقایان حدادعادل و توکلی به ما اعلام کردند که می‌خواهند از اصلاح‌طلبان هم نماینده‌ای در این کمیسیون حضور داشته باشد و انصافا آقای توکلی انسان منطقی است و این ایده را پیگیری می‌کرد؛ اما در آن سو، ظاهرا فراکسیون اصولگرایان تمایلی به این پیشنهاد نداشت

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: عده دیگری از نمایندگان مخالف لایحه دادن دولت و تشکیل کمیسیون ویژه هستند و دیدگاه دیگر هم وجود دارد که می‌گویند اگر قرار است دولت لایحه بدهد و برجام در مجلس بررسی شود، نیازی به تشکیل کمیسیون ویژه نیست و توافق باید در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی شود.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه «پس از گذشت یک ماه، هنوز در مورد تشکیل کمیسیون ویژه اختلاف نظر وجود دارد»، گفت: تا به حال چند مدل درباره ترکیب این کمیسیون مطرح شده است و مدل آخری که به نتیجه رسیده‌اند این است که از مجموع ترکیب 15 نفره کمیسیون ویژه، 5 نفر از فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، 5 نفر از فراکسیون اصولگرایان و 5 نفر دیگر به انتخاب این دو فراکسیون از بین اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها باشد.


تابش تصریح کرد: ما به این مدل انتقاد داریم چراکه معتقدیم فراکسیون‌های سیاسی حق دارند در مورد خودشان تصمیم بگیرند اما در مورد اصلاح‌طلبان و مستقلان دیگران حق تصمیم‌گیری ندارند.


وی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: دوستان ما راضی نیستند که در این کمیسیون که شاکله آن به سمت سیاسی شدن می‌رود و ندای مخالفت با دولت از آن بلند می‌شود حضور داشته باشند؛ چراکه پیش‌بینی ما این است که اگر در ترکیب این کمیسیون تدبیر درستی اندیشیده نشود، کمیسیون ویژه به پایگاهی علیه توافق و دولت تبدیل خواهد شد.


نماینده مردم اردکان در مجلس اضافه کرد: اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان و نمایندگان مستقل در این کمیسیون حضور داشته باشند، باید خودشان نامزدشان را معرفی کنند و اینکه اصولگرایان درباره ما تصمیم بگیرند پیشنهادی نامطلوب و توهین‌آمیز است.


تابش درباره نتیجه مدل‌های پیشنهادهای دیگر درباره ترکیب این کمیسیون، از جمله مدل 8-5-2 که بر اساس وزن هر یک از جریان‌های حاضر در مجلس پیشنهاد شده بود، گفت: در ابتدای بحث تشکیل کمیسیون ویژه، آقای حدادعادل و توکلی به ما اعلام کردند که می‌خواهند از اصلاح‌طلبان هم نماینده‌ای در این کمیسیون حضور داشته باشد و انصافا آقای توکلی انسان منطقی است و این ایده را پیگیری می‌کرد؛ اما در آن سو، ظاهرا فراکسیون اصولگرایان تمایلی به این پیشنهاد نداشت.


این نماینده مردم در مجلس در پایان تصریح کرد: من نمی‌دانم چرا در این کمیسیون که تندترین افراد جبهه پایداری حضور دارند، اصلاح‌طلبان و نمایندگان معتدل نباید حضور داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته