10 درصد از خودروهای آلاینده، 45 درصد کل آلایندههای تهران را تولید میکنند
به گزارش گروه اجتماعی آنا، وحید حسینی با اعلام این خبر افزود: نام این طرح مخفف انگلیسی LEZ انتخاب شده است.
وی ادامه داد: منابع متحرک آلودگی هوا در تهران شامل انواع خودروها، حدود 80 درصد آلودگی تولیدی تهران را تولید میکنند که این میزان البته به جز آلودگی ورودی از مرز و فضاهای پیرامونی تهران است.
او اضافه کرد: بررسیهای کارشناسی نشان میدهد که خودروهای کاربراتوری تولیدی و وارداتی ماقبل 1382 حدود 10 درصد ناوگان سواری تهران را شامل میشوند اما در حدود 45 درصد از کل آلودگی ناشی از ناوگان سواری تهران متعلق به آنهاست.
حسینی یادآور شد: علاوه بر این، خودروهای دیزلی بدون هیچ تجهیزات کنترل آلایندگی مانند فیلترهای جاذب دوده که در همه جای دنیا استفاده میشود در تهران تردد میکنند و نقش بسیار موثری در افزایش آلودگی هوای تهران دارند. اکنون در بیشتر شهرهای جهان رعایت استاندارد یورو 6 در خودرهای دیزل اجباری شده است اما در تهران دوده بسیار خطرناک دیزل بدون هیچ فیلتری مستقیم وارد هوا میشود.
متوسط آلودگی تولیدی یک موتورسیکلت 15 گرم به ازای هر کیلومتر پیمایش است
او در مورد آلودگی موتورسیکلتها نیز گفت: موتورسیکلتهای در حال تردد در تهران حدود یک میلیون دستگاه هستند و عمده آنها از نوع کاربراتوری و بدون کاتالیسیت و در حجم موتور 125 سی.سی وارد بازار شدهاند. بر همین اساس در شرکت کنترل کیفیت هوا به سفارش سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، تعداد زیادی از این موتورها را مورد آزمون آلایندگی قرار دادیم و نتایج بسیار تاسف بار و نگران کننده بود. چرا که متوسط آلودگی تولیدی یک موتورسیکلت حدود 15 گرم به ازای هر کیلومتر پیمایش است. این در حالی است که یک خودروی یورو 2 صفر کیلومتر مانند پژو 405 حدود 2.7 گرم بر کیلومتر آلودگی تولید میکند.
این استاد دانشگاه شریف ادامه داد: نتایج این بررسیها ما را بر آن داشت که با بررسی تجربه سایر کشورها، محدودهای را به عنوان محدوده کم انتشار (کاهش) در تهران پیشبینی کنیم که تردد خودروها و وسایل نقلیه آلاینده در آن محدود شود.
به گفته حسینی، این برنامه بسیار مدرن، مطالعه شده و مبتنی بر تجارب دنیا در خصوص سیاستگذاری کاهش آلودگی هواست.
او افزود: در مطالعات اولیه برای اجرای این پروژه در تهران گروهی از مشاوران اروپایی را به کار گرفتیم و در نهایت طرحی برای تهران آماده شد که محدوده طرح زوج و فرد که عملا هیچ تاثیری بر کاهش آلودگی هوای تهران ندارد را به محدوده «کاهش» تبدیل کنیم.
خودروهایی که سیستم سوخترسانی کاربراتوری دارند، جزو گروه کلاس زرد تعریف میشوند
به گفته حسینی به موجب این طرح خودروهایی که سیستم سوخترسانی کاربراتوری دارند، جزو گروه کلاس زرد تعریف میشوند و در محدوده کاهش اجازه تردد ندارند.
او تاکید کرد: عمده خودروهای موجود در شهر تهران، خودروهای انژکتوری تولید سال 1382 به بعد هستند که در ردهبندی طرح کاهش جزو خودروهای کلاس سبز قرار میگیرند و میتوانند در محدوده طرح کاهش با داشتن برگه معاینه فنی که گواهی سلامت خودرو است، تردد کنند.
او ادامه داد: با اجرای طرح محدوده کاهش در تهران بر عکس طرح زوج و فرد، تنها 10 درصد خودروها از کل ناوگان سواری اجازه تردد نخواهند داشت اما اجرای طرح محدوده کاهش به مراتب بیش از طرح زوج و فرد بر کاهش آلودگی هوای تهران موثر خواهد بود، چرا که این 10 درصد جزو آلوده کنندهترین بخشهای ناوگان هستند.
حسینی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح تردد در شهر تهران را برای اکثریت خودروهای سواری آسانتر خواهد کرد، افزود: مردم اطمینان داشته باشند با اجرای این طرح تعداد خودروهایی که هر روز مجاز به ورود به منطقه کاهش هستند، نسبت به طرح زوج و فرد افزایش مییابد و همه دارندگان خودروهای غیر آلاینده میتوانند در این محدوده تردد کنند اما چون خودروها به صورت هدفمند و در واقعا بخشی از ناوگان که آلاینده بوده را حذف کردهایم، شاهد اثر بخشی این طرح در کاهش آلودگی هوای تهران خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از پلیس خواست تا در اجرایی شدن طرح محدوده کاهش همکاری کند و گفت: اجرای این طرح فقط از طریق دوربینها و با نظارت تصویری پیادهسازی میشود و بار اجرایی مضاعفی برای پلیس نخواهد داشت اما درعین حال همکاری پلیس در اجرای این طرح به عنوان مجری محترم قانون و صادر کننده برگه تخلفات و جرایم بسیار کلیدی و تعیین کننده است.
انتهای پیام/