دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1398 - 08:00
پیرحسین‌لو در گفتگو با آنا:

منتقدین طرح جایگزین زوج و فرد به جزئیات آن توجهی ندارند

مشاور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: کسانی‌که در ارتباط با طرح جایگزین زوج و فرد انتقاد می‌کنند به ابعاد و جزئیات آن توجهی نمی‌کنند.
کد خبر : 400789
3628197_134.jpg

علی پیرحسین‌لو در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با برخی از اظهارنظرهای مطرح شده مبنی بر این‌که طرح جدید کاهش آلودگی هوا که جایگزین طرح زوج و فرد شده عامل فشار بر اقشار ضعیف و کم برخوردار است، اظهار کرد: سوء‌ظن در بخش‌هایی از جامعه نسبت به نهادهای حاکمیتی وجود دارد که بخشی از آن ناشی از عملکردهای غلط در گذشته است.


وی ادامه داد: این تلقی بعضاً در افکار عمومی ایجاد شده که اگر کسی در جایی عنصر پرداخت پول را وارد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌کند هدفش فشار آوردن بر اقشار ضعیف است و یا اگر قصد آن را نیز ندارد عملش در نهایت چنین می‌شود.


مشاور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران وی با بیان این‌که بعضی از سیاست‌های کلان در سطوح دولتی و حاکمیتی به‌طور واقع فشار بر روی اقشار ضعیف است، تصریح کرد: در چند مورد خاص از جمله حوزه حمل و نقل شهر تهران این ماجرا کاملاً برعکس است و با این که در آن عنصر پرداخت مطرح است نتیجه آن به نفع اقشار کمتر بهره‌مند است.


وی ضمن اشاره به این مطلب که منتقدینی که به مواردی همچون انگیزه درآمدزایی و یا فشار بر اقشار کم درآمد نسبت به طرح ترافیک جدید اظهار نظر می‌کنند به ابعاد و جزئیات آن توجه چندانی ندارند، گفت: تغییر ممنوعیت زوج و فرد به محدودیت تردد ۲۰ روزه رایگان و پرداخت عوارض تردد پس از آن بیانگر آن است که حجم خودروهای شخصی از زمانی که طرح زوج و فرد اجرا شده بود از حدود دو میلیون به چهار میلیون خودرو رسیده است و معابر شهری و ظرفیت ترددی دیگر پاسخگوی این حجم خودرو را ندارد و نتیجه این است که راه حلی جز کاهش استفاده از خودروی شخصی و توسعه حمل و نقل عمومی وجود ندارد.


پیرحسین‌لو اذعان کرد: ما در شهر تهران با این مسئله روبه‌رو هستیم که برای کنترل آلودگی هوا دیگر نمی‌توان صرفاً به حوزه‌هایی همچون کنترل معاینه فنی اکتفا کرد و از آن نتایج معجزه‌آسایی انتظار داشت.


مشاور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ضمن تأکید بر این مطلب که محوری‌ترین سیاست در کنترل آلودگی هوا محدود کردن منابع تولید آلاینده‌ها در شهر است، گفت: بنا بر برخی از گزارشات بیش از ۸۰ درصد منابع آلاینده و تولید‌کننده ذرات معلق، منابع متحرک یعنی خودروها هستند.


وی ادامه داد: زمانی که در مورد جایگزینی طرح زوج و فرد با طرح کنترل آلودگی هوا صحبت از پرداخت می‌شود بسیاری تصور می‌کنند که تنها هر کسی که دارای تمکن مالی است می‌تواند وارد این محدوده شود اما واقعیت این است که کسانی که پولدار هستند بیش از همه در طرح زوج و فرد می‌توانستند وارد محدوده شوند.


پیرحسین‌لو تصریح کرد: آماری تکان دهنده نشان می‌دهد در طول ۱۴ سالی که طرح زوج و فرد در تهران اجرا شد حدود ۲۷ درصد از خانوارهایی که دارای خودرو بودند یعنی همین اقشار بهره‌مند و ثروتمند، اقدام به خرید خودروی دوم و حتی بیشتر کردند.


وی با بیان این‌که افرادی که دارای خودرو هستند نسبت به کسانی که فاقد آن هستند بهره‌مندتر محسوب می‌شوند، افزود: این افراد بهره‌مندتر به‌خاطر طرح زوج و فرد و تردد بیشتر در این محدوده خودروی دوم خریداری کردند و از آنجایی که در جامعه ما با توجه به شرایط اقتصادی، ماشین به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود عملاً هم به افزایش سرمایه این افراد منجر شد و هم تردد بیشتر در داخل محدوده داشتند.


مشاور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در اجرای طرح زوج و فرد اگر شما بدون داشتن طرح وارد محدوده می‌شدید شما تنها جریمه می‌شدید و تنها زمانی‌که می‌خواستید خودروی خود را بفروشید یا خلافی خود را صفر کنید اقدام به پرداخت آن می‌کردید، اما در حال حاضر این وضعیت برای اقشار ثروتمند به وضعیتی تبدیل شده تا حداقل بیایند عوارضشان را به‌روز پرداخت کنند و در غیر این‌صورت می‌بایست عوارض بدهند و هم جریمه شوند.


مشاور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: درست است که ما نسبت به اقدامات حاکمیتی دارای بی‌اعتمادی عمومی هستیم ولی با تغییر قانون در این بخش از سال ۹۷ به ۹۸ این الزام را ایجاد کردیم که تمام عایدات درآمدی ناشی از طرح ترافیک و همچنین طرح کنترل ترافیکی هوا هم صرفاً باید در حمل و نقل عمومی صرف شود و هم در راستای مبارزه با آلودگی هوا هزینه گردد.


وی تصریح کرد: با اجرای این قانون از دارندگان یا به‌عبارت بهتر مصرف‌کنندگان خودرو عوارض دریافت کرده آن را خرج کسانی می‌کنیم که تمکن مالی برای استفاده از خودرو ندارند.


پیرحسین‌لو در پاسخ به این سؤال که از کجا مشخص است که درآمدهای حاصل از طرح ترافیک خرج حمل و نقل عمومی می‌شود، گفت: در طول چهار دهه گذشته همیشه نیمی از درآمد طرح ترافیک سهم خود شهرداری و نیمی دیگر سهم حمل و نقل عمومی بود که ما در سال ۹۷ کل درآمد ناشی از حمل و نقل عمومی را وارد حمل و نقل عمومی کردیم.


وی تصریح کرد: ما در سال ۹۸ این موضوع را در قالب مصوبه در شورای شهر مطرح کردیم که هیچ کس حتی خودمان قانوناً حق نداشته باشد این درآمد را در جای دیگری هزینه کنند و در این خصوص شما می‌توانید در پایان سال از شهرداری تهران در ارتباط با قانونی که مصوب شده گزارش بخواهید که چه میزان از آن اجرا شده است.


مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: ما از لحاظ صداقت در حوزه حمل و نقل و ترافیک سربلند هستیم و همان گونه که به مردم اعلام کردیم که باید سیستم طرح ترافیک تغییر کند و خود نیز به آن پایبند بوده و تلاش می‌کنیم در این راستا شرایط را برای تسهیل استفاده از حمل و نقل عمومی فراهم کنیم.


انتهای پیام/۴۱۰۵/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته