دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1394 - 12:31

وزیر جهاد کشاورزی: یک سوم چاه‌های کشور غیر مجاز است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یک سوم چاه‌های کشور غیر مجاز است، گفت:‌ اگر از میزان برداشت آب کنونی یک ششم بکاهیم، یقیناً بحران کم آبی حل خواهد شد.
کد خبر : 33222

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمود حجتی در نخستین گردهمایی مدیران ستادی و استانی وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه از 600 دشت کشور 300 دشت با بیلان منفی مواجه است، افزود: اگر چاه غیر مجاز نداشته باشیم، دیگر با بحران اضافه برداشت هم مواجه نخواهیم بود.


وی تصریح کرد:‌ ما در 50 سال گذشته با مشکل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، قنات‌ها و چشمه‌ها مواجه نبودیم، بلکه سوء مدیریت و زیاده طلبی‌ها ما را در چنین وضعیتی قرار داد.


حجتی تصریح کرد: با این حال هر آنچه که وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد در راستای افزایش بهره‌وری آب است و از این دست می‌توان به بهره‌گیری از ارقام زودبازده و مقاوم به شوری، مکانیزاسیون و کشاورزی محافظتی اشاره کرد.


وی گفت: باید برای تبخیر آب پشت سدها کاری انجام شود، چرا که مجموع این هدر رفت‌ها کاهش آب بخش کشاورزی را به همراه دارد. کما اینکه هر سال میزان منابع آب اختصاصی به این بخش کاسته می‌شود.


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت برنج در استانهای گیلان و مازندران ممنوع شده است، ادامه داد:‌ آیا میزان فضای سبز در کشور در حال کاهش است؟ چمن آب بیشتری استفاده می‌کند یا برنج؟ ما چه میزان چمن در مناطق خشک کشور داریم و تاکنون چه چاره‌ای برای آن اندیشیده‌ایم؟


وی با بیان اینکه سطح زیر کشت برنج جز در کشور استانها گیلان و مازندران از 285 هزار هکتار به 120 هکتار رسیده است، تأکید کرد:‌ در زمان ورود من به وزارت جهاد کشاورزی سالانه 80 هزار برنج در گرگان کشت می‌شد که این میزان در سال گذشته به 50 هزار هکتار و امسال به 28 هزار هکتار کاهش یافته است.


حجتی بیان کرد:‌ برای کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نمی‌توان به زور و جبر متوسل شد، بلکه این امر از طریق تشویق کشاورزان به کشت ارقام جایگزین صورت می‌گیرد. البته من اگر نتوانستم این 28 هزار هکتار کشت برنج در گرگان را بیش از این کاهش دهم، نباید غیر منصفانه قضاوت شوم، چرا که ما هم با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.


وی خاطرنشان کرد:‌ دولت سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان در بخش آب کشور هزینه می‌کند و ما نباید مردم را برای مقدار ناچیزی نسبت به خود بدبین کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته