دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1397 - 11:12

آیا همه‌پرسی برگزیت تکرار می‌شود؟!

حامیان کمپین «رأی مردم» در حال حاضر مشغول جلب آرای عمومی برای برگزاری همه‌پرسی دوباره در خصوص برگزیت هستند.
کد خبر : 331307
1069646923.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ «برگزیت» همچنان به عبارتی مجهول و چندپهلو در معادلات سیاسی انگلیس تبدیل‌شده است. پیچیده سازی پروسه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اقدام مشترکی است که از سوی دولت ترزا می و مقامات اروپایی صورت گرفته است. به‌صورت هم‌زمان، دولت انگلیس با تبلیغات منفی گسترده‌ای که علیه برگزیت صورت داده، درصدد است تا در صورت برگزاری همه‌پرسی احتمالی دوباره، زمینه را جهت تغییر رأی شهروندان فراهم کند. به عبارت بهتر، شاهد نوعی مهندسی افکار عمومی در قبال پدیده برگزیت از سوی مقامات انگلیسی و اروپایی هستیم.


طی روزهای اخیر، برخی رسانه‌های غربی از گزینه‌ای به نام «تکرار همه‌پرسی برگزیت» به‌عنوان یک گزینه محتمل یاد می‌کنند! گزینه‌ای که تا قبل از این، مقامات انگلیسی ازجمله ترزا می نخست‌وزیر این کشور سعی داشتند آن را کاملاً منتفی بدانند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، با توجه به افزایش عدم اطمینان عمومی نسبت به تلاش‌های نخست‌وزیر انگلیس برای نهایی کردن توافق با اروپای واحد، احتمال برگزاری همه‌پرسی دوم در خصوص برگزیت در این کشور افزایش‌یافته است.


بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، وجود موانعی بزرگ در مسیر تصویب توافق ترزا می و سران اروپا بر شدت این روند دامن زده است. زمان‌بندی‌های صورت گرفته در این توافق تا پیچیدگی‌های قانونی و ضمانت‌های اجرایی، جملگی کار را برای طرفین در اجرایی ساختن توافق سخت کرده است. ضمن آنکه احتمال دارد اعضای پارلمان به توافق مدنظر ترزا می در این خصوص رأی منفی دهند.


اگرچه در ظاهر ترزا می سعی می‌کند قانون‌گذاران پارلمان را برای دادن رأی مثبت به این توافق قانع کند، اما نه‌تنها اعضای حزب کارگر در پارلمان، بلکه برخی اعضای حزب محافظه‌کار نیز با این توافق مخالف بوده و آن را بسیار ضعیف و برخلاف منافع انگلیس قلمداد می‌کنند. برآوردهای عمومی این است که پارلمان انگلیس طرح مدنظر می و مقامات اروپایی را درنهایت تصویب نکند.


در این میان، طرفداران و حامیان جنبش «رأی مردم» که این روزها در انگلیس و بر سر موضوع برگزیت فعال‌شده‌اند، بر این باورند که رأی منفی پارلمان زمینه لازم را برای برگزاری یک همه‌پرسی جدید در خصوص برگزیت هموار می‌کند. این موضوع نه‌تنها برخلاف خواسته ترزا می و سران حزب محافظه‌کار نیست، بلکه در خفا با حمایت آن‌ها همراه خواهد شد. همگان نسبت به تبلیغات منفی دولت ترزا می در قبال برگزیت طی سال‌های 2016 تاکنون آگاه هستند. پس‌ازاینکه شهروندان انگلیسی در 2016 میلادی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند، دو حزب کارگر و محافظه‌کار (به‌عنوان دو حزب سنتی انگلیس) از هیچ کوششی در راستای تغییر آرای عمومی در این خصوص دریغ نکردند. نقش‌آفرینی فعال افرادی مانند تونی بلر نخست‌وزیر اسبق انگلیس در پشت پرده این ماجرا، نشان‌دهنده همین مسئله است.


حامیان کمپین «رأی مردم» در حال حاضر مشغول جلب آرای عمومی برای برگزاری همه‌پرسی دوباره در خصوص برگزیت هستند. طرفداران این کمپین معتقدند که رد شدن طرح ترزا می توسط پارلمان، بهترین فرصت برای برگزاری این همه‌پرسی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، ترزا می که قصد ندارد به‌عنوان ناقض رأی مردم در همه‌پرسی سال 2016 شناخته شود، سعی دارد در ظاهر با برگزاری همه‌پرسی مجدد مخالفت کند اما درنهایت بازی وی به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که به سود طرفداران بقای انگلیس در اروپا تمام شود. مقامات حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین نیز با برگزاری همه‌پرسی دوباره در خصوص برگزیت موافق هستند و رسماً از این موضوع حمایت کرده‌اند. موافقت دو حزب رقیب انگلیس با این موضوع، زمینه را جهت تحقق نهایی آن فراهم ساخته است.


انتهای پیام/4106/


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته