دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس اقتصادی خبر داد:

پول‌شویی در خصولتی‌ها

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: برای مبارزه با پول‌شویی باید راهکارهایی به منظور مقابله با واردات 14 میلیارد دلاری کالای قاچاق به کشور اتخاذ شود.
کد خبر : 331193

محمود جام‌ساز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه معاملات غیرقانونی که قواعد بین‌المللی پولی و بانکی را دور می‌زند، به‌نوعی پول‌شویی محسوب می‌شود، گفت: در شرایط کنونی شاهد واردات بیش از 14 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور هستیم.


وی با اشاره به اینکه ورود نقدینگی به سیستم بانکی کشور از طریق پول‌شویی و از راه‌های مختلف صورت می‌گیرد گفت: مبالغی که از طریق پول‌شویی وارد سیستم بانکی کشور می‌شود، در بانک‌های مختلف ایرانی شسته شده و پاک می‌شوند.


جام‌ساز با بیان اینکه رعایت قواعد بین‌المللی پولی و بانکی می‌تواند در کاهش چشم‌گیر وقوع اتفاق‌های همچون پول‌شویی مؤثر باشد، گفت: بسیاری از نهادهای خصولتی و حتی شبه‌دولتی در کشور با اینکه از پرداخت مالیات معاف هستند اما پول‌شویی‌های گسترده‌ای دارند.


استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: نهادهای خصولتی و شبه‌دولتی که ملزم به پرداخت مالیات هستند هم اقدام به مالیات‌گریزی می‌کنند که خود مالیات‌گریزی به‌نوعی پول‌شویی از سیستم‌های پولی و بانکی محسوب می‌شود.


انتهای پیام/4094/4083/خ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته