دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1397 - 13:44

نمایه‌سازی تصاویر منتشر شد

کتاب «نمایه‌سازی تصاویر» توسط انتشارات دانشگاه قم منتشر شد.
کد خبر : 331025
2002.png

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نمایه‌سازی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های بازیابی تصاویر برای منابع اطلاعاتی و مطبوعاتی است. کتاب «نمایه‌سازی تصاویر» را می‌توان اولین اثر پژوهشی دانست که به ابعاد نظری و عملی این موضوع می‌پردازد. این اثر، رویکردی جامع و دایرةالمعارف‌‌گونه به موضوع نمایه‌سازی تصویر دارد.


با درک اهمیت و ضرورت سازماندهی تصاویر در جهان امروز، تلاش بر این است تا از آخرین یافته‌های علمی برای آموزش و اقدام عملی در این زمینه استفاده شود. حوزه‌هایی چون علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم رایانه و اطلاع‌رسانی پزشکی به دنبال راه‌ها و روش‌های نوینی برای سازماندهی بهینه تصاویر هستند. در این راستا، وجود منابعی که بتواند در آموزش شیوه‌های سازماندهی تصویر مورد استفاده قرار گیرد، مهم است.


این کتاب با پوشش ابعاد نظری و علمی مرتبط با نمایه‌سازی تصاویر، منبع مناسبی برای تدریس در مقاطع تحصیلات تکمیلی محسوب می‌شود و می‌تواند بسترساز توجه علمی و تخصصی به موضوع نمایه‌سازی تصاویر باشد.


خوانندگان در دو فصل نخست و با خواندن کلیات نظری این کتاب، اهمیت و ضرورت سازماندهی تصاویر  را درک می‌کنند. فصل‌های بعدی نیز به ترتیبی منطقی و پیش رونده توانسته است مسائل و محتوای مناسب در زمینه‌های تخصصی نمایه‌سازی را ارائه دهد. بر این اساس، کتاب حاضر محتوای مناسبی را برای تدریس در مقاطع تحصیلات تکمیلی فراهم ساخته است.


فرشته سوری، پژوهشگر  و یکی از مؤلفان کتاب درباره ضرورت پرداختن به موضوع نمایه‌سازی تصاویر می‌گوید: این کتاب، اولین اثری است که تا‌کنون روش‌های جامع نمایه‌سازی تصاویر را توضیح می‌دهد. مقالات زیادی از سوی محققان درباره نمایه‌شدن تصاویر به چاپ رسیده، اما هیچ اثر منسجمی که به جزئیات این موضوع بپردازد، وجود نداشته است.


سوری که علاوه بر فعالیت در حوزه پژوهشی، کارمند مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی نیز هست اظهار کرد: نمایه‌سازی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های بازیابی تصاویر برای منابع اطلاعاتی است. درواقع نوعی مرتبط ‌سازی منابع اطلاعاتی و بازیابی کردن آن است.


سوری تصریح کرد: با توجه به این‌که تصویر و عکس، یک منبع اطلاعاتی قوی به حساب می‌آید، واضح است که جایگاه آن در انتقال اطلاعات از متن بالاتر است. جمله معروفی است که می‌گوید: ارزش یک تصویر از هزاران کلمه بیشتر است. این نگاه بیانگر اهمیت تصویر است.  بنابراین، مسئله نمایه‌سازی تصاویر، روش‌ها و چالش‌های آن، مورد توجه کتاب حاضر قرار گرفت.


این کارمند دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه در دنیای اینترنت تصاویر قابل بازیابی نیستند و مفاهیم در تصاویر برای هر فردی متفاوت است و هر کسی از دید خود به تصاویر نگاه می‌کند و در این کتاب روش‌های نمایه‌سازی تصاویر مورد بررسی قرار گرفته شده و در پنج فصل پایه‌ریزی شده است.


کتاب «نمایه سازی تصاویر» تألیف یعقوب نوروزی عضو هیأت علمی دانشگاه قم، فرشته سوری و هدی هماوندی در 233 صفحه و با  قیمت 20 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه قم راهی بازار نشر شده است.


 انتهای پیام/4104/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
۰
باید کتاب جالبی باشد
هلدینگ شایسته