ویدئو کلیپسازی در تلویزیون مدیون عبدالله گیویان است
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «شب موسیقی» در نهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه با موضوع «تولید موزیک ویدئو» و اجرای رضا مهدوی، میزبان شاهرخ دولکو نویسنده و کارگردان و رامین حیدری فاروقی مستندساز، پژوهشگر و کارگردان بود.
دولکو در مورد لزوم ساخت ویدئو کلیپ بیان کرد: داستان ویدئو کلیپ از غرب شروع شده و به ما رسیده است و آنها به این نتیجه رسیدهاند که موسیقی بهتنهایی نسبت به موسیقی همراه تصویر، تأثیر کمتری بر مخاطب میگذارد.
فاروقی در مورد نسبت کمک کردن تصویر به موسیقی یا بالعکس گفت: قراردادی وجود ندارد. در ابتدا موسیقی همراه تصویر بوده است مثل آگهیهای بازرگانی.
تصویر به ایجاد تعریف ذهنی از شعر در شنونده کمک میکند
دولکو در توضیحی از تاریخچه ساخت ویدئو کلیپ گفت: در غرب، در ابتدا ساخت ویدئو کلیپ به منظور بالا بردن فروش آلبومها صورت گرفت. اما آنچه در ایران اتفاق افتاد متفاوت بود. ما میخواستیم به موسیقی و شعرش چیزی اضافه کنیم. تصویر به ایجاد تعریف ذهنی از شعر در شنونده کمک میکند.
وی در ادامه افزود: در تمام دنیا اول موسیقی وجود دارد و بعد برایش تصویرسازی میشود، اما در ایران ما بنا به سفارشها ویدئو کلیپ میساختیم و بعد از موسیقیدان میخواستیم برایش موسیقی بسازد. در هیچ جای دنیا چنین کاری انجام نشده است. حاصل نهایی، که ترکیب متوازن موسیقی و تصویر است، اهمیت دارد که باید دارای تأثیرگذاری روی مخاطب باشد، نه تقدم و تأخر ساخت موسیقی و تصویر.
دولکو در مورد ریشهیابی ویدئو کلیپ اظهار کرد: این بحث در تاریخ سینما به زمان انقلاب شوروی برمیگردد. روسها نظریه مونتاژ را دادند تا تداوم در ذهن تماشاگر به هم بخورد و یک معنی جدید به وجود بیاید. 60 سال بعد این مونتاژ در آگهیها و ویدئو کلیپها با ریتم تند در کنار هم قرار گرفت تا مخاطب تداوم را فراموش کند و فقط به یک حس عاطفی یا یک برانگیختگی عاطفی دچار شود. در حقیقت مونتاژ کاری میکند که شما از تفکر و تعقل دور شوید و یک حس عاطفی بگیرید؛ این ریشه اولیه ویدئو کلیپ است.
سنت ویدئو کلیپسازی در تلویزیون، مدیون عبدالله گیویان
فاروقی نقش تلویزیون برای عرضه موسیقی را در فعال شدن این صنعت دارای اهمیت ویژه توصیف کرد.
دولکو، سازنده اولین ویدئو کلیپ تلویزیون، سنت ویدئو کلیپسازی در تلویزیون را مدیون عبدالله گیویان دانست و گفت: در آن زمان ایشان معاونت پژوهشهای برنامهای سازمان (صدا و سیما) را بر عهده داشتند. مطرح کردن یک مدیوم جدید و کاملاً غربی در رسانه ملی خطر بزرگی بود که ایشان این خطر را کردند. متأسفانه روند ویدئو کلیپسازی با رفتن آقای گیویان خاتمه پیدا کرد. معضل بزرگی که در مملکت ما وجود دارد، همه این جریانها با یک مدیر شروع میشود و متأسفانه با یک مدیر خاتمه پیدا میکند.
در ادامه همین مبحث، فاروقی اظهار امیدواری کرد که با این برنامه، لزوم پخش مجدد ویدئو کلیپها از تلویزیون یادآور شود.
دولکو بدترین شیوه تصویرسازی را نوع مستقیم آن دانست، بدین معنا که به عنوان مثال وقتی میگویند گلستان، تصویر گلستان نمایش داده شود و ادامه داد: ایماژ و تصویرسازی همیشه بر همپای کلمات جلو رفتن مقدم است.
آیا می توان برای موسیقی اصیل ایرانی نیز ویدئو کلیپ ساخت؟ دولکو پاسخ داد: هیچ مانعی ندارد. برای هر نوع موسیقی میتوان تصویر ساخت.
شبکه 4 برنامهای را به پخش موسیقی اختصاص میدهد
دولکو شبکههای ماهوارهای و اینترنتی را بهترین فضا برای عرضه ویدئو کلیپها دانست.
وی افزود: صحبتهای اولیهای برای تهیه یک ویژهبرنامه برای ویدئو کلیپ در شبکه چهار شده است.
«شب موسیقی» یکی از برنامههای «شبهای هنر» است که به تهیهکنندگی حبیبالله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبهشبها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش میشود.
انتهای پیام/4072/خ
انتهای پیام/