دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آذر 1397 - 22:00
حمایت غرب از بن سلمان؛

تروییکای اروپایی و پترودلارهای سعودی

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، پس از گذشت مدتی کوتاه از قتل جمل خاشقجی مقامات اروپایی ترجیح داده‌اند در این خصوص سکوت کنند.
کد خبر : 330535
12.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سعید سبحانی؛ همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، پس از گذشت مدتی کوتاه از قتل جمل خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، مقامات اروپایی ترجیح داده‌اند در این خصوص سکوت کرده و درصدد لاپوشانی ابعاد پنهان این پرونده برآیند. در همان روزهای نخست نیز اگرچه کشورهای غربی در ظاهر قتل جمال خاشقجی توسط محمد بن سلمان را محکوم کردند، اما در اقدامی موازی و هم‌زمان، درصدد لاپوشانی جنایت غیرقابل تصور سعودی‌ها برآمدند. در این میان، دادن آدرس و نشانه پترودلارهای سعودی از سوی کشورهایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه بار دیگر ماهیت واقعی تروییکای اروپایی را در نظام بین‌الملل به تصویر کشیده است.


انگلیس و فرانسه (به همراه ایالات متحده) به عنوان سه عضو غربی دائمی شورای امنیت که به دلیل ساختار ناعادلانه حاکم بر جهان امروز دارای حق وتو هستند، «منافع تجاری» خود را به هر فاکتور و مؤلفه دیگری از جمله جان انسان‌های بی‌گناه ترجیح می‌دهند. یک رمزگشایی ساده از رویکرد مقامات اروپایی در قبال ماجرای قتل خاشقجی، خود گویای همه ماجراست. نکته قابل تأمل اینکه مقامات اروپایی در این خصوص مشغول تکمیل پازلی هستند که توسط دونالد ترامپ، جان بولتون و دیگر مقامات آمریکایی چیده شده است.


حتی اقداماتی مانند توقف صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان (اگر واقعاً صورت گفته باشد) نیز جنبهٔ نمایشی داشته است. اگرچه صدراعظم آلمان تصور می‌کند که چنین اقدامی، به مثابه اتخاذ نوعی ژست بشردوستانه و ضد دیکتاتوری از سوی وی محسوب می‌شود اما نمی‌توان این حقیقت را فراموش کرد که عربستان سعودی از ابتدای سال 2018 میلادی تاکنون، حدود 416 میلیون یورو تجهیزات نظامی از آلمان خریداری کرده است.


مطابق مستندات موجود، عربستان سعودی پس از الجزایر دومین واردکننده تسلیحات از آلمان محسوب می‌شود. از سوی دیگر، تسلیحات آلمانی همچنان به صورت گسترده در اختیار مقامات سعودی و تروریست‌های تکفیری تحت حمایت ریاض قرار دارد. نباید فراموش کرد که کشتار کودکان یمنی توسط مزدوران سعودی و اماراتی با استفاده از تسلیحات آمریکایی و اروپایی صورت می‌گیرد.


نوع و نحوه واکنش کشورهای غربی نسبت به پرونده قتل جمال خاشقجی نشان‌دهنده تعلق‌خاطر کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس به پترودلارها سعودی است. آن‌ها از یک‌سو به صورت ظاهری قتل جمال خاشقجی را محکوم کرده و از سوی دیگر، بر روابط محکم خود با عربستان سعودی تأکید می‌کنند! تروییکای اروپایی و متعاقباً دیگر از اعضای اتحادیه اروپا نشان داده‌اند که اراده لازم برای مواجهه با پرونده ربایش و قتل خاشقجی را ندارند. نوع مواجهه نرم مقامات غربی با پرونده «جمال خاشقجی» بار دیگر برخورد و مواجهه گزینشی و ابزاری مدعیان حقوق بشر با این مقوله را به چالش کشیده است.


مقاماتی مانند مرکل، مکرون و ترزا می به جای مواجهه با اقدام وحشیانه محمد بن سلمان در قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، به مهندسی افکار عمومی خود و لاپوشانی پرونده روی آورده‌اند. با این حال، بر خلاف میل و اراده کشورهای اروپایی، افکار عمومی دنیا نسبت به پرونده قتل خاشقجی حساس شده‌اند. با توجه به اینکه پروژه «تبرئه سعودی‌ها» در قبال قتل و مثله کردن جمال خاشقجی دیگر امکان‌پذیر نیست، تروییکای اروپایی به پروژه «مدیریت افکار عمومی غرب» روی آورده‌اند. با این حال مقامات اروپایی در این خصوص بسیار ناموفق عمل کرده‌اند.


آنچه این بازی سیاستمداران اروپایی و خصوصاً مقامات آلمانی، انگلیسی و فرانسوی را ناکام می‌گذارد، تمرکز افکار عمومی جهان بر روی پرونده قتل خاشقجی است. فرافکنی و تلاش سیاستمداران اروپایی و غربی در راستای مهار خشم و نارضایتی عمومی نسبت به این مسئله و فراتر از آن، تلاش اروپا برای «مشمول زمان کردن» پرونده قتل جمال خاشقجی، در نهایت نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.


بدون شک در آینده‌ای نزدیک، شهد بازخواست سران کشورهای غربی در قبال پرونده خاشقجی و به طور کلی، حمایت آن‌ها از سران سعودی خواهیم بود. امروز عربستان سعودی بیش از هر زمان دیگری در نزد افکار عمومی دنیا و حتی کشورهای غربی منفور است. تبعات این نفرت عمومی نه‌تنها گریبان گیر ریاض خواهد شد، بلکه دامان حامیان تسلیحاتی، مالی و سیاسی مقامات سعودی را خواهد گرفت. شاید مقامات اروپایی زمانی این مسئله را درک کنند که بسیار دیر شده باشد.


انتهای پیام/4095/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته