دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فتحعلی‌بیگی:

تئاتر لوکس، مردم‌گرا نیست

کارگردان تئاتر گفت: تئاتر به عنوان کالای فرهنگی اگر ویژگی مردم‌گرایانه‌اش را از دست دهد و تبدیل به یک کالای لوکس و اشرافی شود، دیگر آن تئاتر، مردم‌گرا نیست.
کد خبر : 330302

داود فتحعلی‌بیگی در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اظهار کرد: نمایشنامه آماده‌ای برای ساخت دارم. منتها زمانی برای کار در قبال کسانی که دعوت می‌شوند احساس مسئولیت باید کرد و این تعهد باعث می‌شود که بعضی کارها جواب ندهد؛ همین‌طور معلوم نیست  یک تئاتر با کدام هنرپیشه با استقبال روبه‌رو می‌شود ضمن آنکه آنها هم دستمزدهایی می‌خواهند که بدون حمایت عملاً نمی‌توان کار کرد.


وی با بیان اینکه بلیت تئاتر «بینوایان» یک استثنا است، عنوان کرد: تئاتر به عنوان کالای فرهنگی اگر ویژگی مردم‌گرایانه‌اش را از دست دهد و تبدیل به یک کالای لوکس و اشرافی شود، دیگر آن تئاتر، مردم‌گرا نیست. حتی راجع به فقرا هم در آن حرف بزنیم باز هم آن تئاتر، مردم‌گرا نیست و اصولاً تئاتر با قیمت‌ بالا اصلاً دغدغه جامعه و مردم را ندارد.


این کارگردان تئاتر در ارتباط با مطالبات رهبر معظم انقلاب در کارهای هنری اظهار کرد: برای اینکه دغدغه‌ها و مطالبات رهبری در کارهای فرهنگی و هنری دیده شود، باید دید که چه چیزهایی تصویب می‌شود و بعد ببینید آیا روی آن کارهای تصویب شده سرمایه‌گذاری می‌شود یا نمی‌شود؛ اینها مسائل مهمی است که باید پیگیری شود.


وی ادامه داد: دو سال پیش تئاتر «انسانم آرزوست» با مضمون اجتماعی، کمدی، انتظار و تعهدات اجتماعی و انسانی را روی صحنه بردم و با توجه به اینکه هم  از یک شرکت خصوصی و هم از هنرهای نمایشی حمایت گرفتم، اگر به خود گیشه بود قطعاٌ جواب نمی‌داد.


فتحعلی‌بیگی گفت: منتظرم که شرایط حمایت‌های دولتی فراهم شود تا کاری را شروع کنم. الان حمایت‌های دولتی بسیار اندک است؛ به همین علت خیلی‌ها هم که کار می‌کنند بیشتر به فروش فکر می‌کنند تا محتوا، و چاره‌ای هم ندارند. الان اگر با حمایت‌های دولتی تئاتر متفکر و اندیشمندی هم تولید شود، خیلی ممکن است دیده نشود.


انتهای پیام/4072/4046/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته