دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جانشین سازمان بهزیستی:

۸۰۰ هزار معلول مستمری‌بگیر بهزیستی هستند

جانشین رئیس سازمان بهزیستی گفت: یک میلیون و 30 هزار نفر جمعیت مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی کشور هستند که 800 هزار نفر از آنان را جامعه معلولان تشکیل می‌دهند.
کد خبر : 330301
624454.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پهبد پورشبانان صبح امروز در نشست خبری به مناسبت در پیش بودن روز جهانی افراد دارای معلولیت اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی اصلی دولت خود را در حوزه حمایت از افراد دارای معلولیت در سطوح مختلف مسئول می‌شناسد و براساس آنچه که قانون ما را مکلف کرده است مطالبه حقوق این افراد و ارائه خدمات تخصصی بر عهده ماست، خوشبختانه دستاورد اصلی و درخشان دولت تدبیر و امید تصویب و ابلاغ قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت است که پس از سال‌ها به همت سازمان بهزیستی، کمپین‌های معلولان و نمایندگان مجلس لایحه‌ای که در سال 96 از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود در اردیبهشت امسال با دستور رئیس جمهور جنبه اجرایی پیدا کرد.


وی ادامه داد: پس از سالها حقوق جامعه معلولان به دستگاه‌های متولی ابلاغ شد و هم اکنون نیز سازمان بهزیستی کشور پیگیر تهیه و تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل‌های این مصوبه است.


جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: فعالیت‌های مختلف و بسیار گسترده‌ای به معلولان ارائه می کنیم به طوری که از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال 96 جمعیت مستمری بگیر از سازمان بهزیستی کشور 530 هزار نفر بودند که 80 درصد آنها را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دادند و همچنین علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه و کمبود منابع مالی تاکنون منابع مالی ارزشمندی برای ارتقاء و افزایش مستمری مددجویان از ابتدای سال در نظر گرفتیم به طوری که شاهد افزایش 3.2 دهم برابری در مبلغ مستمری این عزیزان بودیم و هرسال نیز این روند رشد و افزایش مستمری ادامه خواهد داشت.


به گفته پورشبانان، در قانون مبارزه با فقر مطلق در بودجه 97 منابع مالی قابل توجهی به این امر اختصاص یافت به طوری که 7 هزار و 700 میلیارد تومان در بودجه 97 به مبارزه با فقر مطلق اختصاص پیدا کرد.


وی افزود: در سال 97 تاکنون 400 هزار نفر از معلولان به جمعیت سابق افزوده شدند، برهمین اساس یک میلیون و 30 هزار نفر جمعیت مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی کشور هستند و حدود 800 هزار نفر از آنان را جامعه معلولان تشکیل می‌دهند که این امر نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به این قشر است.


پورشبانان یادآور شد: باتوجه به جلسات متعدد در حوزه وزارتی و برنامه و بودجه شاهد ادامه این روند افزایش مستمری در سال 98 نیز خواهیم بود و به جامعه تحت پوشش قول می‌دهیم علی‌رغم کمبودها و تحریم‌های ظالمانه خللی در این موضوع پیش نخواهد آمد و افزایش سنواتی مستمری نیز ادامه خواهد داشت.


وی اضافه کرد: هرساله بیش از 25 تا 30 هزار معلول‌زایی داریم که از طریق آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج از خدمات سازمان بهزیستی برخوردار می‌شوند.


این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: تاکنون 200 هزار زوج از مشاوره‌های پیش از ازدواج سازمان بهزیستی کشور برخوردار شدند و همچنین چنانچه خانواده‌ای دارای یک یا چند فرزند معلول باشد و بخواهند مجدداً فرزندآوری کنند می‌توانند با مراجعه به مراکز مربوطه از مشاوره‌های سازمان بهزیستی و آزمایشات مربوط به ژن‌ها را انجام دهند تا شاهد بیشترین کنترل در کاهش موالید دارای معلولیت باشیم.


پورشبانان در ادامه جلسه با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای قانون جامع در سال ۹۸ را در قالب پیش‌نویس نهایی به دولت ارائه می‌کنیم که این اعتبار در حدود 2 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و مورد موافقت سازمان برنامه و بودجه نیز قرار گرفته است و امیدواریم مورد حمایت و موافقت دولت نیز قرار گیرد.


وی با اشاره به اینکه تأمین منابع مالی در شرایط کنونی برای این قانون بسیار سخت و دشوار است، افزود: با توجه به اینکه نمی‌توانیم همه ارکان قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت را به طور صد در صد اجرایی کنیم باید مرحله به مرحله در این راستا گام برداریم و عزم ما این است که در همه موارد کار را آغاز کنیم.


جانشین رئیس سازمان بهزیستی یادآور شد: همچنین برای اجرای تمام مفاد قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیازمند اعتباری حدود 12 هزار میلیارد تومان است.


به گفته پورشبانان، هم اکنون سازمان بهزیستی کشور به 120 هزار معلول در قالب 2 هزار 200 مرکز مشغول به ارائه خدمات مختلف است و ما موظفیم بخشی از هزینه‌ها را تأمین و جبران کنیم.


این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور با اشاره به رویکرد اصلی سازمان بهزیستی مبنی بر افزایش خدمات نگهداری معلولان در منزل گفت: در نظر داریم ارائه خدمات توانبخشی به معلولان را در منزل را افزایش دهیم و خانه‌های کوچک معولان را در دست اجرا داریم که در سال‌های اخیر با حمایت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد خانه‌های کوچک و مستقل معلولان را ایجاد خواهیم کرد.


انتهای پیام/4044/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته