دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک هزار و 200 سال پیش؛

روزی که قم میزبان کریمه اهل‌بیت شد

یک هزار و 200 سال پیش در چنین روز حضرت معصومه (س) وارد شهر قم شد و آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در دهم ربیع‌الثانی سال 201 هجری دیده از جهان فرو بست.
کد خبر : 330283

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در سال 201 هجری قمری در پی انتقال اجباری امام رضا (ع) به خراسان، حضرت معصومه (س) بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان شد.


از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه (س) پیام‌آور فرهنگ و معارف اهل‌بیت (ع) و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوت‌های زمان بود، عوامل حکومتی بنی‌عباس، در شهر ساوه به کاروان حامل آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند و ایشان را مسموم کردند.


حضرت فاطمه معصومه (س) بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار شد و فرمود «مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که می‌فرمود، شهر قم مرکز شیعیان ماست». برای همین حضرت معصومه (س) در 23 ربیع‌الاول سال 201 قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته اهل‌بیت (ع) قرار گرفت.


آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی بن خزرج که به «بیت‌النور» شهرت یافت، در دهم ربیع‌الثانی سال 201 هجری دیده از جهان فرو بسته و در «باغ بابلان» محل فعلی مزار آن حضرت دفن شد.


حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر بزرگوار آن حضرت، امام موسی کاظم (ع) و مادر گرامی‌اش حضرت نجمه‌خاتون است که بعد از تولد حضرت رضا (ع) به «طاهره» ملقب شد.


حضرت معصومه (س) با امام رضا (ع) خواهر و برادر ابوینی هستند.


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته