دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فاطمه معصومه (س)؛ شمعی که در فراق برادر سوخت

حضرت معصومه (س) كمتر از يك سال پس از عزيمت امام رضا (ع) به مرو، به قصد زيارت برادر به سمت ایران آمد، اما پیش از ملاقات ایشان در قم درگذشت.
کد خبر : 345187

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دهم ربيع‌الثانی، مصادف با روز رحلت حضرت فاطمه معصومه (س) است. آن بانوی بزرگوار كمتر از يك سال پس از عزيمت امام رضا (ع) به مرو، به قصد زيارت برادر از مدينه كوچ كرد. در ساوه مأموران حكومتی به كاروان حمله‌ور شدند و ۲۲ نفر از مردان كاروان را به شهادت رساندند. در متون تاريخی هم احتمال مسموم كردن حضرت آمده است و هم احتمال بيماری پس از هجوم به كاروان نقل شده است.


حضرت پس از اين واقعه، به سوی قم كه در آن ایام سخت آشيانه و پناهگاه شيعيان بود حركت می‌كنند. پس از ۱۷ روز اقامت و عبادت، دعوت حق را لبيك می‌گويند. محل عبادت ایشان هم‌‌اكنون در قم، خيابان ۴۵ متری عمار ياسر، ميدان مير، میعادگاه عاشقان اهل‌بیت (ع) است. اين واقعه در سال ۲۰۱ ه.ق و دو سال قبل از شهادت امام رضا (ع) اتفاق افتاده است.


لقب معصومه را امام رضا (ع) به ايشان داده است. این بانوی مکرمه، تنها خواهر تنی امام هشتم شیعیان است. نجمه خاتون همسر امام كاظم (ع)، تنها دو فرزند داشته است؛ حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س). حضرت معصومه دختر امام، خواهر امام و عمه امام هستند؛ يعنی ايشان، دختر امام كاظم (ع)، خواهر امام رضا (ع) و عمه امام جواد (ع) است. علاوه بر این، ايشان يكی از مهم‌ترين راويان حديث غديرخم و حديث منزلت است. حضرت فاطمه معصومه (س) اين دو حديث مهم را از فاطمه دختر امام صادق (ع) و او از فاطمه دختر امام باقر (ع) و او از فاطمه دختر امام سجاد (ع) و او از فاطمه دختر امام حسين (ع) و او از‌ ام‌كلثوم دختر حضرت فاطمه زهرا (س) روايت می‌كند. اين سلسله سند در مجموع روايت‌های حديث غدير به روايت «فواطم» مشهور است.


در طول تاریخ جمع زیادی از بزرگان، عالمان و سادات در کنار بارگاه ملکوتی این بانوی وارسته دفن شده‌اند. علاوه بر این بزرگان، بانوان بزرگواری نیز در جوار مرقد حضرت معصومه (س) دفن هستند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: ميمونه و ام محمد، دختران موسی مبرقع و نوه‌های امام جواد (ع)، ام قاسم، دختر كوكبی از نوادگان امام سجاد، ام حبيب: كنيز ابوعلی نوه امام رضا (ع) و ام اسحاق: كنيز محمد بن موسی مبرقع از جمله این بانوان هستند. در منابع تاريخی، اسامی بانوان بزرگوار ديگری هم آمده كه در كنار مضجع شريف ايشان مدفون هستند.


انتهای پیام/4072/4104/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته