دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1397 - 13:44
به همت دانشگاه آزاد؛

روش‌شناسی مطالعات ریشه برنج در شرایط خشک منتشر شد

کتاب «روش‌شناسی مطالعات ریشه برنج در شرایط خشک» توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد آیت ا... آملی راهی بازار نشر شد.
کد خبر : 330204
233.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «روش‌شناسی مطالعات ریشه برنج در شرایط خشک» تألیف آملیا هنری و دیگران با ترجمه یوسف نیک‌نژاد و دیگران توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد آیت‌الله آملی راهی بازار نشر شد.


زیست‌شناسی ریشه، پیش درآمد بهبود حاصلخیزی خاک در سیستم‌های کشاورزی کم بازده است. اگرچه نقش ریشه بر روی عملکرد گیاه در شرایط خشکی (به‌ویژه در برنج) حائز اهمیت است، روش‌های مناسب جهت ارزیابی عملکرد تحت تنش خشکی است. همچنین نیاز مبرمی برای پیشرفت در فنوتیپ جهت هماهنگی با پیشرفت‌های سریع در عرصه ژنتیک و اصلاح برنج احساس می‌‌شود. از آن جایی که تحقیقات برنج از نظر تاریخی بر محیط‌های آبیاری شده تأکید دارد و به دلیل مشکلات مرتبط با مطالعه ریشه، فاصله قابل توجهی از نظر دانش ما در مورد صفات ریشه برنج از نظر مقاومت به خشکی وجود دارد. جامعه پژوهشی نیاز به درک بهتری از تغییرات ژنتیکی در برنج جهت پاسخ به خشکی و صفات ریشه به اندازه روش‌های علمی مطالعه آنها دارد.


رابرت زیگلر رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی برنج که از سال 2005 تا 2015 ریاست این مؤسسه را عهده‌دار بوده در مقدمه‌ای از کتاب نوشته است: محور اصلی این کتاب شرح نسبتاً پرتوان، کم‌هزینه و تکنیک‌های دقیق فنوتیپی بر اساس روش‌های پژوهشگران در مطالعات خشکی برنج در سراسر دنیا است. دستورالعمل‌های فنوتیپ برای مطالعات ریشه در تیمارهای خشکی به اندازه طیف وسیعی از سیستم‌های فنوتیپی ریشه، آن چنان که توضیح داده می‌شود، دقیق است. دستورالعمل‌ها همچنین شامل سایر صفات مرتبط با ریشه گیاهان و بهره‌وری است. این روش از نظر پاسخ ریشه برنج به تنش خشکی کمک می‌کند به پژوهشگران جهت ارزیابی صفات ریشه در ژرم پلاست‌های محلی و درک پتانسیل‌های ژنتیکی عمده برنج از نظر صفات ریشه‌ای خواهد بود که می‌تواند جهت مقاومت به خشکی مؤثر باشد.


این کتاب شامل 9 فصل است. فصل اول با عنوان روش‌شناسی مربوط به مطالعه ریشه برنج شامل مواردی چون آماده‌سازی جعبه نشا و ویژگی‌های ریشه است. فصل دوم ریزوترون‌های شیشه‌ای پر شده با خاک برای قابل مشاهده شدن ریشه را شامل می‌شود. فصل سوم با عنوان لوله‌های پلی وینیل کلراید (پی وی سی) به راه‌هایی برای اختصاص دادن به ریشه‌ها و شاخسارها شامل مواردی چون روش‌های انتخابی و مطالعات ریشه اشاره می‌کند.


فصل چهارم اندازه‌گیری کمی زاویه رشد ریشه با استفاده از روش سبد نام دارد و درباره ارزیابی صفات در مزرعه و معیار تمایز ریشه عمیق و کم عمق مواردی را شرح می‌دهد. فصل پنجم به ارزیابی رشد ریشه و استخراج آب برای برنج آبدهی شده با بارندگی اختصاص دارد. فصل ششم با عنوان ارزیابی توانایی نفوذ ریشه و دستیابی به منابع از لایه‌های عمیق‌تر خاک شامل بخش‌هایی چون روش‌های گزینش شده و خطاهای رایج است. فصل هفتم با عنوان روش های مزرعه ای به تشریح روش شناسی برای آزمایش های تنش خشکی در مزرعه می‌پردازد. فصل هفتم درباره نمونه‌برداری ریشه در مزرعه با بخش‌های درون خاک (هسته خاک) و خاک یکپارچه و دست آخر فصل نهم درباره سیستم محدوده ریشه عمیق و سیستم بستر بالا آمده در انتهای این کتاب آمده است.


کتاب «روش‌شناسی مطالعات ریشه برنج در شرایط خشک» تألیف تألیف آملیا هنری و دیگران با ترجمه یوسف نیک‌نژاد، هرمز فلاح و مهران محمودی در 124 صفحه و شمارگان یک هزار نسخه توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی راهی بازار نشر شد.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته