دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1397 - 16:42
حسینی‌نیک تأکید کرد:

نقش مهم انتشارات دانشگاه آزاد در پیشگیری از یک خیانت فرهنگی

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی بر نقش مهم سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در پیشگیری از یک خیانت فرهنگی تأکید کرد.
کد خبر : 328508
1396091116063731912670604.jpg

سید عباس حسینی‌نیک در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: زمینه‌های فراوانی برای همکاری انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. از جمله این که کارشناسان این سازمان می‌توانند در کلاس‌های آموزشی انجمن‌های مختلف نشر در حوزه‌های ترجمه، حقوق نشر، اقتصاد و ویراستاری تشکیل می‌‌شود، شرکت کنند زیرا موفقیت هر سازمانی در گرو کسب مهارت‌ها و آموزش های لازم است.


وی اظهار کرد: با توجه به حجم بالای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، اگر استراتژی‌های لازم برای خرید کتب خارجی توسط این دانشگاه به صورت تبادل حقوق مؤلف با ناشران خارجی صورت بگیرد، کتاب با قیمت مناسبی به دست مخاطبان می‌رسد. ضمن این که برای تأمین منابع خارجی این دانشگاه هم اقدام مؤثری محسوب می‌شود.


مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: وقتی سازمان‌های علمی و آموزشی، به جای تبادل حق نشر با ناشران خارجی، با دلالان کتاب کار می‌کنند، قیمت کتابی که شاید 50 هزار تومان باشد، برای مصرف‌کننده ایرانی بیش از 2 میلیون تومان محاسبه می‌شود؛ کاری که هم خلاف قانون است و هم منابع مالی را هدر می‌دهد و این خیانت است.


وی بیان کرد: جامعه علمی کشور به منابع خارجی نیازمند است. سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از راهکارهای حقوقی نشر در تهیه منابع خارجی مورد نیازش استفاده کند. به جای اختصاص بودجه‌های کلان برای تأمین منابع خارجی مورد نیاز دانشجویان، می‌توان با صرف هزینه کمتری به این مهم دست یافت.



عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: با توجه به این که عضو قانون کپی‌رایت نیستیم، ناگزیر تبادل حق نشر را با ناشران خارجی انجام می‌دهیم. بر این مبنا، حقوق ناشران خارجی که حدود 10 درصد از قیمت پشت جلد کتاب است را با همکاری ناشران تخصصی پرداخت می‌کنیم. تلاش ما این است که راهکارهایی را در اختیار ناشران قرار دهیم تا تمام منابع روز دنیا را به قیمت عرف ایران و با تأمین حقوق ناشران در کشور انجام گیرد.


حسینی‌نیک با انتقاد از نظارت ضعیف وزارت ارشاد اسلامی در طی سی و یک دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: دلالان کتاب‌های خارجی در جریان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در طی این سی و یک دوره، سودهای کلانی از خرید کتاب های خارجی به جیب زده‌اند که مسئولان وزارت ارشاد به این امر توجهی ندارند و چه بسا برخی از افراد در منافع این کار شریک هستند.


وی با تأکید بر اینکه ناشران ایرانی موظفند علم را با بهترین قیمت به داخل کشور وارد کنند، افزود: فعالیت دلالان کتاب بر اساس دنباله‌روی منافع مادی است و دغدغه این افراد تأمین منابع دانشگاهی نیست، در حالی که انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی می‌تواند منابع مورد نیاز دانشگاه آزاد اسلامی را با قیمتی مناسب برای این سازمان تأمین کند، زیرا نسبت قیمت کتاب‌های خارجی به قیمت آثار داخلی بیش از صد برابر است.


مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی گفت: منابع خارجی در سایت نمایشگاه بین‌المللی کتاب عموماً مربوط به یک الی دو سال قبل است زیرا عرضه کتاب‌های روز دنیا برای واردکنندگان کتاب صرفه اقتصادی ندارد در حالی که کتاب‌های سال‌های قبل را با تخفیف‌های ویژه خریداری می‌کنند که برای آنان با 80 درصد سود همراه است اما مصرف‌کننده، کتاب را با قیمت پشت جلد خریداری می‌کنند و این رمز کسب سودهای کلان مافیای کتاب در ایران است.


وی عنوان کرد: متأسفانه بازار جهانی نشر توسط واردکنندگان کتاب مسموم شده است. فعالیت نادرست آنها باعث شده است تا در دنیا ناشران ایرانی را به عنوان دزد بشناسند و به نوعی آبروی ناشران ایرانی را در نمایشگاه‌های بین‌المللی برده‌اند؛ به گونه‌‍‌ای که ناشران ایرانی دستشان برای بستن قرارداد با سایر ناشران خارجی بسته است، در حالی که کارمندانی که در انتشارات خارجی کار می‌کنند، عموماً از سازوکار کشور ایران یا اینکه آیا عضو قانون کپی رایت جهانی است یا در کدام منطقه جغرافیایی قرار دارد، بی‌اطلاع هستند. این دلالان نه‌تنها خاصیتی برای کشور ندارند بلکه خائن هستند.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته