دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آذر 1397 - 06:20
آنا گزارش می‌دهد؛

چگونگی حمایت از رساله‌های دوره دکتری

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از 100 رساله دوره دکتری حمایت مادی و معنوی می‌کند، متقاضیان این حمایت باید به ضوابط آن توجه کنند.
کد خبر : 330157

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از 100 رساله دوره دکتری حمایت مادی و معنوی می‌کند، متقاضیان تا 15 آذرماه فرصت دارند تا از این امکان استفاده کنند.


مبلغ حمایت برای هر رساله تا سقف 133 میلیون ریال است. در صورتیکه چشم‌انداز نتیجه کار تحقیقاتی به توسعه فناوری کمک کرده و منجر به تولید محصول شود قابل افزایش خواهد بود.


مبلغ حمایتی مصوب در سه مرحله بر اساس گزارش پیشرفت کار پرداخت خواهد شد. بخش اول، بر مبنای 40 درصد بودجه طرح به صورت پیش پرداخت پس از انعقاد قرارداد با صندوق انجام خواهد شد. بخش دوم، بر مبنای 40درصد بودجه طرح که بر اساس پیشرفت 03 درصدی کار پژوهشی با ارایه گزارش و مستندات با تایید ناظر طرح پرداخت خواهد شد.


بخش سوم بر مبنای 13 درصد بودجه طرح پس از جلسه دفاع از رساله دکتری و با ارایه گزارش نهایی طرح و تعهدات محوله با تایید ناظر پرداخت خواهد شد. دانشجو پس از فراغت از تحصیل، در صورت ضرورت ادامه پژوهش و داشتن شرایط طبق ضوابط بنیاد می‌تواند از امتیاز پسادکتری در چارچوب ضوابط صندوق استفاده کند.


شرایط ثبت‌نام


دانشجو دکتری به صورت تمام وقت در یکی از دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل بوده و آزمون جامع را با موفقیت گذرانده باشد. موضوع طرح پژوهشی قبل از تصویب در قالب فرم‌های پژوهشی صندوق ارائه شود.


از تاریخ دفاع از موضوع رساله دکتری تا تاریخ ثبت‌نام در سامانه بیش از 1 سال نگذشته باشد. قبل از دفاعیه و تصویب پروپوزال دکتری نیز با ارسال پروپوزال درخواست حمایت مالی می‌تواند برای بررسی اولیه به صندوق ارسال شود اما به منزله تایید و تصویب نخواهد بود. پذیرش نهایی رساله‌هایی که قبل از تصویب ارسال می‌شوند مشروط به تصویب در شورای گروه و تأیید تحصیلات تکمیلی دانشکده تا قبل از پایان مهلت فراخوان است.


از آغاز دوره تحصیل در مقطع دکتری تا زمان ثبت نام نباید بیش از 2.5 سال تحصیلی گذشته باشد. مدت انجام طرح رساله چهار نیمسال است و با تصویب صندوق تا یک نیم سال و نیم قابل تمدید خواهد بود.


موضوع رساله باید مرتبط با اولویت های پژوهشی و فناوری و یا در مرزهای دانش اعلام شده از سوی صندوق باشد.


دانشجو بورسیه یا شاغل در دستگاه‌های دولتی یا بخش خصوصی نباشد.


پروپوزال رساله قبلا بصورت طرح پژوهشی از سوی استاد راهنما و مشاور برای صندوق و یا سایر مراکز حمایت‌کننده ارسال نشده باشد.


مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام


فرم ثبت‌نام، پیشنهاد طرح رساله دکتری، صورتجلسه تصویب پیشنهاد طرح رساله دکتری توسط گروه آموزشی و به همراه تائیدیه شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده مربوطه، دو توصیه‌نامه از استادان مرتبط با رشته تحصیلی متقاضی از دانشگاه محل تحصیل، ریز نمرات مقطع دکتری، ارائه معدل دوره کارشناسی ارشد و نمره اخذ شده زبان با ذکر عنوان آن، گواهی قبولی در آزمون جامع، رزومه علمی پژوهشی متقاضی به صورت الکترونیکی باید در سامانه صندوق تکمیل یا بارگذاری شود.


معیارهای ارزیابی پیشنهاد رساله دکتری


برای استفاده از این حمایت، رساله باید توانایی بالا بردن سطح دانش در رشته تحصیلی مرتبط را داشته باشد. باید در راستای حل مشکلات کشور باشد. کیفیت پیشنهاد طرح رساله با توجه به روش‌شناسی، دامنه پژوهش، چارچوب نظری و اتکا بر ادبیات تحقیق مرتبط باشد. طرح رساله قابل اجرا باشد. سوابق علمی پژوهشی دانشجو و استاد راهنما و مشاوران نیز از اهمیت برخوردار است.


داوری و نظارت طرح‌ها


پس از ارائه طرح به صندوق و بررسی اولیه داوری توسط کارگروه مربوطه، در صورت نیاز طرح برای داوران متخصص و صاحب نظر در آن زمینه فرستاده می‌شود. در صورت تایید طرح توسط کارگروه و داوران، تفاهم‌نامه‌ای بین استاد راهنما, دانشجو و صندوق منعقد می‌شود.


صندوق حمایت از پژوهشگران سالانه در خرداد و بهمن ماه هر سال اقدام به فراخوان می‌کند. در هر دوره پس از فراخوان و بررسی تمام درخواست‌‌ها ، از 100 رساله دکتری تصویب شده حمایت به‌عمل می‌آورد. صندوق یک‌ماه پس از پایان تاریخ هر فراخوان نتایج نهایی را اعلام می‌کند.


اطلاع رسانی در خصوص نقص پرونده و نتیجه اولیه بررسی از طریق سامانه صندوق ظرف مدت یک‌ماه بعد از ثبت‌نام صورت می‌گیرد.


هر مرحله از مراحل تصویب و پیشرفت پروژه باید به تایید استاد راهنما و مدیر گروه رسانده شود. ارائه فرآیند تصویب پروپوزال به کوتاه‌شدن زمان داوری کمک خواهد کرد. یک نفر ناظر با تخصص ذیربط برای طرح تعیین می شود تا روند پیشرفت طرح به طور مستمر کنترل شود.


انتهای پیام/4040


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته