دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1397 - 11:43

آمریکا خروج از پیمان موشکی را به‌زودی اعلام می‌کند

مدیر اطلاعات ملی آمریکا از خروج این کشور از پیمان موشکی با روسیه در نشست هفته جاری ناتو خبر داد.
کد خبر : 329648
download (1).jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از فریبکن، «دن کاتس» اعلام کرد که آمریکا در نشست هفته جاری ناتو در بروکسل، خروج از پیمان منع تولید و گسترش موشک‌های میان برد هسته‌ای (INF) را اعلام خواهد کرد.


وی ادامه داد که با طرف‌های اروپایی درباره نگرانی‌های موجود دراین‌باره صحبت خواهد کرد.


مدیر اطلاعات ملی آمریکا افزود: «ما همچنان به همکاری با متحدان خود به‌خصوص اروپایی‌ها ادامه خواهیم داد.»


کاتس با اشاره به اینکه شاید آمریکا در تصمیم خود برای خروج از این پیمان تجدیدنظر کند تصریح کرد: «به شرطی که روسیه اقرار کند INF را نقض کرده و سلاح‌های خود را نابود کند، آمریکا نیز همچنان در پیمان باقی خواهند ماند.»


دونالد ترامپ در اکتبر (مهر) تهدید کرده بود که به دلیل آنکه روسیه بارها پیمان موشکی دوجانبه را نقض کرده از آن خارج خواهد شد.


کاخ سفید نیز از ماه گذشته بارها از قطعی بودن تصمیم دولت آمریکا از پیمان موشکی (INF) خبر داده بود؛ ولی زمان مشخصی را برای اعلام این خروج تعیین نکرده بود.


وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به تصمیم آمریکا از آمادگی کشورش برای رسیدن به یک توافق جایگزین خبر داده بود.


سرگئی لاوروف گفته بود: «متأسفانه آمریکا تصمیم خود را گرفته است ولی ما همچنان به این پیمان متعهد خواهیم ماند، حتی اگر آمریکا از آن کاملاً خارج شود.»


رهبران کشورهای اروپایی و دبیر کل ناتو بارها از تصمیم آمریکا برای خروج از این پیمان انتقاد کرده و آن را باعث بر هم خوردن ثبات جهانی دانسته بودند.


امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز بر هم خوردن این پیمان را از این منظر به ضرر اروپا دانسته بود که تهدیدی برای ثبات قاره سبز خواهد شد.


انتهای پیام/4106/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب