دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1397 - 18:34
پازلی برای سرپوش مشکلات؛

استیضاحی که ظریف و لاریجانی را از بدهکار به طلبکار تبدیل می‌کند

استیضاح وزیر امور خارجه و رئیس مجلس توسط برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سبب می‌شود که از مقام پاسخگویی فاصله گرفته و طلبکار وضع فعلی شوند.
کد خبر : 329593
ZLarijani.jpg

گروه سیاسی خبرگزاری آنا-محمدعلی حسن‌نیا؛ روزهای اخیر خبری در رسانه‌ها مخابره شد مبنی بر اینکه جمعی از نمایندگان مجلس به دلیل اظهارات محمدجواد ظریف درباره میزان پولشویی در ایران نامه‌ای به هیأت رئیسه ارسال کرده و خواستار استیضاح ظریف شده‌اند.


اهم این نامه که در باب موضوع CFT نیز بوده است. اعضای امضاکننده‌ای این نامه از نمایندگان اصولگرا مجلس هستند ولی در این بین نام دو نفر از نمایندگان اهل‌سنت غرب کشور نیز دیده می‌شود. بمب خبری بعدی در روز داغ مجلس به موضوع استیضاح لاریجانی توسط 27 نماینده اشاره دارد. اینکه باید نمایندگان در چارچوب موازین قانونی خود از وزرای سوال بپرسند و خواستار پاسخگویی به مسائل مختلف و اظهار نظرها آنها در مسائل مختلف باشند، هیچ مشکل قانونی ندارد، ولی در این زمانی که ظریف و تیم دولت با قاطعیت از اظهارنظرهای منفی خودشان درباره پولشویی دفاع می‌کند، این شک و شبهه را به وجود می‌آورد که پازل آنها در حال تکمیل شدن است.


احتمالا تیم دولت درصدد این است که بگویید برجام  دردی را از مشکلات کشور حل نکرده، به سبب همین معضلات و سنگ‌اندازی‌های دیگران است و اگر آنها توان این را داشته باشند که در موضوعاتی مانند FATF و CFT برنده شوند تمام مشکلات دیگر کشور برطرف خواهد شد.


این نقشه همان موضوع برجام و مذاکرات است که بخشی از افکار عمومی را به انحراف کشاند که هر مشکلی در کشور وجود دارد از تحریم‌هاست و بی‌مدیریتی و بی‌تدبیری دولت در رفع معضلات  و معیشت مردم نادیده گرفته شد. دولت می‌خواهد نشان دهد که سوپرمن رفع معضلات جامعه است، ولی عده‌ای در دورن کشور توان این موارد را از روحانی می‌گیرند. این همان نقشه‌ای چند ساله دولت روحانی است که در کشور پیاده می‌شود، ولی فردی یا جریانی کمتر به آن توجه می‌کنند.


ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران باید در این منصب بمانند (البته با پاسخگویی به نمایندگان مجلس) و  نسبت به عملکرد بدشان در برجام و برطرف نشدن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جواب بدهند. از سویی دیگر باید نمایندگان در مقام ضعف در مقابل صحبت‌های ظریف درباره پولشویی قرار نگیرند که دولت در هجمه رسانه‌ای خود بگوید این افراد در پولشویی یا مواردی دیگر ارتباط نزدیک دارند، بلکه باید به این منظر به سیاست‌های دولت برسند که دولت چه مقدار وضعیت اقتصادی کشور را سامان بخشیده است. از طرفی باید این مطلب را در افکار عمومی جا انداخت که مذاکرات دولت با اروپایی‌های به کجا رسیده است و آن بسته حمایتی کشورهای اروپایی چرا چند ماه است به تعویق می‌افتد و چگونه برجامی پایداری دارد که شرکت‌های خارجی مانند توتال در قراردادهای نفتی دست دولت را در حنا گذاشته‌اند.


همین موضوعات نشان می‌دهد، تیم دولت و لاریجانی از این استیضاح خوششان می‌آید و بعد از اینکه با رأی بیشتری از آن خارج شوند، شروع به مظلوم‌نمایی علیه نمایندگان دلسوز کرده و امتیازات بیشتری را از نظام، مردم و مجلس شورای اسلامی طلب می‌کنند.


انتهای پیام/4082/4071/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته