دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1397 - 22:00

پشت پای ترامپ به مکرون

رئیس‌جمهور آمریکا در برهه فعلی و در زمان تشدید اعتراضات داخلی علیه مکرون، به فکر انتقام‌گیری از رئیس‌جمهور جوان فرانسه است.
کد خبر : 329559
14.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اگرچه امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه از ابتدای سال 2017 میلادی تاکنون، به یکی از هم‌پیمانان بین‌المللی واشنگتن و دولت ترامپ تبدیل شده است، اما معدود انتقادات مکرون به رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه رئیس‌جمهور ایالات متحده سبب شده است تا ترامپ در برهه فعلی و در زمان تشدید اعتراضات داخلی علیه مکرون، به فکر انتقام‌گیری از رئیس‌جمهور جوان فرانسه بیافتد! ترامپ در توئیتر خود و در واکنش به اعتراضات جاری در فرانسه نوشت:


«اعتراض‌های گسترده و خشونت‌آمیز فرانسه این را مدنظر قرار نداده که اتحادیه اروپا در حوزه تجاری یا پرداخت‌های منصفانه و معقول برای حمایت نظامی فوق‌العاده ما چقدر بد با آمریکا رفتار کرده است. این دو موضوع باید زودتر جبران شود.»


چنانچه خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، بسیاری از تحلیلگران مسائل اروپا معتقدند که ترامپ به جای حمایت از متحد فرانسوی خود، به فکر تحریک بیشتر معترضین و تضعیف بیشتر مکرون بوده است. این در حالی است که پیش از این، ترامپ و مکرون روابط نزدیکی با یکدیگر داشتند.


روابط رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا و فرانسه طی هفته‌های گذشته و به دلیل طرح مسائلی مانند تشکیل ارتش واحد اروپایی از سوی مکرون تا حدودی تضعیف شده است. در هر حال، این نوع موضع‌گیری ترامپ، به مثابه حمایت وی از جلیقه زردها و معترضین داخلی در فرانسه مورد تحلیل قرار گرفته است.


نکته مهمی که باید در این خصوص مدنظر قرار داد، به نقش جریان راست افراطی در تظاهرات فرانسه و حمایت ترامپ از این جریان تندرو و ملی‌گرا بازمی‌گردد. نباید فراموش کرد که حمایت ترامپ از مکرون، بر خلاف آنچه خبرگزاری فرانسه مدعی شده است، ارتباط چندانی به مواضع اخیر رئیس‌جمهور فرانسه ندارد! واقعیت امر این است که در سال 2021 میلادی، قرار است آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از قدرت کنار رود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که جانشین مرکل به زودی نمی‌تواند جا پای سلف خود در معادلات اجرایی و سیاسی اروپا بگذارد. از سوی دیگر، با وقوع برگزیت، سران انگلیس نیز عملاً نمی‌توانند در کسوت رهبری اروپای واحد ایفای نقش کنند. در چنین شرایطی فرانسوی‌ها خود را رهبر بلامنازع اروپا (پس از سال 2021) می‌بینند.


از این رو مخالفان سیاسی و اجتماعی مکرون سعی دارند با همه توان خود، از راه‌یابی مجدد وی به قدرت جلوگیری کنند. فراتر از آن، شهروندان فرانسوی در سال 2017 میلادی عملاً به دو حزب سنتی خود یعنی سوسیالیست‌ها و محافظه‌کاران پشت کردند. در چنین شرایطی مارین لوپن و ملی‌گرایان فرانسوی امیدوارند که با پیروزی در انتخابات پارلمانی اروپا در سال آینده میلادی، گام مهمی را جهت شکست نهایی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری آتی بردارند. بی‌دلیل نیست که برخی تحلیلگران مسائل فرانسه، نیرومحرکه و هماهنگ‌کنندگان اصلی اعتراضات اخیر در این کشور را اعضای جریان راست افراطی می‌دانند.


همگان به یاد دارند که مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه از معدود سیاستمداران اروپایی بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، حمایت خود را از ترامپ اعلام کرد. به طور کلی جریان‌های ملی‌گرا و راست افراطی در اروپا، از حمایت مستقیم و در مواردی غیرمستقیم کاخ سفید و دولت ترامپ برخوردار هستند.


در حال حاضر نیز ترامپ تحولات داخلی فرانسه را مورد رصد و تحلیل قرار داده و از تبعات وقوع بحران‌های داخلی و دامنه‌دار در این کشور حمایت می‌کند. ترامپ معتقد است که تضعیف اروپای واحد، در نهایت به سود وی خواهد بود و وقوع بحران داخلی در فرانسه نیز یکی از راه‌های تضعیف اتحادیه اروپا و منطقه یورو محسوب می‌شود. در هر حال، به نظر می‌رسد ترامپ پاداش خوبی به مکرون بابت دو سال همراهی با کاخ سفید نداده است!


انتهای پیام/4095/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته