دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1397 - 06:13

آیا رئیس جمهور جوان عقب نشینی می‌کند؟

علی‌رغم اعتراضات شدید مردم فرانسه به سیاست‌های اقتصادی دولت، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده است که قصد ندارد تغییری در سیاست‌های خود به وجود آورد.
کد خبر : 330883
19.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اعتراض‌های عمومی در فرانسه علیه افزایش قیمت سوخت ادامه دارد. در این میان، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده است که قصد ندارد تغییری در سیاست‌های خود به وجود آورد. به عبارت بهتر، امانوئل مکرون فعلاً قصد عقب‌نشینی در برابر معترضین (جلیقه زردها) را ندارد. طی روزهای اخیر، بسیاری از رسانه‌های غربی به بررسی و تحلیل اوضاع جاری در فرانسه پرداخته‌اند. هر یک از آن‌ها از یک منظر، معادلات جاری در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. با این حال اکثر این رسانه‌ها متفق‌القول هستند که مکرون جهت ادامه اصلاحات اقتصادی خود با موانع بسیار سختی روبه‌رو است. موانعی که شاید هر یک از آن‌ها بتواند منجر به سقوط همیشگی رئیس‌جمهور فرانسه از قدرت شود.


خبرگزاری رویترز در تحلیل اوضاع جاری در فرانسه می‌نویسد: «زمانی که امانوئل مکرون توانست در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد و به قدرت راه یابد، عمل به سیاست‌های محیط زیستی را در رأس برنامه‌های علمی خود مورد توجه قرار داد. هم کنون پس از 18 ماه شاهد شکل‌گیری اعتراضات اقتصادی و زیست‌محیطی علیه وی هستیم. این موضوع، به یک چالش بزرگ برای رئیس‌جمهور فرانسه تبدیل شده است.»


رویترز اشاره‌ای به اعتراضات گسترده در فرانسه کرده است که طی دو هفته اخیر ادامه داشته و منجر به درگیری‌هایی میان پلیس و معترضین شده است. با این حال، رئیس‌جمهور فرانسه تأکید دارد که در راستای مقابله با تغییرات آب و هوایی، باید مالیات بر سوخت را افزایش دهد. در مقابل، معترضین نیز خواستار استعفای مکرون از قدرت شده‌اند.


فارغ از آنچه رویترز گزارش داده است، کاهش شدید محبوبیت مکرون در نظرسنجی‌ها، عملاً جایی برای مانور مؤثر وی در برابر معترضین باقی نگذاشته است. محبوبیت 25 درصدی مکرون، آن هم تنها 18 ماه پس از حضور وی در کاخ الیزه، برای رئیس‌جمهور این کشور یک فاجعه محسوب می‌شود.


رسانه‌های غربی این روزها، به چالش‌های اشاره می‌کنند که رئیس‌جمهور فرانسه با آن روبه‌رو است؛چالش‌هایی که هر یک از آن‌ها می‌تواند حکم پاشنه آشیل قدرت وی را در کاخ الیزه داشته باشد.


رویترز در این خصوص می‌نویسد: «اصلی‌ترین چالش پیش روی مکرون این است که چگونه می‌توان در عین اجرای سیاست‌های محیط زیستی (وفق پیمان آب و هوایی پاریس)، هزینه‌ای اضافه به شهروندان و رأی‌دهندگان، آن هم در کوتاه‌مدت تحمیل نکرد.»


به نظر می‌رسد این دغدغه کمی دیر به ذهن مکرون خطور کرده است. هم‌اکنون اعتراض‌های مردمی به مرحله‌ای رسیده است که رئیس‌جمهور جوان فرانسه ناچار است میان دو گزینه «کاهش محبوبیت مردمی» و «عقب‌نشینی از تصمیم خود»، یک گزینه را انتخاب کند. در این میان، گزینه سومی وجود ندارد.


نکته مهم‌تر اینکه مکرون با فعالیت‌های تبلیغاتی مارین لوپن و اعضای جبهه ملی فرانسه علیه خود نیز مواجه است. لوپن به مانند بسیاری دیگر از ملی‌گرایان و پوپولیست‌های اروپایی، مخالف اجرای سیاست‌های زیست محیطی (خصوصاً از طریق افزایش مالیات بر سوخت) است. لوپن معتقد است که این اقدامات منجر به برافروخته شدن افکار عمومی و خشم آن‌ها از دولت خواهد شد، دقیقاً مانند اتفاقی که در برهه فعلی در فرانسه رخ داده است! در شرایطی که سوسیالیست‌ها و محافظه‌کاران (گروه‌های سنتی سیاسی در فرانسه) نسبت به شرایط فعلی در این کشور سردرگم به نظر می‌رسند، جبهه ملی فرانسه به رهبری لوپن در حال یارگیری اجتماعی و سیاسی در دل اعتراضات است؛ موضوعی که می‌توان انعکاس آن را در انتخابات ریاست جمهوری 2020 در فرانسه مشاهده کرد.


انتهای پیام/4106/4095/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته