دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1397 - 19:00
رئیس اداره شمال اروپا:

فرانسه و آلمان میزبان مکانیسم ویژه مالی خواهند شد

رئیس اداره شمال اروپای وزارت امور خارجه گفت که به‌احتمال‌زیاد فرانسه و آلمان میزبان مکانیسم سوئیفت ویژه مالی اروپا خواهند بود.
کد خبر : 329309
c495bb40-354d-4726-b5ac-98986c546fc2.jpg

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که برای حفظ برجام و منتفع شدن کشورمان از منافع اقتصادی آن، مکانیسم ویژه مالی را که از آن به‌عنوان سوئیفت بدون دلار یاد می‌کنند طراحی کرده است؛ ولی تاکنون این مکانیسم وارد فاز اجرایی نشده است.


موضوع همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا دستمایه گفتگوی اختصاصی خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا با «رشید حسن‌پور»، رئیس اداره شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه در حاشیه اولین نشست همکاری‌های فرهنگی، گردشگری و علمی میان ایران و لیتوانی شد تا روابط دوجانبه کشور و همچنین تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام را به گفتگو بنشینیم.


* اتحادیه اروپا در بحث حمایت از برجام هنوز از بُعد سیاسی وارد فاز عملیاتی نشده است. نظر شما درباره آینده روابط دوجانبه میان ایران و اروپا چیست؟


با توجه به اینکه اتحادیه اروپا یکی از بازیگران اصلی توافق هسته‌ای و از تضمین‌کنندگان تداوم آن بوده، تلاش‌های زیادی را برای تداوم و اجرای برجام انجام داده است. اتحادیه اروپا در بخش سیاسی حمایت‌های لازم و کاملی را توانسته انجام دهد ولی متأسفانه در بخش‌های اقتصادی و مالی با توجه به درهم‌تنیدگی اقتصاد اروپا با آمریکا، محدودیت‌های زیادی وجود دارد. ولی باید گفت که قاره سبز از هیچ تلاشی برای یافتن یک راه‌حل عملیاتی و اجرایی برای تداوم همکاری در بخش‌های اقتصادی، مالی و تجاری فروگذاری نمی‌کند و به دنبال یافتن فرمول‌های خاص برای معامله هستند.


این موضوع به این معنی است که اتحادیه اروپا از تلاش خود برای همکاری نکاسته ولی باید اعتراف کرد که با محدودیت‌های زیادی نیز روبه‌رو است. به خاطر وابستگی‌های متقابل تجاری و مالی و به‌خصوص بانکی اروپا به آمریکا و فشارهایی که این کشور به بروکسل وارد می‌کند تا حدودی دست اروپا بسته شده است. این در حالی است که ما این انتظار را داشتیم که اتحادیه اروپا به کمک چین و روسیه مکانیسم متناسبی را طراحی و به‌سرعت اجرایی کند که متأسفانه تاکنون این موضوع رخ نداده است.


هنوز اما این امید وجود دارد که این مکانیسم اجرایی شود ولی به‌هرحال انتظار هم حدی دارد و همان‌گونه که مقامات مسئول ما بارها تأکید کرده‌اند، اگر منافع برجام برای کشورمان تأمین نشود طبیعی است که ما هم تصمیم دیگری گرفته و برخورد دیگری خواهیم داشت که این موضوع را باید اروپاییان مشخصاً بدانند.


* با توجه به اینکه لیتوانی هم عضوی از ناتو و هم عضو اتحادیه اروپا است، چه میزان رابطه با این کشور می‌تواند در مقابله با تحریم‌ها به کشورمان کمک کند؟


روابط ایران و لیتوانی طی سال‌های اخیر مخصوصاً بعد از توافق هسته‌ای شاهد تحولات بسیار خوبی بوده است. ما در سطوح مختلفی شاهد گسترش رابطه و امضای چندین سند همکاری بوده‌ایم. درست است که لیتوانی کشوری است که ازنظر جمعیت و کمیت جغرافیایی کوچک است ولی مزیت‌های نسبی خیلی خوبی در بخش‌های کشاورزی و آی‌تی (IT) دارد. لیتوانی به‌شدت تشنه تأمین انرژی است که فرصت بی‌بدیلی را برای ایران فراهم می‌کند تا تأمین‌کننده عمده انرژی این کشور باشد. شرایط برای همکاری بسیار مناسب شده بود ولی متأسفانه بعد از رفتارهای دونالد ترامپ که خلاف تمامی موازین بین‌المللی است، فضا منفی و تا حدودی انسداد در روابط دوجانبه ایجاد شد ولی تمایل به همکاری همچنان وجود دارد و ما امیدواریم سطح روابط از وضع موجود بالاتر نیز رود.


* مدتی است که بحث میزبانی مکانیسم ویژه مالی مطرح است و با توجه به این موضوع که هیأت دیپلماتیک لیتوانی در حال حاضر در کشورمان حاضر است، آیا مذاکراتی با آن‌ها برای میزبانی این مکانیسم صورت گرفته است؟


این موضوع بیشتر به عهده اتحادیه اروپا است که کشوری را تعیین و معرفی کند تا میزبانی این مکانیسم را بر عهده گیرد. البته شایعاتی وجود دارد که دو یا سه کشور میزبانی این مکانیسم را به دلیل نگرانی از واکنش احتمالی آمریکا رد کرده‌اند ولی اتحادیه اروپا همچنان تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد و در نهایت ممکن است کشورهایی چون فرانسه یا آلمان که از توان مالی بالا، استقلال نسبی و عزم سیاسی بالایی برخوردار هستند میزبانی این مکانیسم را بر عهده گیرند.


* لیتوانی نگرانی‌های فزاینده‌ای از روسیه به دلیل مجاورت جغرافیایی با این کشور دارد و تا حدودی با سیاست‌های آمریکا نیز همراهی می‌کند. آیا این موضوع به ضرر پیشبرد روابط سیاسی دوجانبه نیست؟


کشورها معمولاً سعی می‌کنند سیاست خارجی متعادلی داشته باشند؛ به این معنی که با کشورهای مختلف روابط خودشان را تنظیم می‌کنند. دشمنی با یک کشور به این معنی نیست که روابط با دیگر کشورها نیز مختل شود. لیتوانی یکی از همین کشورهاست که ضمن اینکه ملاحظاتی در ارتباط با روسیه دارد، سعی می‌کند روابط مناسب و متنوع خارجی نیز داشته باشد که این اصل در عرصه بین‌الملل موردقبول است. ازاین‌رو کشوری چون لیتوانی به‌رغم نگرانی از جانب روسیه مسلماً در بحث منافع ملی به دنبال متنوع‌سازی روابط سیاسی با کشوری مانند ایران به دلیل ظرفیت بالای همکاری در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی است.


انتهای پیام/4106/4093/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته