دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1394 - 16:31

سفر «خالد مشعل» به تهران همچنان در هاله‌ای از ابهام/ آیا ایران «حماس» را توبیخ کرده است؟

در حالی‌که پیشتر رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران خبر از فراهم‌سازی زمینه‌های سفر «خالد مشعل» به تهران داده بود، آن‌گونه که به‌طور غیر‌رسمی اعلام شده است، مقام‌های ایرانی در واکنش به سفر «مشعل» به عربستان با دیدار وی از تهران مخالفت کرده‌اند.
کد خبر : 32878

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اوایل هفته جاری بود که مجددا پس از مدت‌ها سکوت، «خالد قدومی» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الرساله» از انجام سلسله رایزنی‌هایی با مقام‌های ایرانی برای فراهم کردن مقدمات سفر «خالد مشعل» به تهران پرده برداشت.


براساس این گزارش، گرچه این موضوع به‌وسیله مقام‌های ایرانی به‌طور رسمی تایید یا تکذیب نشده است،آنگونه که منابع آگاه خبر داده‌اند، مقام‌های ایرانی در اعتراض به سفر ماه گذشته «مشعل» به عربستان با سفر وی به تهران مخالفت کرده‌اند.


باوجود این، «خالد قدومی» رئیس دفتر سیاسی جنبش «حماس» در تهران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آنا، ارائه اظهارنظر رسمی درباره واکنش ایران و جزئیات سفر یا لغو سفر «خالد مشعل» به تهران را به روزهای آینده موکول کرد و گفت: کارهایی انجام شده است ولی نمی‌توان قاطعانه درباره آن‌ها اظهارنظر کرد.


هدف از سفر «مشعل» به عربستان چه بود؟


با وجود اینکه پادشاهی عربستان اعلام کرد که سفر «مشعل» به این کشور صرفا سفری مذهبی و برای انجام فریضه حج عمره بود، رئیس دفتر سیاسی جنبش «حماس» در این سفر با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و شماری از مقام‌های عربستانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.


در این حال، برخی منابع عربی ادعا کردند «مشعل» در این سفر پیشنهاد حضور ۳۰۰۰ مبارز فلسطینی عضو شاخه نظامی «حماس» در کنار نیروهای عربستانی در تجاوز زمینی به یمن را به مقام‌های این کشور ارائه کرده است.


روزنامه «العرب» در این‌باره می‌نویسد: برخی از مقام‌های ایرانی در دیدار با یکی از نمایندگی‌های جنبش حماس در یکی از پایتخت‌های عربی که چند روز بعد از سفر «مشعل» به ریاض انجام شد، از سفر وی به عربستان انتقاد کرده‌ و به اعضای «حماس» گفته‌اند که تهران سفر رئیس دفتر سیاسی «حماس» به ریاض را حرکتی علیه تهران قلمداد می‌کند. همچنین این هیئت به مقام‌های حماس گفته‌اند سفری که مقام‌های حماس انتظار دارند به ریاست «خالد مشعل» به زودی به تهران انجام شود نیز انجام نخواهد شد.


از سوی دیگر شاید مخالفت مقام‌های ایرانی با سفر «مشعل» به ایران بی‌ارتباط با درخواست پیشین مقامات حماس نباشد که از ایران خواسته‌ بودند برای مذاکره و گفت‌وگو با «خالد مشعل» مکانی غیر از تهران و جمهوری اسلامی ایران را تعیین کنند. موضعی که با خشم مقام‌های ایرانی همراه شد تا جایی‌که روزنامه «العرب» می‌نویسد: هیئت ایرانی از مقام‌های حماس پرسیده‌اند چه عاملی سبب شده است «خالد مشعل» چهار سال به ایران سفر نکند در حالی‌که مقام‌های ایران به‌صورت همه‌جانبه از حماس حمایت کرده‌اند؟ چرا «مشعل» به دعوت عربستان فورا پاسخ مثبت می‌دهد و به ریاض می‌رود اما از سفر به تهران خودداری می‌کند؟


این در حالی است که بسیاری از منابع خبری گزارش کرده‌اند «خالد مشعل» در سفر به عربستان نتوانست حمایت طرف عربستانی را به خود جلب کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته