دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1397 - 15:32

پاریس در قبضه معترضان خشمگین

راهپیمایی و اعتراضات به افزایش قیمت سوخت در فرانسه وارد هفته دوم خود شد.
کد خبر : 328531
773x435_french-police-fire-tear-gas-at-fuel-price-protesters.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از یورونیوز، راهپیمایی معترضان به افزایش قیمت سوخت در فرانسه که به جلیقه زردها معروف شده‌اند وارد دومین هفته خود شد.


این راهپیمایی‌ها که از هفته گذشته و در پی تصمیم دولت فرانسه به افزایش مالیات سوخت آغاز شده، باعث هرج‌ومرج در بیش از دو هزار نقطه از این کشور شده است.


پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد ولی هنوز هزاران نفر در سراسر فرانسه در خیابان‌ها حضور دارند.


سیاست‌های اصلاحی رئیس‌جمهور فرانسه موجی از مخالفت‌ها در این کشور را برانگیخته است و جلیقه‌زردها با خواندن سرود ملی این کشور خواستار استعفای امانوئل مکرون شده‌اند.


معترضان با بستن خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و مسیرهای منتهی به پالایشگاه باعث کندی تردد و کمبود سوخت در جایگاه‌ها شده‌اند که موجب خشم سایر شهروندان فرانسوی شده است.


هفته گذشته بود که یک خودرو با ورود به تجمع معترضان باعث مرگ یک نفر و زخمی شدن 12 نفر از آنان شد.


مکرون با هدف تشویق مردم به استفاده از خودروهای عمومی و الکتریکی، مالیات سوخت را در فرانسه افزایش داد که این کار موجب افزایش 20 درصدی قیمت سوخت شد.


وی که از مدافعان سرسخت مقابله با تغییرات آب و هوایی است هنوز حاضر نشده است تا از تصمیم خود عقب‌نشینی کند. این موضوع باعث متزلزل شدن دولت 18 ماههٔ جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه شده است.


رئیس پلیس پاریس شمار معترضان در این شهر را حدود 30 هزار نفر برآورد کرده است. «دنیس جیکوب» گفت: «گروه‌های افراطی چپ و راست طرفداران خود را به راهپیمایی تشویق می‌کنند که در این میان برخی گروه‌های تبهکار نیز باعث آشوب می‌شوند.»


وی از آمادگی 3 هزار نیروی پلیس برای تأمین امنیت شهر پاریس خبر داد.


«کریستوف کسنر» وزیر کشور فرانسه گفت: «تاکنون دو نفر در جریان این اعتراضات کشته و در حدود 606 نفر نیز زخمی شده‌اند.»


شنبه هفته گذشته و در اولین روز اعتراضات جلیقه‌زردها، حدود 300 هزار نفر در سراسر فرانسه راهپیمایی کردند.


هنوز مشخص نشده است که جلیقه‌زردها وابسته به کدامین جریان و گروه هستند ولی مخالفان مکرون تلاش می‌کنند تا آن‌ها را به خود منسوب کنند.


انتهای پیام/4106/4093/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته