دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1397 - 06:45
در گفتگوی آنا بخوانید؛

بانوی دو و میدانی؛ از تصادف و آب‌درمانی تا قهرمانی در قایقرانی

دانشجوی سما دانشگاه آزاد اسلامی و ملی‌پوش قایقرانی دراگون‌بوت می‌گوید: هدفم کسب سهمیه و مدال در المپیک است به دراگون‌بوت به‌عنوان تفریح نگاه می‌کنم.
کد خبر : 328490
18.jpeg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، درنا ماهینی ملی‌پوش قایقرانی دراگون‌بوت و دانشجوی آموزشکده سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، نخستین بانوی مدال‌آور رشته دو و میدانی در رشته‌های دو سرعت با مانع (400 متر با مانع) و  رشته قایقرانی دراگون‌بوت به‌عنوان ملی‌پوش در مسابقات جهانی و فستیوال‌ها توانسته است مدال‌های رنگارنگی را کسب کند.


گفتگوی خبرنگار آنا با این دانشجوی ورزشکار در ادامه آمده است.


درباره خود و رشته‌های ورزشی که در آن فعالیت داشته‌اید، توضیح دهید؟


در یک خانواده ورزشی به دنیا آمدم. آغاز فعالیت ورزشی‌ام بر خلاف میل خانواده بود؛ زیرا اعتقاد داشتند که آینده تحصیلی از آینده ورزشی درخشان‌تر است. با این حال در کنار درس، ورزش را از دبستان آغاز کردم و نخستین رشته ورزشی‌ام دو و میدانی بود.


در حالی که در سن 16 سالگی برای مسابقات آسیایی دو و میدانی آماده می‌شدم، تصادف کردم و پای چپم کاملاً پلاتین شد و در نتیجه نتوانستم تا یک سال راه بروم. بعد از دوره نقاهت برای بهبود عملکرد عضله‌های پایم به فیزیوتراپی و آب‌درمانی روی آوردم که متوجه استعداد خود در شنا شدم.


بعد از مهارت در ورزش شنا، تصمیم گرفتم کار در رشته قایقرانی را آغاز کنم، آغاز کار در این رشته ورزشی به این دلیل بود که فقط عضلات بالاتنه را درگیر می‌کرد و پاها کمتر به‌کار گرفته می‌شدند. در همین حال برای اینکه از ورزش دور نشوم، تصمیم گرفتم که مربیگری بچه‌های سنین پایه دو و میدانی را برعهده بگیرم.


چگونه به تیم ملی قایقرانی دراگون‌بوت دعوت شدید؟



بعد از سه ماه تمرین برای مسابقه به تهران اعزام و از آنجا برای تست به تیم ملی دعوت شدم. تیم ملی فقط 10 نفر را می‌خواست که من نفر یازدهم شدم؛ اما مربی تیم ملی به‌دلیل اینکه تمام فاکتورهای مورد نظر او را داشتم، من را در اردو نگه داشت. پس از پایان اردو، مجدداً برای اینکه رشد ورزشکار سنجیده شود، تست گرفتند، نتیجه برایم باورنکردنی بود؛ زیرا از نفر یازدهم به نفر نخست رسیدم و مربی گفت که تکنیک قبلی اشتباه بوده و حتی در صورت ادامه باعث بروز آسیب نیز می‌شد.


در مسابقات داخل کشور و مسابقات بین‌المللی چه رتبه‌هایی کسب کرده‌اید؟


نخستین بانوی مدال‌آور رشته دو و میدانی در رشته‌های دو سرعت با مانع (400 متر با مانع)، هشت عنوان قهرمانی کشوری جوانان در دو و میدانی، کسب مدال برنز جام باشگاه‌های جهان در رشته قایقرانی دراگون‌بوت 2017 ایتالیا، کسب دو برنز و یک نقره جهانی در رشته قایقرانی بوداپست مجارستان 2017، عنوان‌های مختلف فستیوال دراگون‌بوت در چین سال‌های 2015-2016-2017-2018، به‌طور کلی کسب بیش از 38 مدال کشوری در رشته‌های آمادگی جسمانی، دو و میدانی، نجات غریق و قایقرانی از جمله افتخاراتی است که تاکنون کسب کرده‌ام.



ایران توانایی میزبانی مسابقات قایقرانی در کلاس جهانی را دارد؟


بله، پیست قایقرانی تهران (دریاچه آزادی) یکی از بهترین پیست‌های خاورمیانه و از هر نظر مجهز است. هرساله میزبان بسیاری از مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی می‌شود. در نزدیکی تهران رودخانه خروشان کرج وجود دارد و می‌توان  مسابقات قایقرانی آبهای خروشان را در این رودخانه اجرا کرد. امسال هم در رشته اسلالوم (قایق تک‌نفره آب‌های خروشان) میزبان مسابقات آسیایی در تهران بودیم. در شهر بوشهر و در دهکده گردشگری نیز پیست بسیار خوبی داریم که هرساله در فصل زمستان محل اردوهای بسیاری از ملی‌پوشان و المپیکی‌های قایقرانی است.


برای کسب موفقیت بیشتر در رشته قایقرانی دراگون‌بوت چه اهدافی دارید؟


به دراگون به عنوان تفریح نگاه می‌کنم. هدف من کسب سهمیه و مدال در المپیک است. بالاترین درجه در رشته دراگون مدال جهانی است که به لطف خدا و تلاش مربی آن را به‌دست آوردیم. پله بعدی، کسب سهمیه المپیک در رشته انفرادی است.



قایقرانی دراگون‌بوت، ورزش قدرتی است، آیا برای بانوان مناسب است؟ 


دراگون با همه چیز شما کنار می‌آید. به گفته دراگون، هیچ بهانه‌ای حتی سن و بیماری برای ورزش‌کردن پذیرفته نیست. دراگون‌‌بوت تنها رشته ورزشی است که ورزشکاران 70 ساله با هم رقابت می‌کنند و مدال می‌گیرند. سال قبل در بوداپست مجارستان کار بسیار زیبایی کردند و رقابتی بین زنانی که سرطان سینه داشتند، در این رشته ورزشی برگزار شد.


مدال نقره جهانی خود را به نماینده ولی فقیه در استان اهدا کردید، از این اقدام نمادین چه هدفی داشتید؟



هر فرد در هر جایگاهی که به فکر ورزش بانوان باشد برای من قابل احترام است. وی بسیار حامی ورزش قهرمانی بانوان است و به تمرینات ورزشی بانوان سر می‌زند و پیگیر نتایج است. بنده به پاس تلاش و اهتمامی که نماینده ولی فقیه در بوشهر برای رشد و شکوفایی ورزش بانوان داشته و دارد، مدال نقره جهانی خود را تقدیم وی کردم. آیت‌الله صفایی بوشهری مدال را گرفت و سپس گفت: «این مدال را به خودت اهدا می‌کنم؛ چون خیلی برای کسب این مدال زحمت کشیده‌اید.»


موفقیت خود را مدیون چه کسانی می‌دانید؟


خانواده عزیزم، پدربزرگم، سارا زینالی مربی تیم ملی و نرجس زارعی مدیر گروه  تربیت بدنی که همیشه حمایتم کرده است.


درباره تحصیل در آموزشکده سما و امکانات ورزشی دانشگاه آزاد چه نظری دارید؟


دانشگاه آزاد از نظر امکانات و تجهیزات ورزشی (سالن و استخر) در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها بالاتر بوده و سعی شده برای دانشجو بهترین‌ها را انتخاب کنند. تنها انتقادم در خصوص تخفیف شهریه دانشجویانی که رده ملی مقام کسب کردند و طبق بخشنامه دانشگاه آزاد تخفیف شهریه باید برای آنها اعمال شود، که متأسفانه از سه سال قبل باید این تخفیف برای من لحاظ می‌شده اما هنوز اعمال نشده است؛ البته با ورود رئیس جدید واحد سما بوشهر حمایت بیشتری از دانشجویان ورزشکار سما شده است.


انتهای پیام/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته