دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1397 - 12:46
عبدخدایی:

شعار مرگ بر آمریکا 55 سال پیش در ایران سرداده شد

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام گفت: سال 1332 دانشجویان برای نخستین بار شعار مرگ بر آمریکا سردادند.
کد خبر : 328046
_MG_1851.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، محمدمهدی عبدخدایی پیش از ظهر امروز در نشست گفتمان انقلاب اسلامی که به‌مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی که به همت دفتر هم‌اندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد، گفت: در تاریخ جهان سه نوع استعمار وجود دارد که عبارتند از استعمار کهن، استعمار نو و استعمار فرانو و کشور بی‌هویتی نظیر آمریکا با شیوه‌ی استعمار فرانو  قصد دارد سایر ملل را به‌زانو درآورد. 


وی بیان کرد: در شیوه کهن که از زمان باستان رایج بوده، هنگامی‌که استعمارگر کشوری را فتح می‌کرد مردم آن کشور را استثمار می‌کرد، اما امروزه آمریکا با استعمار فرانو، با ایجاد وابستگی اقتصادی در کشورها، سلطه‌ استعمار خود را بسط می‌دهد.


این فعال سیاسی با بیان اینکه قبل از جنگ جهانی دوم، انگلستان استعمارگر بزرگ بود، گفت: انگلیس به کمک تولید مازاد بر مصرف خود، کالاهای انگلیسی را در کشورهای عربی، هند و آفریقای جنوبی سرازیر کرد و از این طریق منابع این کشورها را مصادره کرده و زیر استعمار خود درآورده بود.


عبدخدایی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکا با نوعی استعمار فرانو به نقاط مختلف جهان و از جمله ایران آمد و از طریق طرح مارشال برای کشورهای آسیب‌دیده‌ جنگ جهانی و طرح ترومن برای کشورهای در حال‌ توسعه، با این عنوان که ما می‌خواهیم کشورهای جهان را مترقی سازیم، نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را در نقاط مختلف جهان گسترش داد. 


وی با اشاره به نخستین جرقه‌های مبارزه در ایران، گفت:  ملت ایران که آن‌ زمان احساس می‌کرد به‌تازگی از زیر یوغ استعمار انگلیس در حال رها شدن است، اینک در دام استعمار نو اقتصادی بود و دانشگاه به‌عنوان نخستین محل قدرت فکری اجتماع این خطر را درک کرد و 16 آذر سال 1332 دانشجویان برای نخستین بار شعار مرگ بر آمریکا سردادند.


دبیرکل جمعیت فداییان اسلام با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در ایران، بازگشت کشور به هویت دینی و ملی است، گفت: تا زمانی که دشمن مغز دانشجو را تسخیر نکند، شبیخون فرهنگی رخ نخواهد داد و تا زمانی‌که حمیت ملی و دینی دانشجویان  به‌عنوان قوه تفکر جامعه حفظ شود استعماری در کار نخواهد بود و  دشمن مغلوب جنبش دانشجویی ما خواهد شد.


وی با بیان اینکه اکنون پرقدرت‌ترین کشور خاورمیانه با اتکا به خودمان هستیم، افزود: 35 سال است شدیدترین تحریم‌ها علیه ما اعمال می‌شود، در زمان شاه 50 کیلومتر جاده تهران- قم اتوبان بود و 120 کیلومتر جاده تهران- قزوین؛ اما الان همه جاده‌ها دوبانده است و اگر زمان شاه وسایل نظامی از آمریکا می‌گرفتیم، امروز روی پای خود می‌ایستیم و این نشان می‌دهد ما تحریم را به فرصت تبدیل کردیم. 


دبیرکل جمعیت فداییان اسلام در ادامه به بیان خاطرات دوران مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی در جمع استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان پرداخت.


انتهای پیام/4101/4062


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته