دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1397 - 13:40
رحیم‌پور ازغدی:

مرگ بر آمریکا یک شعار منطقی است/ ایران جزو 4 کشور قدرتمند دنیا

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دو هزار مستشار آمریکایی در این کشور بودند که تقریباً همه امکانات ملی، تحت امر و اختیار آنها بود.
کد خبر : 325420

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در نشست «تسخیر استکبار» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اهمیت 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اظهار کرد:  واقعه این روز اتفاق سرنوشت‌سازی بود که روز مبارزه با استکبار نامیده شد. 13 آبان دقیقاً روزی بود که رژیم سلطنتی و دست‌نشانده آمریکا و انگلیس در ایران و متحد صهیونیسم و مهمترین پایگاه امپریالیسم در منطقه و جهان رسوا شد.


وی در توصیف اهمیت این روز بیان‌ کرد : سیزده آبان روز معنادار  و عبرت‌آموزی است، شما دانشجویان نسلی هستید که خطرات و صدمات دشمنان ایران را به چشم ندیده‌اید و آنها را تنها در اخبار می بینید. بدانید که چهل سال قبل دو هزار مستشار در این کشور بودند و تقریباً همه امکانات ملی تحت امر و اختیار آنها بود به طوری که بدون دستور آنها کسی حق تصمیم‌گیری نداشت، از شاه گرفته تا نمایندگان مجلس و رئیس دانشگاه که باید آنها تأیید می‌کردند.


رحیم‌پور ازغدی در توضیح صدماتی که ایران از جانب آمریکا و انگلیس متحمل شده است، گفت: غارت کشور و تحقیر ایرانی و تبعیض و فاصله‌های طبقاتی سیاستی بود که آمریکا و انگلیس در ایران پیاده کرده بودند، گروهبان آمریکایی مست می‌کرد و  کسی هم نمی‌توانست اعتراض کند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص  اهمیت و حساسیت شعار مرگ بر آمریکا اظهار کرد: دو اقدام برای تحریف  شعار مرگ بر آمریکا در حال انجام است، اینکه شعار مرگ بر آمریکا شعار افراطی و احساسی است و چرا مرگ‌ بر آمریکا، اگر به آنچه که آمریکا در صد سال گذشته انجام‌داده است توجه شود، خیلی طبیعی است که بگوییم شعار مرگ بر آمریکا یک شعار منطقی و دینی است.


ازغدی در ادامه با اشاره به برجام اذعان کرد: برای نمونه برجام را دیدیم که چگونه دروغ گفتند و پای وعده و امضای خود نماندند، کار آمریکایی‌ها همین است که از شما امضا می‌گیرند و بعد از مدتی حتی به ۱۰ درصد تعهداتشان هم‌ عمل نمی‌کنند.


وی عنوان کرد: آمریکایی‌ها به هیچ تعهد و پیمانی پایبند نیستند و حتی همکاری با سازمان‌های بین الملل برای این‌ها معنایی ندارد، آمریکایی‌ها به هیچ موضوعی التزام ندارند.


رحیم پور ازغدی صنعت هسته‌ای را حق اقتصاد و حق مردم دانست و ادامه داد: برجام تجربۀ سختی بود که در مسیر آن، عاقلان و آگاهان از اول اعتماد به غرب را اشتباه می‌دانستند ولی آنهایی که عقل ندارند باید تجربه می‌کردند در حالی که هزینه آن را ملت ما می‌دهد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظام برده‌داری نوین آمریکا در حال انجام است. در ایرانِ پیش از انقلاب از آمریکا بسیار استقبال شد چرا که آن زمان، گاه به فرانسه پناه می‌بردند و گاه به انگلیس. در جنگ جهانی اول که در ایران نفت کشف شد و انگلیسی‌ها شروع به غارت آن کردند، چرچیل صریحاً اعلام کرد که اگر نفت ایران نبود، ما دو جنگ را نیز باخته بودیم.


این استاد دانشگاه با اشاره به چگونگی نفوذ آمریکا در ایران ادامه داد: آمریکا چگونه وارد ایران شد و چگونه بر ایران مسلط شد موضوعات قابل بحثی است که به آنها خواهیم پرداخت.  ظرف 20 سال بعد از جنگ جهانی، موازنه تولید اقتصادی به‌هم ریخت و دو قدرت به‌وجود آمد. تکنولوژی و اسلحه‌سازی آمریکا حرف اول را می‌زد و پیشرفت اقتصادی آنها در آن شرایط از طریق فروش اسلحه شروع شد و به‌صورت مداوم نیز درحال بهره‌برداری است. علوم نظامی آمریکا جرقه‌ای بود که به‌عنوان تکنولوژی برتر عنوان شد. اولین نقطه پیشرفت قدرت تسلیحاتی و جنگی آمریکا از این طریق بر سرمایه‌های اروپا سوار شد.


وی افزود: آمریکا به‌عنوان لاشخور جدید، انگلیس را از کنار زد و با چند شعار مترقی به‌ میدان آمد تا جایی که باعث شد برخی‌ها به آن اعتماد کنند.


رحیم‌پور ادامه داد: با استقبال پهلوی‌ها از آمریکا، کمپانی‌های آمریکایی بیشتر شروع‌ به‌ کار کردند. سودهایی که کمپانی‌های نفتی آمریکایی از آن بهره می‌بردند دخالتی در بودجه دولتی آمریکا نداشت. این‌ها همان سرمایه‌داران نفتی بودند که سرمایه‌ها را به نفع خودشان مصادره می‌کردند. در این میان آمریکا چند رقیب داشت؛ شوروی و یکی دیگر از همان کمپانی‌های نفتی آمریکایی رقابتی سه‌قطبی را شروع کردند به همین دلیل تنش آمریکایی‌ها با خودشان و انگلیسی‌ها شروع شد تا جایی که شروع به خرید آدم‌های حکومتی کردند. نخبه‌ها و فرزندان پولدارها و حتی فرزندان برخی روحانیون را می‌خریدند تا به‌راحتی به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.


وی ادامه داد: با مطالعه کوتاه اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی، مشخص می‌شود که آمریکا همین الان هم این کار را ادامه می‌دهد، هر چند اسناد متعلق به چندین سال پیش است اما دقیقاً شاهد چنین دسیسه‌هایی هستیم که آمریکا با عناوین خاصی از جمله کمک‌های مالی، دموکراسی، مبارزه با ظلم و نفوذ در نخبگان در حال پیاده‌سازی این سیاست است.


این استاد دانشگاه با اشاره به یکی از اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی گفت: یکی از اسناد چنین است که در زمان استعمار نفت، بر سر انتخاب ایالت‌های ایران دعوا می‌کردند و به‌دنبال سهم خود از خاک ایران بودند. از رضاخان پهلوی امتیاز 50 ساله‌ای گرفتند که 10 درصد از کل استخراج نفت برای ایران بود و کل مخارج آن را نیز ایران باید پرداخت می‌کرد.


ازغدی افزود: با وجود این اسناد علت شعار مرگ بر آمریکا و معنوی و منطقی بودن این شعار احساس می‌شود. به همین دلیل اگر با هر ملتی این‌کار را انجام بدهند، این شعار منطقی محسوب می‌شود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان سیاست‌های آمریکا در اواخر دوره پهلوی اظهار کرد: در زمان وقوع انقلاب اسلامی، آمریکا تصمیم گرفت که سلطنت را نگه‌ دارد اما نتوانست.


رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: عده‌ای هنوز منتظر خدمات آمریکا هستند. باید به آنها گفت شما که از شاه بالاتر نیستید. او را تنها گذاشتند و سراغش هم نیامدند.


این استاد دانشگاه ضمن اشاره به جنگ‌هایی که آمریکا به راه انداخت، اذعان کرد: خیلی از جنگ‌های منطقه‌ای را همین کمپانی‌های نفتی به‌ راه انداخته‌اند و در اولین اقدام به غارت آثار باستانی کشورهایی مانند عراق و سوریه پرداختند. جنگ‌ها باعث شدند تا آمریکایی‌ها امتیازات نامحدودی به‌دست بیاورند.


وی افزود: داعش که بر سر کار آمد، بهانه‌ای بود تا آمریکا در قبال دریافت آثار باستانی اسلحه بفروشد. در جنگ عراق و سوریه نیز اولین جایی که مصادره شد، موزه‌هایشان بود.


ازغدی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ضربه بزرگی به هیمنه آمریکا زده است، تصریح کرد: امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی زیان بزرگی به آمریکا زدند؛ به همین دلیل فتح لانه جاسوسی از اهمیت بالایی برخوردار است. آمریکایی‌ها مدعی بودند ظرف چند سال توانسته‌اند از طریق کودتا، جنگ و تحریم و همچنین به‌کمک متحدان خود 14 کشور را تحت کنترل قرار دهند تا جایی که روزولت در این‌باره می‌گوید: هیچ دولتی بدون اجازه ما حق ورود به خاورمیانه را ندارد. با این حال ایران به جایی رسید که خودشان اذعان کردند بهره اقداماتشان در این منطقه تماماً به‌نفع ایران شده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اکنون رئیس‌جمهور آمریکا به‌صراحت می‌گوید که ما ایران را قدرت اصلی جهان کردیم. تمامی هزینه‌ها با ما بود و حالا ایران حرف اول را در منطقه می‌زند. خودشان  این نکته را اعلام کردند که از نظر وسعت، جمعیت و دانش نظامی در منطقه و همچنین تصمیم‌سازی، ایران  جزو چهار کشور برتر دنیاست.


رحیم‌پور ازغدی در پایان ادامه داد: باید مراقب باشیم به درجه صفری که قبلاً بودیم برنگردیم. برجام تجربه خوبی بود که آمریکا را بهتر بشناسیم ولی برخی‌ها هنوز هم به آن امیدوارند.


انتهای پیام/4108/ 4107/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته