گمانهزنیهای جدید از علت سقوط هواپیمای آنتونف ۱۴۰
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مسئول بررسی سانحه هواپیمای آنتونف ۱۴۰ در این اطلاعیه به تشریح آخرین نتایج بررسی سانحه ایران ۱۴۰ پرداخت و گفت: در فرایند بررسی علت سانحه سقوط این هواپیما بقایای لاشه مورد بررسیهای دقیق کارشناسی قرار گرفت و برخی از قطعات به کارگاهها و آزمایشگاههای داخلی برای انجام آزمایشهای مختلف ارسال شد. همچنین موتور سمت راست، واحد کنترل سوخت، توزیع کننده سوخت و قطعات دیگر به طور کامل باز و مورد بررسیهای فنی و تحلیل قرار گرفت.
شهبازی با بیان اینکه تیمی متشکل از کارشناسان بررسی سانحه با سفر به کشور اکراین و حضور در شرکت طراح هواپیما ضمن تبادل نظر با شرکت سازنده پیگیر دلایل برخی از اشکالات و عملکرد نامناسب هواپیما و سیستم کنترل موتور آن شدند، افزود: به منظور انجام آزمایشهای تکمیلی بر روی محفظه احتراق موتور هواپیما قطعه مذکور به آزمایشگاه پیشرفته کشور روسیه ارسال شد که در حال حاضر برخی از آزمایشات تحت نظارت کارشناسان تیم بررسی سانحه انجام و مقرر است پس از تکمیل آزمایشات گزارش تحلیلی آن تحویل تیم بررسی سانحه شود.
وی ادامه داد: عملکرد سیستم کنترل الکترونیکی موتور هنگام از دست رفتن موتور نامناسب بوده و این موضوع تاثیر زیادی در وقوع این سانحه داشته است. عملکرد ناصحیح این سیستم موجب شده هشدار از دست رفتن موتور به شکل صحیح و به موقع به خلبانان پرواز داده نشود و از طرف دیگر ملخ این موتور نیز با تاخیر فدر شده است.
عملکرد سیستم کنترل الکترونیکی موتور هنگام از دست رفتن موتور نامناسب بوده و این موضوع تاثیر زیادی در وقوع این سانحه داشته است |
شهبازی با بیان اینکه مسائل مربوط به این سانحه از زمان بارگیری تا زمان سقوط و حتی سوابق و مستندات هواپیما پیش از بروز این سانحه به دقت از سوی تیم بررسی سانحه تجزیه و تحلیل شده است، اظهار کرد: عملکرد نامناسب سیستم کنترل موتور (SAO ۲۰۰۰) همزمان با از کار افتادن موتور سمت راست، حدود ۲ ثانیه قبل از جدا شدن هواپیما از سطح باند دلیل بروز این سانحه بوده است. البته عوامل دیگری از جمله عدم رعایت دستورالعملهای مربوط به محاسبه وزن بار و مسافر(وزن برخاست بیش از حد مجاز هواپیما)، وجود باد جانبی با مولفه باد پشت بالا، دمای بالای هوا و سرعت تصمیم به برخاست (VR) کمتر از مقدار تعیین شده در کتاب هواپیما، عملکرد خلبانان و همچنین وزن خالی بالای این هواپیما در بروز این سانحه موثر بودهاند.
اختلاف نظر میان دو کشور سازنده موتور آنتونف ۱۴۰
در همین باره مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی درباره علت سانحه سقوط هواپیمای آنتونف ۱۴۰ گفت: با توجه به اینکه موتور آنتونف ۱۴۰ سقوط کرده ساخت مشترک دو کشور اکراین و روسیه است و این دو درباره علل نقص موتور و سانحه با یکدیگر اختلاف دارند، تاکنون گزارش نهایی سانحه اعلام نشده است.
محمدعلی ایلخانی با بیان اینکه ایرادات اعلام شده در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری در ابتدای بروز این سانحه نیز محرز بوده است، افزود: در زمان از کار افتادن موتور شماره یک هواپیما باید موتور دیگر بلافاصله برای جبران حداقل ۸۰ درصد توان از دست رفته در وضعیت بحران قرار گیرد اما متاسفانه این امر در آنتونف ۱۴۰ سانحه دیده ۱۷ ثانیه با تاخیر رخ داده است.
وی تصریح کرد: با تاخیر وارد عمل شدن موتور دوم در آنتونف ۱۴۰ مهمترین عامل سقوط آن است که چرایی این امر نیز به نقص و معیوب بودن موتور هواپیما باز میگردد.
با توجه به اینکه در زمان پرواز درجه حرارت حدود ۳۸ درجه سانتی گراد بوده است بنابراین شرکت بهرهبردار اجازه حمل آن تعداد مشافر را نداشت |
ایلخانی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری بارها به شرکت سپاهان اعلام کرده بود که در صورت بیشتر بودن درجه حرارت از میزان مجاز برای انجام پرواز باید تعداد مسافران به کمتر از ظرفیت پرواز هواپیما کاهش یابد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی اضافه کرد: با توجه به اینکه در زمان پرواز درجه حرارت حدود ۳۸ درجه سانتی گراد بوده است بنابراین شرکت بهرهبردار اجازه حمل آن تعداد مشافر را نداشت.
وی اظهار کرد: علاوه بر این امر بار اضافه در این هواپیما و علل دیگر عنوان شده در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری صحت داشته و به نظر میرسد که در گزارش نهایی نیز عللی بیش از این عنوان نشود.
نصب موتور هلیکوپتر بر روی هواپیما آنتونف ۱۴۰
با طولانیتر شدن زمان اعلام گزارش سانحه سقوط آنتونف ۱۴۰ گمانهزنیها درباره علت این سانحه بیشتر میشود به طوری که چندی پیش ایلخانی از نصب موتور هلیکوپتر بر روی آنتونف ۱۴۰ سانحه دیده خبر داده و گفته بود: موتور هلیکوپتر نصبشده بر روی آنتونف به صورت عمودی کار میکرد که پس از خریداری خط تولید آنتونف از اوکراین با انجام یک سری اقدامات علاوه بر حرکت عمودی، حرکت افقی نیز به موتور اضافه و موتورهای جدید بر روی آنتونف نصب شدند.
وی اظهار با تاکید بر اینکه تغییرات صورتپذیرفته در کارخانه سازنده انجام شده بود، کرده بود: اگر نصب موتور هلیکوپتر بر روی آنتونف مسافربری ایراد و اشکالی نداشت، یقینا این هواپیما دچار سانحه نمیشد، بنابراین میتوان این امر را عاملی برای سقوط مرگبار مردادماه دانست.
خبرنگار آنا تلاش کرد در این باره با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری نیز تماس بگیرد و جزئیات بیشتری از ماجرا را جویا شود اما متاسفانه این سازمان همکاری لازم را نداشت.
هواپیمای آنتونف ۱۴۰ مسیر تهران-طبس ۱۹ مردادماه سال گذشته لحظاتی پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در بلوار شیشه مینا شهرک آزادی واقع در شمال این فرودگاه سقوط کرد.
انتهای پیام/