دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

AFC در قفس سیاست/ بیرانوند قربانی نقشه سعودی ـ بحرینی

در حالی که بیرانوند می‌توانست در جمع سه نامزد نهایی کسب عنوان مرد سال آسیا قرار بگیرد نفوذ سیاست در AFC و نقشه سعودی ـ بحرینی مانع از این کار شد.
کد خبر : 327501
43_4.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، خبر انتخاب علیرضا بیرانوند به عنوان نامزد مرد سال آسیا هیچ‌کس را متعجب نکرد و هرکجا چرخ زدیم با این دو واژه مواجه شدیم «حقش بود». 


هنوز یک روز از شادی مردم به ویژه هواداران پرسپولیس از این انتخاب شایسته بیرانوند نگذشته بود که خبری دیگر کام مردم را تلخ و همه را میخ‌کوب کرد؛ با این مضمون که «بیرانوند از نامزدی مرد سال آسیا حذف شد» و در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) یک بار دیگر نشان داد که در مواقعی ممکن است سیاست حرف اول را در این مجموعه بزند.


سفر شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به تهران برای تماشای دیدار فینال لیگ‌ قهرمانان آسیا بین تیم‌های پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز و هم‌نشینی با مسئولان فدراسیون فوتبال در VIP ورزشگاه آزادی نیز نتوانست گره‌ای از مشکلات فوتبال کشورمان را باز کند و در روزهایی که نفوذ و لابی در کنفدراسیون فوتبال آسیا حرف اول و آخر را می‌زند ما هنوز در این زمینه نتوانسته‌ایم توفیقی به دست آوریم و هر روز با نفوذ سیاست در AFC و دشمنی سعودی‌ها با ایران، این فدراسیون گرفتار سلایق شخصی می‌شود.


* حق‌خوری آشکار در AFC


سعد الحارثی خبرنگار عربستانی و عضو سابق AFC ادعای جالبی را مطرح کرده است مبنی بر اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا حتی نامه نامزدی بیرانوند را برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا به فدراسیون فوتبال ارسال کرده بود، اما به دلیل محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات بیرانوند حذف شد.


البته حمیدرضا گرشاسبی در گفتگو با یکی از رسانه‌ها ادعای این خبرنگار عربستانی را تکذیب کرد.


نکته دیگر اینکه نباید از نفوذ سعود‌ی‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا تردیدی به دل راه داد، بعد از اینکه سران فدراسیون فوتبال عربستان از حضور تیم‌های خود در ایران به دلایل واهی امنیتی جلوگیری کردند و آن را به تأیید AFC رساندند این موضوع به اثبات رسید که کنفدراسیون فوتبال آسیا حاضر نیست سعود‌ی‌ها را قربانی کند حتی اگر تحلیل آنها به‌ناحق باشد.


در موضوع بیرانوند نیز چیزی که مشخص است اینکه در پشت‌پرده اتفاقاتی رخ داده که AFC نظرش را برگردانده و بیرانوند را از نامزدی نهایی برای کسب عنوان مرد سال آسیا حذف کرده است.


محمدرضا حاجی‌بیگی عضو هیأت‌مدیره پرسپولیس در گفتگو با خبرنگار آنا در این خصوص می‌گوید: اینکه عمداً نام بیرانوند با وجود اعلام رسمی از نامزدی کسب عنوان مرد سال آسیا حذف شود دور از ذهن نیست و از طریق باشگاه پرسپولیس پیگیر این موضوع خواهیم بود.


وی ادامه می‌دهد: فدراسیون فوتبال نیز باید بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام دهد که چرا به یکباره نام بیرانوند حذف شد.


* بیرانوند قربانی پرونده طارمی؟


با شکایت باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه از مهدی طارمی به دلیل فسخ یک‌طرفه قراردادش با پرسپولیس، این باشگاه ترکیه‌ای از باشگاه پرسپولیس و طارمی به فیفا شکایت کرد و در نهایت طارمی با چهار ماه محرومیت از حضور در میادین و پرسپولیس نیز از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد.


با این شرایط، سعودی‌ها دنبال شیطنت رسانه‌ای بوده و عنوان می‌کنند که طارمی عامل حذف نام بیرانوند از کسب مرد سال آسیا بوده است، اما مدیرعامل پرسپولیس نظر دیگری دارد.


گرشاسبی در این خصوص عنوان می‌کند: حذف نام بیرانوند هیچ ارتباطی به طارمی ندارد و مطمئن باشید در آینده دروازه‌بان پرسپولیس حق خود را می‌گیرد.


* آب‌پاکی AFC روی دست ایران


به نظر می‌رسد طی سال‌های گذشته سران کنفدراسیون فوتبال آسیا ناجوانمردی را علیه ایران به حد کمال رسانده‌اند، انتخاب داوران مسأله‌دار برای ضربه به ایران، تسلیم فشار سعودی‌ها شدن، مقابله با انتخاب بازیکن سال آسیا از ایران و ... همه و همه نشان از لابی سعودی‌ها در میان سران AFC دارد و این می‌تواند در آینده فوتبال ما را به خطر بیندازد.


مسئولان ورزشی و در رأس آنها فدراسیون فوتبال باید هرچه زودتر برنامه‌ای برای مقابله با نفوذ سعودی‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا پیدا کرده و دست آنها را از اقدام علیه فوتبال ایران کوتاه کنند.


با تمام ادعاهای واهی کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اینکه سیاست نباید در فوتبال وارد شود، اما این کنفدراسیون علناً تصمیمات سیاسی می‌گیرد و به جای حل مشکلات از طریق فوتبالی با تصمیمات سیاسی هم به اعتبار کنفدراسیون فوتبال آسیا لطمه وارد می‌کنند و هم فوتبال آسیا را دچار بحران خواهند کرد.


* شیخ بحرینی ـ سعودی


شیخ سلمان رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا رابطه بسیار خوبی با سعودی‌ها دارد، به طوری که سفر او به تهران برای تماشای فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز کارگر نیفتاد و VIP ورزشگاه آزادی نیز نتوانست شیخ بحرینی را از زیر یوغ سعودی‌ها آزاد کند.


داستان بیرانوند و بیرانوندها تمام شدنی نیست و با این شرایط باید در آینده منتظر قربانی شدن نفرات بعدی باشیم و اگر دیر بجنبیم دیگر کار از کار گذشته است.


سال‌هاست مسئولان فدراسیون فوتبال در تلاش برای کسب کرسی ریاست AFC هستند، اما تاکنون موفق به این امر نشده‌اند و انتخاب شیخین نیز نتوانسته کنفدراسیون فوتبال آسیا را از قفس سیاست آزاد کند.


به هر صورت باید به آینده امیدوار باشیم تا بلکه روزی فرا برسد که ایران بتواند با کسب کرسی مهم در AFC دست سعودی‌ها را از نفوذ و لابی در این فدراسیون کوتاه کند.


انتهای پیام/4051/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته