دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1397 - 06:00
سعید سبحانی*

فرانسه دقیقاً رعیت آمریکاست !

موضع رئیس‌جمهور فرانسه در مقابل توهین‌های رئیس‌جمهور آمریکا نشان‌دهنده ضعف این کشور در قبال واشنگتن است و ثابت می‌کند پاریس دقیقاً رعیت کاخ سفید است.
کد خبر : 326175

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، امانوئل مکرون در تازه‌ترین اظهارات خود در واکنش به سخنان دونالد ترامپ مدعی شده است که پاریس متحد واشنگتن است، نه رعیت آن.


فراتر از آن، مکرون اظهار کرده است که توئیت‌های ضد فرانسوی ترامپ، احساسات وی را جریحه‌دار نکرده و وی قصدی برای پاسخ‌دهی به این توئیت‌های جنجالی ندارد.


وی در این خصوص تأکید میکند: «بین متحدان باید احترام حکم‌فرما باشد و دو متحـد قدیمی نظیر فرانسـه و آمریـکا باید با یکدیگر با احـترام رفتار کنند، بنابراین من مـایل نیستم چیز دیگری بشنوم. فکر می‌کنـم آنچه مـردان و زنـان فرانسوی از من انتظـار دارند این است که به چنـین توئـیت‌هایی پاسخ ندهم. ما متحد آمریکا هستیم و نه رعیت آن؛ ما باید به‌عنوان فرانـسوی و به‌عنوان اروپـایی بیـشتر تلاش کنیم. معتقدم که اظهارات ترامپ بیشتر برای مصرف داخلی بوده است.»


در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن‌ها گذشت. نخست اینکه سخنان مکرون، عملاً نرم‌ترین موضع‌گیری ممکن در برابر اظهارات ضد فرانسوی رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود. به‌عبارت بهتر، تحقیر فرانسوی‌ها از سوی ترامپ، با واکنش محکمی از سوی کاخ الیزه روبه‌رو نشده است. بدون شک، این موضوع، ترامپ را در آینده نسبت به فرانسوی‌ها گستاخ‌تر خواهد کرد. طی روزهای اخیر، بسیاری از فرانسوی‌ها نسبت به سکوت مکرون در برابر ترامپ انتقاد کرده و خواستار موضع‌گیری مناسب کاخ الیزه در این خصوص بودند.


نکته مهم دیگر اینکه ادعای مکرون مبنی بر اینکه فرانسه رعیت آمریکا نیست، با رویکرد عملی وی و دیگر مقامات کاخ الیزه سازگاری و سنخیتی ندارد. همگان به یاد دارند که در 2017 و زمانی که ترامپ شروط چهارگانه خود را برای اصلاح برجام و بقا در توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد، فرانسوی‌ها به‌رغم آگاهی نسبت به غیرقانونی بودن اقدام کاخ سفید، بر سر تغییر برجام با آمریکا همکاری کردند.


فرانسوی‌ها نخستین بازیگرانی بودند که در این مسیر با واشنگتن همراه شدند. متعاقباً، فرانسوی‌ها نقش بسزایی در وادارسازی مقام‌های آلمانی نسبت به تغییر توافق هسته‌ای داشتند. بازی فرانسوی‌ها در زمین آمریکا، حتی پس از خروج ترامپ از برجام نیز ادامه داشت. فرانسوی‌ها به دستور مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ، بارها موضوع تهدید توان موشکی و دفاعی ایران را به‌عنوان یکی از ملزومات همکاری برجامی با ایران مطرح کرده و در پنهان و آشکار، بر این درخواست وقیحانه خود پافشاری کرده‌اند.


فراتر از آنچه بر سر برجام شاهد آن بودیم، در ماجرای خروج ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس نیز فرانسوی‌ها صرفاً این اقدام واشنگتن را محکوم کرده و واکنشی در قبال آن نشان ندادند. حتی در ماجرای وضع تعرفه‌های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم وارداتی اروپا به آمریکا، فرانسوی‌ها به‌جای مواجهه اقتصادی متقابل، دست به مهندسی افکار عمومی خود و جلوگیری از تشدید تنش‌ها با دولت ترامپ زدند. این در حالی بود که چینی‌ها بر خلاف فرانسوی‌ها و دیگر بازیگران اروپایی، اقدام‌های متقابلی را در مصاف با کاخ سفید صورت دادند.


همان‌گونه که مشهود است، امانوئل مکرون و دیگر مقام‌های اروپایی، به‌جای مواجهه با زیاده‌خواهی‌های دولت ترامپ، عملاً دست به مصالحه با وی زده‌اند. به عبارت بهتر، مکرون پروژه تحقیر ملت فرانسه توسط آمریکا را با رفتارهای خود تسریع کرده است.


بدون شک، موضع‌گیری اخیر مکرون در برابر ترامپ نیز با واکنش‌های شدیدی در داخل فرانسه مواجه خواهد شد. با در نظر گرفتن شواهد و مستندات موجود و بررسی رفتارهای مکرون در قبال دولت ترامپ، به این نتیجه می‌رسیم که بر خلاف ادعای رئیس‌جمهور ناتوان و بی‌تجربه کاخ الیزه، سیاستمداران فرانسوی به رعیت آمریکا تبدیل شده‌اند.


البته این موضوع تنها مربوط به دوران ریاست جمهوری امانوئل مکرون نیست و در دوران ریاست جمهوری «نیکولا سارکوزی» و «فرانسوا اولاند» نیز شاهد بازی مستقیم کاخ الیزه در زمین کاخ سفید و کاهش شدید اعتبار بین‌المللی فرانسوی‌ها بودیم. روندی که به نظر می‌رسد در آینده نیز ادامه خواهد یافت.


*تحلیلگر مسائل بین‌الملل


انتهای پیام/4106/4093/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته