دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1397 - 17:45
مکرون و آینده اروپا؛

راست افراطی تمام‌قد در برابر مکرون

جریان راست افراطی فرانسه هر سخنرانی یا ایده رئیس‌جمهور را به دستاویزی برای ایجاد بحرانی جدید تبدیل می‌کند.
کد خبر : 324116
6.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، چند روز قبل امانوئل مکرون پیشنهاد تشکیل یک ارتش متحد اروپایی را به منظور افزایش توان دفاعی و امنیتی اروپا و همچنین کاهش وابستگی‌ها به ایالات متحده، ارائه داد. این پیشنهاد با استقبال کمیسیون اروپا همراه و قرار شد تا در پارلمان اروپا مطرح شود.


مکرون همچنین گفته بود: «اروپا به تشکیل این ارتش متحد نیاز دارد. ما باید همواره تحرکات روسیه و چین را زیر نظر داشته باشیم و به آمریکا به چشم دشمنی بالقوه در عرصه نظامی نگاه کنیم».


«مارین لوپن» رهبر جناح راست افراطی در فرانسه در واکنش به این اتفاق، مکرون را به تلاش برای ساخت یک امپراتوری اروپایی متهم کرد و گفت: «این تصمیمات عجیب رئیس‌جمهور به تضعیف حس ملی‌گرایی در فرانسه منجر خواهد شد».


لوپن تأکید کرد: «مکرون از ترس یک جنگ فرضی، فرانسه و اروپا را نیز می‌ترساند تا بهره سیاسی خود را داشته باشد».



جریان راست افراطی در اروپا در پیوندی نامرئی با ترامپیسم آمریکایی تلاش دارد تا مانع از استقلال اتحادیه اروپا از ایالات متحده شود و سیاستی را که انگلستان، فرانسه و آلمان در تقابل با آمریکا در بسیاری از مسائل روز در پیش گرفته‌اند به بن‌بست برساند.


خروج آمریکا از پیمان INF


از دیگر مسائل مورد اختلاف میان دولت فعلی فرانسه و جریان راست افراطی در این کشور، عدم همراهی دولت در بسیاری از مسائل مهم بین‌المللی با ایالات متحده است؛ در آخرین نمونه، امانوئل مکرون خروج آمریکا از پیمان منع گسترش و استفاده از موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را غیرقانونی توصیف کرد و گفته بود: «خروج آمریکا از پیمان 30 ساله با روسیه به گسترش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در جهان خواهد انجامید و امنیت اروپا را در معرض خطر قرار می‌دهد».


این در حالی است که در واکنش به این موضوع نیز مارین لوپن خواستار روابط هرچه نزدیک‌تر با آمریکایی‌ها شده بود.


مسئله مهاجرت، اسلام‌ستیزی و ملی‌گرایی


جریان راست افراطی در اروپا تأکید ویژه‌ای بر روی دو مسئله مهاجرپذیری و رفتار با مسلمانان دارد. این جریان بسیاری از مشکلات اقتصادی نظیر افزایش نرخ بیکاری و افزایش آمار جرم و جنایت را ناشی از پذیرش مهاجر می‌داند و با تبلیغات نژادپرستانه تلاش دارد تا رأی قشری از جامعه را به خود اختصاص دهد. رفتارهای پوپولیستی که نمونه عینی آن در آمریکا بر سر کار بوده و نتیجه آن برای جهانیان مشخص شده است. هرچند که با اتحاد راست میانه و چپ‌ها در فرانسه و تبلیغات بسیار برای شرکت مردم در انتخابات و مانع شدن از قدرت گرفتن تفکرات رادیکال، امانوئل مکرون موفق شد مارین لوپن را شکست دهد و به مقام ریاست جمهوری برسد، اما افزایش فعالیت‌های راست افراطی و ثمربخش نبودن بسیاری از سیاست‌های اقتصادی دولت کنونی، خطر رشد این جریان را در فرانسه افزایش داده است.


بر طبق نظرسنجی‌ها، محبوبیت مکرون به پایین‌ترین حد خود از زمان ریاست جمهوری رسیده و در مقابل جریان راست افراطی شاهد افزایش تعداد طرفداران خود است.


از طرفی انتخابات پارلمان اروپا در ابتدای سال آینده برگزار خواهد شد و با توجه به وضع موجود، احتمال رأی‌آوری جریان مخالف جهانی‌شدن و طرفدار ملی‌گرایی در این پارلمان به شدت افزایش یافته است که خطرات عمده‌ای را برای این نهاد به دنبال خواهد داشت و ممکن است به مسائلی چون خروج کشورها از اتحادیه اروپا و تضعیف این نهاد ختم شود.


انتهای پیام/4095/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته