دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1397 - 06:17
جمالی‌نوبندگانی:

مراقب باشیم اروپا در ایجاد کانال ویژه مالی دنبال وقت‌کشی نباشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: هوشیار باشیم اروپایی‌ها در زمینه اقدام ویژه مالی دنبال وقت‌کُشی نباشند و مذاکره را برای مذاکره نخواهند.
کد خبر : 325696
n82878038-72271024.jpg

جواد جمالی‌نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره کانال جایگزین اروپا برای سوئیفت با توجه به وعده‌های اتحادیه اروپا اظهار کرد: واضح است که اروپا در این زمینه تعلل می‌کند.


وی تصریح کرد: با همه اختلاف نظری که برخی کشورهای اروپایی با آمریکا دارند نباید به این موضوع بی‌توجه بود که روابط راهبردی و ویژه به لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی میان آنان حاکم است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه نباید فریب بخوریم که اروپا از آمریکا بریده و می‌خواهد به ایران متصل شود، گفت: باید با هوشیاری کامل و اطمینان صددرصدی درباره موضوعات با اروپایی‌ها وارد مذاکره شویم.


جمالی‌نوبندگانی با بیان اینکه البته نباید مسائل فنی در ارتباط با سوئیفت نادیده گرفته شود، تصریح کرد: ایجاد نهادهای موازی با سوئیفت پروسه‌ای زمان‌بر است و نیاز به کار فراوان دارد. چرا که تمام بنگاه‌های اقتصادی دنیا در اختیار غربی‌هاست. سوئیفت، بانک جهانی که مقرش در نیویورک است و موضوع دلار! بنابراین کشورهایی مانند چین و روسیه هم که خواسته‌اند روابط اقتصادی دو جانبه بر اساس پول ملی خودشان داشته باشند، بعد از گذشت بیش از یک‌سال هنوز خیلی موفق نبوده‌اند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: باید هوشیار باشیم اروپایی‌ها دنبال وقت کشی در زمینه اقدام ویژه مالی نباشند و مذاکره را برای مذاکره نخواهند.


وی با تأکید بر اینکه از نگاه ایران کانال مالی ویژه اروپا راهکار دور زدن تحریم نیست،‌ اظهار کرد: دور زدن تحریم‌ها توسط جمهور اسلامی  ایران و شرکای خاصش انجام می‌شود و اروپایی‌ها فقط برای اینکه شرکت‌ها، تجار و برخی بانک‌هایشان از آسیب‌های احتمالی و جریمه‌ تحریم‌های ثانویه آمریکا در امان باشند و یا آسیب کمتری ببینند دنبال ایجاد کانال موازی سوئیفت هستند.


انتهای پیام/4034


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته