دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1397 - 18:11
معاون شهردار تهران:

تهران باید به سمت تاب‌آوری در برابر بحران‌ها برود

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت: باید تهران را به سمت یک شهر تاب‌آور در برابر بحران‌ها ببریم.
کد خبر : 325569
IMG_20181113_173655_434.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، سکینه اشرفی، در مراسم اهدای ماشین‌آلات و امکانات شهری به مناطقِ زلزله‌زده کرمانشاه با اشاره به سالگرد حادثه غم‌بار زلزله در غرب کشور اظهار کرد: سوانح فی‌نفسه بحران‌زا نیستند بلکه وقتی یک جامعه آسیب‌پذیر در برابر یک سانحه طبیعی قرار می‌گیرد، این سانحه می‌تواند تبدیل به یک بحران شود.


وی در ادامه افزود: آسیب‌پذیری جامعه هم برآیند مجموع کنش‌های عوامل اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و مدیریتی است که بخش بزرگی از آن بر عهده نهادهای عمومی است.


معاون شهردار تهران در ادامه به وضعیت آسیب‌پذیری پایتخت در برابر بلایای طبیعی پرداخت و گفت: شرایط محیطی و کالبدی، وضعیت جغرافیایی و جمعیت‌پذیری بالای شهر تهران در دو دهه گذشته این شهر را در برابر حوادث طبیعی و انسان‌ساز به‌شدت آسیب‌پذیر کرده است و تهران نیز مانند بسیاری از شهرهای کشور، شهری است در انتظار زلزله و مدیریت امروز ماست که می‌تواند زلزله تهران را به یک فاجعه انسانی تبدیل کند.


اشرفی تأکید کرد: شهرداری تهران با توجه به مسئولیت قانونی در مدیریت بحران و به‌واسطه در اختیار داشتن اداره بخش مهمی از کالبد شهر و همچنین مسئولیت و همکاری‌هایش در ساخت‌وساز و نیز توانمندی‌ها و امکاناتش در آموزش شهروندی و اختیاراتش در اداره شهر، نقش حیاتی در بردن تهران به سمت شهری تاب‌آور دارد.


وی در پایان به موضوع مدیریت بحران در برنامه سوم توسعه شهر تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در برنامه سوم توسعه شهر تهران با اختصاص فصلی به موضوع ایمنی، مدیریت ریسک و بحران و پیش‌بینی طرح آمادگی برای حوادث طبیعی که سازمان‌دهی مردم در سطح محلات را در دستور کار قرار می‌دهد و طرح جامع مدیریت ریسک و بحران، مترصد آن است که پویایی، کارآمدی و اثربخشی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در ابعاد پیشگیری (ارتقا ایمنی و امنیت فردی، اجتماعی و کالبدی)، هشدار سوانح شهری و حوادث طبیعی، مدیریت ریسک اجتماع‌محور و مشارکت پذیر مبتنی بر یکپارچگی نهادی، را با همکاری مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط مدیریت و ارتقاء بخشد.


انتهای پیام/4105/ن
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته