تشکلهای دانشگاه آزاد اسلامی هیأتهای اندیشهورز راهاندازی کنند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در دومین اجلاس اتحادیههای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی (بینات) که در سازمان مرکزی برگزار شد، با تبریک ایام ماه ربیعالاول، گفت: درک محیطی که در آن قرار داریم، نکته مهم و قابلتوجهی است چراکه ایران کشوری دارای مدنیت چند هزارساله است و در منطقهای قرارگرفته که افتخار دارد همواره توحیدی بوده و هیچگاه بتپرست نبوده است.
وی با بیان اینکه اکنون بیش از 1400 سال از ظهور اسلام و مبعث پیامبر ختمیمرتبت (ص) میگذرد، خاطرنشان کرد: مردم ایران با تعالی فرهنگی خود در همان دهه اول ظهور اسلام، آن را پذیرفتند و پایهگذار تمدن اسلامی شدند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت دانشگاهها پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: به برکت انقلاب اسلامی، یک مرجع دینی برآمده از حوزه علمیه رهبری انقلاب را برعهده گرفت و انقلابی را رقم زد.
وی افزود: امام خمینی (ره) با هوشمندی، درایت و نگاه بلند الهی که داشت، باعث شد که دانشگاه مبدأ تحول شود و مقام معظم رهبری هم در 30 سال گذشته همین نگاه امام (ره) را نسبت به دانشگاه داشتهاند و اگر مطالبات و بیانات ایشان درباره دانشگاه را بخوانیم، متوجه خواهیم شد که چنین نگرشی هیچگاه در تاریخ چند هزارساله ایران وجود نداشته که کسی که در رأس کشور است، چنین نگاه کاملی به علمآموزی و دانشگاه داشته باشند.
استادتمام دانشگاه شهید بهشتی با طرح این سؤال که آیا حرکت اجتماعی موجود در چنین دانشگاهی، متناسب با تعریف جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه است؟ تصریح کرد: دانشگاه یک حرکت سامانیافته جمعی است که نسبت به کشف رمز و راز و بهکارگیری آن در زندگی بشری در جهت رستگاری مسئولیت دارد و رستگاری فراتر از حرکت به سمت جامعه اقتصادی است. اگر تعریف ما از دانشگاه این باشد، کارکرد نهادهای دانشجویی در محیط دانشگاه چیست؟ این موضوع باید بازتعریف و اثرگذاری آن در اجتماع مشخص شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت تشکلهای دانشجویی در دانشگاهها گفت: دانشجویان در تشکلهای دانشجویی باید یاد بگیرند که در برخورد با یکدیگر و دیگران چگونه از اخلاق دور نشوند و این نکته مهمی است که دانشگاه در کنار آموزشهای تخصصی، باید متولی آموزش اخلاق اجتماعی باشد.
وی با بیان اینکه دانشگاه باید محلی برای شکوفایی استعدادها باشد، تأکید کرد: همانطور که انسانها دارای اثرانگشت منحصربهفرد هستند، استعدادهای آنها نیز متفاوت است و این استعدادها باید در محیط دانشگاه کشف و شکوفا شود تا وقتیکه دانشجویان فارغالتحصیل میشوند، فقط دانش تخصصی نیاموخته باشند، بلکه در دانش اجتماعی نیز ورزیده شده باشند.
دکتر طهرانچی با اشاره به سیر تحول نظام آموزشی در ایران، اظهار کرد: پس از اسلام، نظام آموزشی خاصی در ایران شکل گرفت که تا پیش از قرن پنجم مدرسه تنها نظام آموزشی بود، اما پس از آن با توجه به گسترش عرفان و طریقت، خانقاه ایجاد شد که محصول این سیر تحول، حافظ شیرازی است و در این دوره فردوسی، ابوعلی سینا، خوارزمی، فارابی و... قرار دارند که از یک نظام آموزش عالی برآمدند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظام آموزشی ایران دارای مرجعیت علمی بود، یادآور شد: این نظام مرجعیت علمی خود و مردم را تأمین میکرد و فقه در کنار علوم مدنی دستهبندی میشد. مدارس و حتی خانقاهها برای تربیت دانشجو، شیوه و طریقت سیر و سلوک داشتند و آموزشهایی که ارائه میشد در متن جامعه بود.
استادتمام دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در 200 سال گذشته ما دوران قاجار و پهلوی را پشت سر گذاشتیم که این دو دوره نگاه به غرب داشت، در صورتی که پیش از آن علوم اسلام و دانش از طریق مسلمانان آندلس به اروپای فعلی منتقل میشد، بهطوری که پس از اختراع ماشین چاپ، اولین کتابی که پس از کتاب مقدس به چاپ رسید، کتاب «قانون» ابنسینا بود که نشان از اهمیت علم مسلمانان در آندلس دارد. در 200 سال حکومت قاجار و پهلوی، ایران سیر نزولی پیدا کرد و اروپا شروع به رشد کرد و رنسانس اتفاق افتاد.
وی با اشاره به تأسیس دانشگاه در ایران، گفت: علیاصغر حکمت در جلسه هیأت دولت رضاشاه این موضوع را مطرح کرد که تهران شهری متمدن است و نیاز به دانشگاه دارد. با پیگیریهای وی، دانشگاه بهعنوان نهاد برآمده از مدرنیته وارد کشور شد. در این دوره 6 اعزام صورت گرفت که عمده آنها شاهزادهها بودند، اما نکتهای که درباره این اعزامها وجود دارد، این است که همه آنها را بهجای آنکه به آلمان و انگلستان که مهد رشتههای کاربردی مانند شیمی، فیزیک، زیستشناسی و... بود، بفرستند به فرانسه فرستادند تا علومی مانند داروسازی و مهندسی توپخانه که علوم پایه است، بیاموزند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایل عقبماندگی ایران در دوره پهلوی، وابستگی به فرانسه بود، تصریح کرد: نظام اداری ایران عمدتاً فرانسوی است و اولین مؤسسه غیرانتفاعی و خصوصی که در ایران ایجاد شد، انستیتو پاستور فرانسوی است که برای پژوهش در زمینههای زیستشناسی، بیماریها و واکسنها تشکیل شده است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هدف از ایجاد دانشگاه در ایران، تربیت کارشناسانی بود تا انجام کارها را به آنها بسپارند، اما پس از کودتای 28 مرداد 1332 نظام دانشگاهی از فرانسوی به آمریکایی تغییر یافت.
وی با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم دانشگاهها از حالت کلاسیک خارج شدند، اظهار کرد: در آن دوره تعداد دانشگاه در اروپا چند برابر شد و مفهوم شهروندی وارد ادبیات اروپا شد، چرا که میخواستند شهروندی و نظامات جامعه را به شیوه جدید در دانشگاه تمرین کنند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در اروپا، دانشگاه، جامعه، فرهنگ و مهارت بهعنوان اصل مطرح شد، تصریح کرد: اروپاییها معتقد بودند که عقلانیت و ارزش باید در دانشگاه تولید شود. اروپا برای گسترش شهروندی و شکلگیری شوراها، کار را با ایجاد شوراهای صنفی از دانشگاه شروع کرد تا دانشجویان در دانشگاه مسائل صنفی را تمرین کنند و بعد به جامعه منتقل کنند. پس از آن هم موضوعاتی مانند شکلگیری احزاب سیاسی، انجمنهای محیط زیستی و... ابتدا در دانشگاه به شکل انجمنهای سیاسی و تخصصی ایجاد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دانشگاههای اروپا آموزش متناسب با نیاز جامعه شکل گرفت، اما در ایران به دلیل اینکه ما از دانشگاههای غربی کپیبرداری کردیم، پس از حل موارد مقطعی، همان شیوه را بدون توجه به خاستگاه آن ادامه دادیم و توجه نداشتیم که این یک تمرین و آموزش اجتماعی است و نه راهکاری برای اداره دانشگاه و در راستای حل مسائل اجتماعی.
دکتر طهرانچی تصریح کرد: برخی فکر میکنند تشکلهای دانشجویی باید چهره اپوزیسیون داشته باشند اما فعالیتهای دانشجویی باید در مسیری قرار گیرد که سیر تحول و تطور داشته و با مسائل متعدد و مختلف آشنا شوند و در عین حال محلی برای بروز و ظهور استعدادهای اجتماعی باشند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در پایان از تشکلهای اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی خواست با راهاندازی هیأتهای اندیشهورز، بررسی کنند که چگونه میتوانند آموزشهای اجتماعی را برای فرآیندهای بعدی و ورود به اجتماع به دانشجویان بیاموزند.
انتهای پیام/4060/پ
انتهای پیام/