دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1397 - 17:34
دکتر طهرانچی مطرح کرد؛

انتخاب مسیر جدی برای شفافیت مالی و اداری و استانداردهای علمی

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مسیری جدی را در علمی کردن، اصلاح امور، شفافیت مالی و اداری و استانداردهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کرده‌ایم.
کد خبر : 324859

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی امروز در گفت­گوی زنده با رادیو تهران به بیان برنامه‌ها، اهداف و سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تبدیل شدن به اولویت اول داوطلبان در افق 1404 پرداخت.


وی گفت: پیش‌قراول‌های اصلی نظام آموزش عالی در دنیا، دانشگاه‌های بخش خصوصی هستند. در ایران نیز تا قبل از 100 سال گذشته نظام آموزش عالی خصوصی به جای دولتی وجود داشت، انتظار این است سیستمی که مربوط به مردم و بخش خصوصی است به انتخاب اول تبدیل شود، چرا که این موضوع در جهان تجربه شده و به اثبات رسیده است.


عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های برتر دنیا تنها درصد کمی از هزینه‌های خود را از شهریه دانشجویان تأمین می‌کنند، خاطرنشان کرد: در واقع منابع مالی دانشگاه‌های خصوصی برتر به شرکت‌های دانش‌بنیان، درآمدهای غیرشهریه­‌ای و در برخی موارد وقف وابسته است.


وی با تأکید بر اینکه برای رفاه حال دانشجویان نظام‌های حمایتی می‌توانند وارد عمل شده و مسئله شهریه را حل کنند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر سرمایه لازم و فرصتی برای جهش در اختیار دارد و بسیاری از محدودیت‌های بوروکراتیک که در نظام دولتی حاکم شده، وجود ندارد و با حرکت‌های چابک می‌توانیم بهترین شویم و این موضوع غیرقابل دسترس نیست.


طهرانچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چطور ممکن است در سال 1404 داوطلبی به جای دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب کند، تصریح کرد: داوطلبان به کارآمدی و آینده رشته خود نگاه می‌کنند. چند سال پیش انتخاب اول داوطلبان رشته برق بود، اما امروز می‌بینیم رشته‌های پزشکی به انتخاب اول داوطلبان تبدیل شده و ذائقه آنها تغییر کرده است. در آموزش عالی باید رشته‌ها کارآمد بوده و با تغییر روش‌ها، مسئله شغل و اشتغال دانش‌بنیان در یک دوره چهار ساله تبیین شود. در این صورت دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به انتخاب اول داوطلبان تبدیل شود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در توضیح علاقه داوطلبان برای انتخاب رشته‌های پزشکی، گفت: در حال حاضر در رشته علوم تجربی 600 هزار نفر در کنکور شرکت می‌کنند که 140 هزار صندلی برای آنها وجود دارد که حدود 50 هزار صندلی مربوط به رشته‌های پزشکی است، اما داوطلب حاضر است قبول نشود و در همین رشته آزمون دهد.


وی افزود: در مقابل، رشته‌هایی نظیر ریاضی و علوم انسانی که بیش از 200 هزار نفر شرکت­‌کننده دارند، دارای 600 هزار صندلی خالی است، اما تعداد مشتاقان به تحصیل در این رشته‌ها کاهش پیدا کرده و این مسئله بسیار مهمی است که باید برای آن برنامه­ ریزی شود.


طهرانچی درباره بحث شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: سیستم‌های بانکی برای رفاه حال دانشجویان می‌توانند وارد شوند و یک تأخیر در پرداخت شهریه را برای دانشجویان ایجاد کنند تا دانشجو بتواند بعد از پایان تحصیل شهریه خود را پرداخت کند. در سال جاری دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص با دو بانک تفاهم‌نامه امضا کرده است.


استادتمام دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تأکید کرد: اصل بر این است که سرمایه و نقدینگی دانشگاه آزاد اسلامی در بانکی باشد که تضمین کند دانشجو بتواند با تأخیر پنج ساله در بازپرداخت، تسهیلات شهریه دریافت کند.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات پیش‌آمده برای ذخیره‌های رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: روال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی به این صورت بود که ظرفیت پزشکی در یک مرحله تکمیل نمی‌شد و به دلیل اینکه این دانشگاه موازی با سیستم دولتی کار می‌کرد، در ابتدا 30 درصد ظرفیت پزشکی تکمیل شده و سپس در دو یا سه مرحله ظرفیت‌ها تکمیل می‌شد، اما امسال شورای عالی سنجش و پذیرش اعلام کرد، تکمیل ظرفیت نباشد.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
۰
سلام
هنوز مشکل ما پذیرفته‌شدگان رشته پزشکی واحد علوم پزشکی واحد تهران حل نشده و بلاتکلیف هستیم
علی رغم طی فرایند ثبت نام در ۸ مهر شامل پرداخت شهریه ترم اول صدور کارت دانشجویی و معرفی نامه به دانشکده جهت حضور درکلاس ها وووو والله تعجب میکنم به انچه گفته میشود وربه انچه عمل میکنند
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
۰
سلام
هنوز مشکل ما پذیرفته شدگان رشته پزشکی واحد علوم پزشکی واحد تهران حل نشده وبلاتکلیف هستیم
علی رغم طی فرایند ثبت نام در ۸ مهر شامل پرداخت شهریه ترم اول صدور کارت دانشجویی ومعرفی نامه به دانشکده جهت حضور درکلاس ها وووو والله تعجب میکنم به انچه گفته میشود وبه انچه عمل میکنند
هلدینگ شایسته