دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1397 - 07:58
شعبانی مطرح کرد:

گام دانشگاه آزاد اسلامی در مهارت‌افزایی و اعطای بورس به دانشجویان

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ایجاد اشتغال، مهارت‌افزایی و اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان خود گام برمی‌دارد.
کد خبر : 325126
AG8I3378.jpg

پژمان شعبانی در حاشیه بازدید از خبرگزاری آنا در گفتگو با خبرنگار گروه استا‌ن‌های آنا اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و گسترده‌ترین در ایران با دریایی از ظرفیت‌های مادی و معنوی خود، نقش بسیار ارزنده‌ای در گسترش علم ایفا کرده است و در سال‌های متمادی و متناسب با این توسعه، شاهد گسترش وسیعی در حوزه قوانین و بروکراسی اداری به‌منظور مدیریت این مجموعه‌ بزرگ دانشگاهی بوده‌ایم.


وی با بیان اینکه سال‌های اخیر رویکرد مدیریت دانشگاه به‌سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم و دانشگاه مسئله‌محور بوده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات و از نظر بنده شاید بزرگترین مشکل، بحث دیوان‌سالاری و بروکراسی عریض و جزیره‌ای حاکم بر دانشگاه است. قوانین دست و پاگیری که بعضاً اجازه نمی‌دهد ایده و طرح‌های گوناگون یا به نتیجه‌ نهایی برسند و یا اینکه با گذشت زمان مستهلک می‌شوند.


سرپرست واحد ماهشهر ادامه داد: این موضوع برای دانشگاهی که بودجه‌ سالیانه آن بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان است و به عبارتی روزانه چیزی حدود 20 میلیارد تومان می‌شود، یعنی اینکه هر روز تعلل و تأخیر در پیشرفت کار، هزینه‌ای بالغ بر 20 میلیارد تومان برای دانشگاه خواهد داشت؛ بنابراین می‌توان گفت ریل‌گذاری جدید با رویکرد چابک‌سازی سیستم اداری و از بین بردن حالت جزیره‌ای در روابط اداری، یکی از مهم‌ترین ارکانی است که دانشگاه باید در نظر داشته باشد.


شعبانی درباره اینکه اوایل سال گذشته، طرحی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر به کمیته تخصصی اقتصاد دانش‌بنیان سازمان مرکزی ارائه شد، تصریح کرد: صنایع حاضر در کشور به‌ویژه صنایع نفت و پتروشیمی، عمده خدمات مهندسی مورد نیازشان در مدل ارتباط صنعت و حوزه‌ پژوهش و فناوری نمی‌گنجد و غالباً به‌صورت مناقصه یا مزایده به تأمین خدمات مورد نظر خود می‌پردازند. خدماتی از قبیل تأمین قطعات، انواع کاتالیزورهای صنعتی، اتوماسیون صنعتی، تجهیزات ابزار دقیق، حفاظت کاتدی و...که انجام اکثر آنها به‌دلیل مسائل گوناگون، به‌ویژه تحریم‌های ناجوانمردانه با مشکلات عدیده همراه است.


سرپرست واحد ماهشهر افزود: از طرفی دیگر اکثر شرکت‌های مجری و تأمین‌کننده، توانایی علمی لازم برای بومی‌سازی و حتی ارتقای فناوری‌های مربوط را ندارند؛ بنابراین با گذشت زمان عملاً پیشرفت چندانی در این خصوص از سوی آنها میسر نبوده است.


وی در خصوص اهداف طرح ابتکاری ارائه‌شده به شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی که به تصویب این شورا هم رسیده است، گفت: امکان اعطای بورس تحصیلی به‌خصوص به دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در اجرای پروژه مشارکت دارند، امکان جهت‌دهی مناسب به پایان‌نامه‌های دانشجویی متناسب با نیاز صنایع کشور و پروژه‌های صنعتی بوده که دانشگاه در حال انجام آن است. امکان انعقاد قرارداد پیمانی(در طول مدتی که پروژه در حال اجراست) با دانشجویان و یا دانش‌آموختگان مستعد دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد اشتغال از مهم‌ترین اهداف طرح ارائه شده به شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی است.


عضو هیأت علمی واحد ماهشهر خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های لازم برای ایجاد کسب و کار و تقویت روحیه‌ کارآفرینی در دانشجویان حین مشارکت در اجرای پروژه‌های صنعتی، به‌طوری که پس از فراغت از تحصیل به جای جستجوی کار در مراکز دولتی، خود به سمت ایجاد هسته‌های کارآفرین پیش روند و امکان بومی‌سازی و ارتقای فناوری‌های حاکم با ایجاد ارتباط بین هسته‌های فناور مستقر در مراکز رشد و استادان دانشگاه و کارهای اجرایی در دست اقدام از دیگر اهداف این طرح اقتصادی است که امیدواریم با همکاری همه‌ دست‌اندرکاران امر و توجه خداوند به نتیجه مطلوب خود برسد.


شعبانی با اشاره به جلسه هفته گذشته خود در این خصوص با سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه روند پیشرفت کار به وی گفت: آقای دکتر طهرانچی که به‌خوبی به وضعیت بروکراسی اداری حاکم اشراف دارد، به منظور تسریع کار و رهایی از قوانین دست و پاگیر، دستور دادند که مستقیم به بنده وکالت حقوقی اعطا شود، به‌گونه‌ای که بتوان به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن به همه اسناد ارائه‌شده از سوی صنایع دسترسی پیدا کنیم.


وی اظهار کرد: دکتر طهرانچی پیشنهاد داد که به‌منظور عملیاتی‌کردن سریع کار حاضر است که به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، همه تضمین‌های لازم را شخصاً امضا کند که با چنین رویکرد جهادی و إن‌شاءالله اقدامات حقوقی سریع، امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن به اهداف این طرح نزدیک شویم.


انتهای پیام/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته