دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1397 - 15:15
روز تلخ کرمانشاه/ 5

دل‌انگیزان: با وام دولت خانه 30متری برای زلزله‌زدگان ساخته می‌شود

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه، خسارت زلزله کرمانشاه را 20 هزار میلیارد تومان دانست و گفت: با وام دولت فقط 30 مترمربع ساختمان ساخته می‌شود.
کد خبر : 325105
BQ4K3663.jpg

سهراب دل‌انگیزان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا اظهار کرد: وضعیت فعلی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نیاز به توصیف و تفسیر ندارد؛ چراکه می‌توان همه چیز را رفت و از نزدیک مشاهده کرد.


وی با اشاره به اینکه حجم فعالیت‌های باقیمانده و انجام‌گرفته را می‌توان به‌وضوح در منطقه دید، افزود: هرکسی می‌تواند وضعیت را از نزدیک ببیند و ورودی شهر و سطح پارک‌ها گویای همه چیز است.


مدیر گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه میزان خسارت اعلام شده ناشی از وقوع زلزله در سال گذشته که قیمت دلار 3 هزار و 500 تومان بود را 5 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این رقم الان به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است.


دل‌انگیزان تعداد واحدهای تخریبی را 50 هزار واحد و میزان مبلغ خسارت واردآمده در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را 10 هزار میلیارد تومان عنوان کرد.


وی با اشاره به اینکه بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، گفت: هزار میلیارد تومان منابع تسهیلاتی پرداخت شده است.


عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه عنوان کرد: نرخ بیکاری کاهش یافته ولی رتبه بیکاری تغییر نکرده است و این نشان می‌دهد کار صحیح پیش نرفته و رتبه نخست بیکاری در کشور هنوز به کرمانشاه اختصاص دارد.


دل‌انگیزان با بیان اینکه منابع بلاعوض در کشور ما قابل تأمین بود که دولت باید میزان بیشتری پرداخت می‌کرد، ادامه داد: از زندگی مردم در کانکس ابراز تأسف می‌کنم؛ البته گام نخست این است که مردم تلاش کنند ساخت مسکن خود را سامان بدهند و دولت نیز باید کمک کند؛ اما با تسهیلات دولتی نمی‌توان بیش از 30 مترمربع ساختمان ساخت.


به گفته وی، دولت برای خسارت صندوق‌های اعتباری 38 هزار میلیارد تومان هزینه کرد و اینجا (مناطق زلزله‌زده) که موضوع مرگ و زندگی مردم است، وام‌های مناسب و با مبلغ بیشتری باید پرداخت می‌شد که همین تسهیلات فعلی در پروسه پرپیچ و خم اداری قابل پرداخت است که در واقع شرایط روحی زلزله‌زدگان، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.


مدیر گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه خاطرنشان کرد: مردم در تورم سفره کوچک‌تری دارند. هیچ سازمانی عملکرد خود را در مورد مناطق زلزله‌زده و خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه اعلام نکرده است.


انتهای پیام/4101/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته