دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1397 - 14:36
آخوندی تأکید کرد:

هزینه در شهر برای منفعت عمومی

عباس آخوندی در جلسه شورای شهر در خصوص برنامه‌هایش برای شهرداری تهران گفت: برای منفعت عمومی در شهر باید هزینه کرد.
کد خبر : 324711

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عباس آخوندی ظهر امروز در جلسه علنی شورای شهر با ارائه برنامه‌های خود برای حضور در شهرداری تهران گفت: به نظر من با استقرار نظام حکمروایی شهری و شهرداری مستقل می‌توانیم برنامه‌ها را اجرا کنیم.


وی با بیان اینکه اگر بپذیریم شهر یک سازمان اجتماعی است و نیاز به سازمان حکمروایی شهری داریم، اذعان کرد: اعتقاد دارم نظام ایران نیاز به نظام حکمروایی شهری دارد و از دلایل ناکارآمدی ایران و کیفیت نازل جامعه شهری فقدان همین نظام حکمروایی است. ما برای اینکه به یک نظام حکمروایی شهری برسیم فقط یک دولت مرکزی داریم در حالی که در سایر کشورهای دنیا این نظام‌ها به دو یا سه سطح ملی، محلی و ایالتی تقسیم شده است.


وزیر سابق راه و شهرسازی و کاندیدای اصلی سمت شهردار تهران افزود: ما در تهران زیاد سخن از عدم تمرکز آورده‌ایم؛ این به معنی یک دولت متمرکز است که غیرمتمرکز اداره شود و نتیجه آن شدت تمرکز فعلی است. اگر مفهوم عدم تمرکز و هویت مستقل شهری را بپذیریم و به سمت حکمروایی شهری پیش برویم می‌توانیم منافع جمعی شهری را داشته باشیم که این منافع شهری محلی به هیچ‌وجه در تضاد با منافع ملی نیست بلکه در راستای آن است.


وی در ادامه رقابت شهری را به عنوان موتور محرک توسعه شهری عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات کشور این است که منافع شهری را به رسمیت نشناختیم. در صورتی که ما به سمت کالای عمومی شهری پیش برویم و صرفاً دولت مرکزی را به رسمیت بشناسیم دیگر نظام حکمروایی محلی، محلی از اعراب ندارد.


آخوندی افزود: منفعت عمومی بدون هزینه تأمین نمی‌شود. این هزینه‌ها شامل مباحث مادی، مدیریتی و اجتماعی است. منابع حقوق مادی، مدیریتی و حکمروایی شهری به واسطه خلق منبع مستقل برای شهر بحث مهمی است که در ایران به آن کم‌توجهی شده است و برای ایجاد این نظام حکمروایی شهری حداقل استقلال را بایستی برای آن بپذیریم و اگر قرار است حکمروایی نظام حکمروایی شهری به مدیریت شهری و کارگزاری شهری تنزل پیدا کند دیگر نیازی به شوراها نداریم.


وی افزود: قبول پذیرش استقلال به معنی تضاد و ستیز نیست بلکه در راستای سلسله‌ مراتب حکومتی قرار می‌گیرد. وقتی ما از نظام حکمروایی محلی سخن به میان می‌آوریم به معنی توسعه و آبادانی در تمام حوزه‌های شهری است. مفهوم استقلال حکمروایی شهری به معنی یکه‌تازی نیست بلکه این نظام در یک چهارچوب پاسخگویی دوجانبه می‌بایست هم به دولت مرکزی و هم به شهروندان پاسخگو باشد. اولین رویکردی که می‌تواند الگویی برای توسعه ایران باشد ارتقای نظام شهرداری به سطح حکمروایی محلی با یک شهرداری مستقل و پاسخگوست که توانایی خلق منابع جدید برای تأمین منافع شهروندان و افزایش درآمد رفاه و امنیت اجتماعی مردم را دارد. نکته بعدی اینکه شهرداری یک نهاد اجتماعی است و نباید آن را درگیر نزاع سیاسی و جنگ قدرت کرد.


این کاندیدای سمت شهردار تهران در ادامه گفت: ما از شهردار تهران چه می‌خواهیم؟ در سطح ملی و محلی تهران دارای دو چالش ریسک‌پذیری و حرکت‌پذیری در دو بخش کیفیت خدمات و ذهنی است. راهکار بازآفرینی شهری بحث مهمی است که هم جنبه عینی و هم جنبه ذهنی شهری و شهروندان را در برمی‌گیرد و به معنای اجرای چند پروژه بزرگ در شهر نیست. بازآفرینی شهری مفهومی است که معتقدم تمامی مناطق شهر تهران تبدیل به ستاد آن شود تا براساس آن امکانات شهرداری و سایر نهادها را با مشارکت شورایاری‌ها به بازآفرینی شهر تهران کمک کنیم و بتوانیم سازمان شهرداری تهران را تبدیل به سازمانی برای سازمان‌دهی اجتماعی تمام محله‌های شهر تهران کنیم.


وی در خصوص حمل و نقل عمومی نیز گفت: یکی از برنامه‌ها در این راستا یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل است که بر این اساس راه‌آهن تهران به متروی تهران وصل خواهد شد.


آخوندی با بیان اینکه روزانه 500 هزار خودرو از حومه تهران وارد می‌شود و همین میزان نیز از شهر خارج می‌شود به حجم آلودگی و صرف‌زمان در این خصوص اشاره کرد و گفت: حومه تهران چه در حوزه مسکن و چه حمل‌ونقل از تهران جدا نیست و این مناطق می‌بایست در چهارچوب نظام یکپارچه حمل و نقل تهران و حومه قرار گیرد.


وی در خصوص آلودگی هوا نیز گفت: 65درصد از انرژی در کشور در حوزه مسکن و حمل و نقل صرف می‌شود و می‌بایست به‌عنوان یک استراتژی مهم کار مشترکی را به کمک دولت انجام داد تا بتوانیم صرفه‌جویی در حوزه انرژی، حمل و نقل و ساختمان داشته باشیم و منابع حاصل از این صرفه‌جویی در شهرها هزینه کنیم. در صورتی که در یک برنامه یکپارچه با دولت و استفاده از پساب‌ها و مدیریت شهری می‌توان بخش عمده‌ای از آب شهری غیرشرب را تأمین کرد.


وزیر سابق راه در بحث شهر هوشمند نیز گفت: می‌بایست بهره‌برداران خدمات شهری در راستای مدیریت ترافیک از نظام الکترونیک بهره‌مند شوند.


وی بحث آخر خود را به ایجاد شبکه کلان‌شهری اختصاص داد که در راستای آن می‌توان حوزه تمدنی توریسم و گردشگری را به عنوان یک منبع درآمد برای ساکنان شهرها توسعه داد.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته