دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

از دیپلماسی فوتبالی با مرد سوئیسی تا نمایش قدرت در آسیا

شکست پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا شاید یک جام را از فوتبال ایران دور کرد، اما دستاوردهای زیادی برای ورزش ما به دنبال داشت.
کد خبر : 324692
140A8845.jpg

گروه ورزشی خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ «نایب‌قهرمانی قهرمان»، این عادلانه‌ترین و منصفانه‌ترین واژه‌ای است که می‌توان برای تیم شایسته و مدعی پرسپولیس به‌کار برد.


پرسپولیس با دست خالی جام را آغاز کرد، هیچ‌کس برای این تیم شانسی برای صعود به مرحله حذفی هم قائل نبود چه برسد به قهرمانی در آسیا.


محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالاتی، جدایی ستاره‌های فصل گذشته نظیر فرشاد احمدزاده، وحید امیری، صادق محرمی و...، مصدومیت گاه و بی‌گاه بازیکنان و هزار و یک اتفاق که هر تیمی را می‌توانست از پا درآورد، اما پرسپولیس با تمامی این مشکلات حتی خم به ابرو هم نیاورد و شد همان تیمی که باید بود.


یک روانشناس حرفه‌ای و کارکشته در رأس کار بود به نام برانکو ایوانکوویچ که می‌تواند با تفکر روانشناسانه هر حریفی را به دام بیندازد، به خصوص که در تیم‌های عربی هم سابقه مربیگری داشت و با تاکتیک این تیم‌ها کاملاً آشنا بود.


* تقابل استرس و نگرانی با خونسردی و آرامش


هر بیننده غیرایرانی و اروپایی که بازی روز گذشته را نگاه می‌کرد، شک می‌کرد که میزبان پرسپولیس است و میهمان کاشیما آنتلرز. هرچه به پایان بازی نزدیک‌تر می‌شدیم، استرس و نگرانی را در صورت تک‌تک‌ بازیکنان پرسپولیس به وضوح مشاهده می‌کردیم.


بازی رفت 2 بر صفر به سود نماینده ژاپن پایان یافته بود و در بازی برگشت چاره‌ای نبود جز حمله و حمله، اما شاگردان برانکو دیروز همانی نبودند که در بازی با الدحیل و السد بودند. دفاع منطقی تیم حریف و سردرگمی بازیکنان پرسپولیس همان چیزی بود که «گو اویوا» می‌خواست.


«اویوا» خیلی خوب تیم حریف را آنالیز کرده بود و حتی شاید بهتر از فوتبالی‌های داخل نقاط ضعف و قوت پرسپولیس را فهمیده بود، بازی منطقی، حاکم شدن خونسردی و آرامش بر استرس و نگرانی، این همانی بود که  همتای برانکو در آن سو توانست با همین حربه تیمش را قهرمان آسیا کند.


به نیمکت ذخیره‌های پرسپولیس هم که نگاه می‌کردیم، نگرانی بر صورت برانکو و برخی بازیکنان کاملاً هویدا بود، اینجاست که باید گفت سرمربی کاشیما ذهن برانکو را کاملاً خوانده بود و می‌دانست که سرمربی کروات از این بازی چه می‌خواهد و درست دست گذاشت روی نقاطی که باید می‌گذاشت و به این ترتیب بازی حریف را قفل کرد.


* نایب‌قهرمانی قهرمان؛ بالاتر از تیم‌های تا بن دندان مسلح


از حق نگذریم، شاگردان برانکو شاهکار کردند و با بضاعتی که داشتند تمام تیم‌های غرب آسیایی را تسلیم قدرت خود کرده و با عبور از نسل‌های پوشالی تیم‌های عربی پاسخ اتهامات و توهین سعودی‌ها و دوستانشان را دادند و قدرت ایران را در سطح آسیا به رخ کشیدند.


با قدرتی که السد با ژاوی و الدحیل شکست‌ناپذیر داشت به‌راحتی نمی‌شد از پس این تیم‌های متمول و مدعی برآمد، اما شاگردان برانکو فعل خواستن را به‌خوبی صرف کردند و درسی به این تیم‌ها دادند که شاید تا سال‌های سال در ذهن آنها بماند.


حالا انتظارات از تیم پرسپولیس بسیار بالاتر رفته است و هواداران قرمز فصل آینده انتظاری جز قهرمانی در آسیا از تیم‌شان ندارند، به خصوص که بازیکنان جدید این تیم از جمله مهدی ترابی، سروش رفیعی و مهدی شیری به جمع نفرات تیم سرخ‌پوش اضافه می‌شوند.


*  فینال آسیا؛ یک دنیا خیر که پرسپولیس نصیب ما کرد


فینال آسیا با تمام سختی‌ها و مرارت‌ها به پایان رسید و نماینده خوب کشورمان در عین شایستگی و در حالی که می‌توانست عنوان قهرمانی آسیا را برای نخستین‌بار در تاریخ این باشگاه کسب کند به نایب‌قهرمانی بسنده کرد.


نایب‌قهرمانی برای هواداران ایرانی از آبی و قرمز گرفته تا سبز و زرد و... کم از قهرمانی نداشت، تیمی که با هزار و یک مشکل مدیریتی و مالی و بازیکن داشت و کمتر کسی شانسی برای این تیم قائل بود به فینال رسید و این عملکرد قرمزپوشان سال‌های سال در خاطر هواداران فوتبال خواهد ماند.


 اما جدا از مباحث فنی میزبانی پرسپولیس در فینال آسیا به سود این تیم و فوتبال ایران هم بود که اثرات مثبت آن می‌تواند در آینده فوتبال ایران را متحول کند.


* دیپلماسی فوتبالی با مرد سوئیسی ـ ایتالیایی


فینال آسیا بهترین فرصت برای فدراسیون‌نشینان بود تا رودرروی مرد سوئیسی ـ ایتالیایی بنشینند و علاوه بر تازه کردن دیدارها با اینفانتینو در خصوص مسائل مختلف با گفتگو و تبادل‌نظر کنند.


شاید یکی از مباحث مهم مطرح شده در جلسه با اینفانتینو بحث میزبانی ایران از تیم‌های عربستانی باشد که سال‌هاست فدراسیون فوتبال ایران با فدراسیون عربستان در این خصوص به اختلاف خورده است.


میزبانی پرسپولیس از کاشیما آنتلرز در فینال آسیا برای فدراسیون‌نشینان خیری داشت و بیش از همه تاج را خوشحال کرد، به خصوص با سفر شخص اول فوتبال دنیا به ایران.


* توفیق اجباری برای ورزشگاه آزادی به لطف پرسپولیس


ورزشگاه آزادی مدت‌ها بود دارای نواقصی در زیرساخت‌ها بود و به لطف پرسپولیس دستی بر سر و روی این ورزشگاه کشیده شد و هواداران از حضور در این ورزشگاه لذت بردند.


بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا در ضرب‌الاجلی به نمایندگان باشگاه پرسپولیس اعلام کردند که شرایط برگزاری فینال آسیا در ورزشگاه آزادی مهیا نیست و این استادیوم باید به استانداردهای لازم برسد.


بعد از اینکه AFC این ضرب‌الاجل را صادر کرد، باشگاه پرسپولیس به کمک وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال با تلاش 700 نفر نیروی شبانه‌روزی ورزشگاه آزادی را طبق درخواست بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا به استانداردهای لازم رساندند و این می‌تواند نوید خوبی به فوتبال ایران بدهد که میزبانی رویدادهای آسیایی و جهانی در این ورزشگاه برگزار شود.


* اعتباری که پرسپولیس به فوتبال ایران بخشید


پرسپولیس در فینال آسیا تنها یک تیم نبود، بلکه نماینده ایران در آسیا بود که توانسته بود قهرمانی غرب آسیا را از آن خود کند و حالا آمده بود کار ناتمام خود را با پیروزی مقابل کاشیما آنتلرز تمام کند.


صعود پرسپولیس به فینال علاوه بر سود مالی کلان برای این باشگاه، برای سایر تیم‌های ایرانی و در رأس همه تیم ملی ایران مزیتی بسیار بزرگ و حیاتی بود.


بعد از مسائل ایجاد شده بین مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس در پی شکایت ریزه‌اسپور از این بازیکن و پرسپولیس به دلیل فسخ قرارداد، باشگاه تهرانی با محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات و جریمه نقدی مواجه شد تا به این ترتیب اعتبار این باشگاه و فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی و در رأس آن فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) و کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از دست رفته تلقی شود.


با شرایط فعلی بسیاری از بازرسان و مسئولان فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیا دیدگاهی منفی در  مورد پرسپولیس و فوتبال ایران پیدا کرده بودند، از این رو این بهانه جدیدی برای سعودی‌ها بود که از هر دری برای ضربه زدن به فوتبال ایران بهره ببرند.


اما با صعود تیم پرسپولیس به فینال آسیا تمام این کارشکنی‌ها و اظهارات بی‌پایه و اساس در مورد فوتبال ایران نقش بر آب شد تا بار دیگر حقانیت فوتبال ایران در سطح آسیا و جهان به اثبات برسد، هرچند قدرت‌نمایی تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی تمام دنیا را در بهت فرو برد، به خصوص تحقیر رونالدو مقابل بیرانوند در ورزشگاه سارانسک. 


* شبی که طلسم‌شکن شد


بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان، شورای تأمین استان تهران رأی به حضور محدود بانوان در ورزشگاه آزادی داد، رأیی که موافقان و مخالفان خاص خود را داشت، اما مجوز حضور 800 هوادار خانم در ورزشگاه آزادی نمی‌توانست بی‌ارتباط با حضور رئیس فیفا در ورزشگاه آزادی باشد.


* حضور فوق‌العاده هواداران ایرانی؛ پاسخ به عربده‌کشی سعودی‌ها


شاید بیش از تاریخ‌سازی پرسپولیس در آسیا بشود حماسه هواداران ایرانی را در این روز به رخ سعودی‌ها کشاند، عربده‌کشی عرب‌ها و در رأس آنها سعودی‌ها در مورد میزبانی ایران روز گذشته مُهر باطل خورد و در حضور اینفانتینو رئیس فیفا هواداران فهیم ایرانی شخصیت بالای خود را به رؤسای فیفا و AFC نشان دادند و آنها را در تصمیم خود در مورد میزبانی ایران از تیم‌های عربستانی به فکر فرو بردند.


شیخ سلمان رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا که حامی جدی عربستان است با حضور در ایران با سؤالات متعدد خبرنگاران ایران در مورد میزبانی کشورمان از تیم‌های عربستانی مواجه شد و بهانه‌های واهی در مورد عدم تأمین امنیت در ایران یکی از انتقادات اصلی به او در مواجهه با خبرنگاران بود.


البته رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا در برخورد با سؤالات متعدد در این مورد پاسخ درستی نداد و همه چیز را به آینده موکول کرد.


به هر حال هرچه که هست اینکه حضور 100 هزار نفری هواداران پرسپولیس در بازی روز گذشته مقابل کاشیما بیش از همه برای سعودی‌ها کمرشکن بود و حالا انتظار مردم و مسئولان ورزشی از فیفا و AFC این است که هرچه سریع‌تر حکم عدم میزبانی ایران از تیم‌های عربستانی را لغو کنند، انتظاری که دور از منطق نیست.


البته دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش در این زمینه نظر نهایی را داده است و انتظار از این دادگاه این است که به دور از سیاسی‌کاری‌ها و دست‌های پشت‌پرده عادلانه در مورد این پرونده قضاوت کنند.


* فرهنگ بالای ایرانی مقابل دلار و ریال سعودی


بالاتر از مباحث فنی و فارغ از نتیجه بازی، فرهنگ بالای ایران و ایرانی در بازی روز گذشته مقابل کاشیما آنتلرز به‌وضوح قابل مشاهده بود، فرهنگی که در مقابل دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیون قرار گرفت و حال باید شخص اول فیفا به این نتیجه رسیده باشد که این فرهنگ بالاتر از دلار و ریال سعودی ارزش دارد و میزبانی در دیدارهای رسمی و بین‌المللی حق ایران است.


قطعاً منکر یک سری مشکلات و مسائل در ورزشگاه‌ها نیستیم، اما حساب هواداران واقعی را باید از اقلیت هنجارشکن جدا کرد، هوادارانی که در گرما و سرما به ورزشگاه می‌آیند و از تیم خود حمایت می‌کنند.


بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی فرانسه در سال 1998 تماشاگران فوتبال به صورت صعودی بیشتر شدند و تفکر پول بر فوتبال حاکم شد، به خصوص دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که دارای هواداران بی‌شماری در کشور هستند و هواداران آبی و قرمز بارها فرهنگ بالای خود را در شهرآورد تهران نشان داده‌اند؛ اوج هنرنمایی هواداران ایران نیز روز گذشته به نمایش درآمد و سیلی محکمی بر صورت سعودی‌ها نواخته شد، سیلی‌ای که ضربت آن تا سال‌های سال سعودی‌ها را گیج خواهد کرد.


انتهای پیام/4051/4078/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته