دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بسته آموزش اقتصادی/

تفاوت کالا و خدمات چیست

مفهوم کالا و خدمات و تفاوت‌های مهم آن در بسته آموزشی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا بررسی شد.
کد خبر : 324648

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا, اگرچه اقتصاد و مسائل مربوط به آن، یک جنبه از زندگی انسان است و همه زندگی انسان را دربر نمی‌گیرد، امّا «مسائل اقتصادی» نقش مهمی در زندگی دارند. اهمیت روزافزون مسائل اقتصادی سبب شده است که عوامل اقتصادی بر جنبه‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جوامع، سایه افکنَد.


محال است جامعه‌ای دور از رفاهِ حداقل، از وضعیت فرهنگی و سیاسی مطلوبی برخوردار باشد. با توجه به انبوه گفتارها و نوشتارهای اقتصادی، شایسته است با مقداری از مفاهیم کلیدی این علم، آشنایی مختصری داشته باشیم، 


* مفهوم کالا و خدمات


منظور از کالا، اشیایی است که برای به وجود آمدن از انبارهای تولیدی و مواد اولیه استفاده شده است. مثلاً برای تولید لباس، از نخ که مواد اولیه است و از ماشین‌های بافندگی که ابزاری تولیدی است استفاده شده است.


اما خدمات، اشیای قابل لمس نیستند. مثلاً پولی که به مؤسسه آموزشی پرداخت می‌کنیم تا درس ریاضی یاد بگیریم، در واقع، نوعی «خدمت» خریداری کرده‌ایم یا آرایشگری که نوعی خدمت است.


* مهم‌ترین تفاوت کالا و خدمات


مهم‌ترین ویژگی کالاها (Goods) را می‌توان ملموس بودن (یا Tangible) آنها دانست. در مقابل مهم‌ترین ویژگی خدمات (Services) این است که آنها قابل لمس نیستند و اصطلاحاً ناملموس یا نامشهود (Intangible) هستند.


بر اساس این تعریف، کفش یا تلویزیون یا خودرو یا آدامس، مثال‌هایی از کالا هستند. چون ملموس و مشهود هستند و می‌توانید آنها را لمس کنید. در مقابل، پست کردن نامه‌ها، مشاوره دادن، پوشش‌های بیمه‌ای و آموزش، قابل لمس نیستند و تا به حال کسی انگشت خود را بر روی آنها فشار نداده است. پس می‌توانید آنها را خدمت در نظر بگیرید.


اما با ظهور تکنولوژی دیجیتال و افزایش سهم کسب و کارها و محصولات دیجیتال در اقتصاد و بازار، عملاً تعریف بالا بسیار قدیمی و کم‌کاربرد به نظر می‌رسد. به همین علت، طی سال‌های اخیر، فاکتورهای دیگری به عنوان وجه تمایز کالا و خدمت مورد توجه قرار گرفته‌اند.


انتهای پیام/4102/4084_


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته