دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برترین زن روستایی ایران کیست

زیبا عزیزی به عنوان چهارمین بانوی ‎روستایی برتر جهان و ‎برترین زن روستایی ایران از سوی سازمان ملل معرفی شد و جایزه خلاقیت زنان در زندگی روستایی را دریافت کرد.
کد خبر : 324303

به گزارش خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، معصومه ابتکار در کانال تلگرامی خود به زیبا عزیزی برترین زن روستایی ایرانی تبریک گفت و نوشت:‌ «چهارمین بانوی ‎روستایی برتر جهان و ‎برترین زن روستایی ایران معرفی شده از سوی سازمان ملل؛ ‏زیبا عزیزی‌، از روستای عزیزآباد شهرستان «قصرقند» استان ‎سیستان و ‎بلوچستان.ساخت بیش از ۲۰۰ مدرسه، کتابخانه، مخزن آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی از جمله کارهای زیبا عزیزی بوده که با جلب حمایت نیکوکاران انجام داده است. 


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه نوشت:‌« با تبریک به خانم عزیزی، در دیدارهای مکرری که از روستاهای ایران دارم در میان بانوان و دختران عزیز روستایی ظرفیت قابل توجهی از این دست وجود دارد. امیدوارم زمینه‌های پیشرفت برای همه این هموطنان لایق و پرانگیزه  افزایش یابد.»


براساس این گزارش، زیبا عزیزی آموزگار ۳۵ ساله سیستانی و متولد روستای عزیزآباد شهرستان قصرقند است که به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه خود در هدایت و آموزش دانش‌آموزان به‌ویژه دختر در مناطق روستایی جایزه خلاقیت زنان در زندگی روستایی را از بنیاد جهانی زنان دریافت کرد.


او که به عنوان چهارمین زن موفق روستایی جهان در سال ۲۰۱۸ نام گرفته است موجب افزایش آگاهی درباره موضوعاتی چون ازدواج کودکان در مناطق روستایی شده است؛ موضوعی که همچنان امری رایج در برخی از این مناطق است. 


 توزیع امکانات آموزشی در چندین مدرسه، جمع‌آوری سرمایه و نظارت بر ساخت سرویس‌های بهداشتی در مناطق محروم، جلوگیری از ۳۰ مورد ازدواج کودکان (هر مورد نیازمند ساعت‌ها گفت‌وگو با خانواده‌ها بوده است) و آموزش سوزن‌دوزی به عنوان یکی از صنایع دستی بافتی استان سیستان و بلوچستان به زنان تهی‌دست بخشی از عملکرد چشم‌گیر او در استان سیستان و بلوچستان بوده است.


عزیزی با ایجاد برند نورا توانست برای بسیاری از زنان سرپرست خانوار و نیازمند شغل و منبع درآمدی ایجاد کرده و با آمیختن سوزن‌دوزی با هنرهای مدرن برای زنان روستایی اشتغال‌زایی کند.


علاوه بر همه این مسائل عزیزی در راه‌اندازی و ایجاد یک مرکز آموزشی توانبخشی روانی-اجتماعی نیز نقش موثری داشت که در یکی از محروم‌ترین مناطق استان سیستان و بلوچستان توانست برای کودکانی که به مدرسه نرفته‌اند موقعیت آموزش و علم آموزی را فراهم کند.مرکز آموزشی خان علم از سوی این بانوی جوان راه‌اندازی شده است که برای دختران و پسران روستایی فرصت برابر تحصیل را فراهم کرده است.


زنان کشورهای نپال، هندوراس، کلمبیا، هند، سوئیس، گواتمالا و مکزیک نیز از دیگر برگزیدگان سال ۲۰۱۸ بنیاد جهانی زنان برای خلاقیت در زندگی روستایی هستند. 


انتهای پیام/4044/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته