دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1397 - 08:00
یاران مهربان/ 108

بازیابی یک واقعه برای عبرت گرفتن از تاریخ

«بازیابی یک واقعه»، مروری بر چگونگی اعزام و مقابله قشون ایران در برابر قوای دریایی انگلیس در واقعه سال 1273 است.
کد خبر : 324297
بازیابی.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تاریخ حضور نیروهای بیگانه در سواحل جنوبی کشور، حکایتی است سرشار از حماسه، عبرت و البته حسرت. در این بین خوزستان و خرمشهر از جمله مناطقی است که بارها مورد تجاوز و دست‌اندازی بیگانگان و استعمارگران قرار گرفته است.


«بازیابی یک واقعه» عنوان پژوهشی است که واقعه 1273 هجری شمسی در منطقه جنوب را بررسی می‌کند. در کنار این موضوع محوری، اوضاع و احوال سیاسی، اجتماعی اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار نیز در آن بررسی می‌شود.


کتاب بازیابی یک واقعه به قلم یکی از فرماندهان ایرانی در عهد ناصری به نام یاور فراهانی است که چگونگی اعزام و مقابله قشون ایران در برابر قوای دریایی انگلیس در واقعه سال 1273 را بیان می‌کند.


سبک و سیاق این کتاب از جهت نثر بر مبنای گفتار و محاوره آن دوره است که شیرینی خاصی به اثر بخشیده است. 


در پشت جلد این کتاب خلاصه واقعه سال 1273 چنین آورده شده است: در سال 1272 هـ.ق. ناصرالدین شاه قاجار به قصد تثبیت حاکمیت ایران بر هرات به محمره لشکر می‌کشد و حسام‌السلطنه را بر انجام این مأموریت می‌گمارد.


حسام‌السلطنه شهر را به تصرف خویش در می‌آورد، اما پس از این ماجرا، دولت انگلستان، در ظاهر به منظور احقاق حق افغان‌ها و انصراف دولت ایران از تصرف هرات، بوشهر و خرمشهر را با اشغال کشتی‌های جنگی و سپاهیان خود به در می‌آورد. تصرف خرمشهر یک ماه پس از فتح هرات، توسط قشون ایران و عزیمت قوای انگلیس و اشغال خرمشهر یک ماه پس از تسلط نیروهای انگلیسی بر بوشهر صورت گرفته است. این نبرد از آغاز درگیری تا هنگام اطلاع از مصالحه یک هفته به درازا کشیده است.


این اثر برای مخاطبان امروز که فداکاری‌ و حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام در سال‌های دفاع مقدس را دیده است و شاهد اشغال و سپس آزادی خرمشهر بوده، تأثیر فراوانی خواهد داشت. این کتاب نخستین بار در سال 1375 توسط انتشارات حوزه هنری به چاپ رسید.


بازیابی یک واقعه نوشته علیرضا کمری، بار دیگر در سال 1387 با طرح جلدی جدید در 144 صفحه و به قیمت 2 هزار تومان روانه بازار نشر شد.


 انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته